Det verkar som att man börjar få ordning på biogasen i Växjö nu, jag börjar komma ner i rimliga förbrukningsnivåer (strax under 0,8 Nm3) under de senaste tankningarna och med dubbade vinterdäck.
Såg även en intresant artikel om Växjö i Ny Teknik
"Kommunen har inte heller någon stor anläggning för produktion av biogas. Det förslaget röstades ner av socialdemokraterna och de borgerliga partierna i ett - för ovanlighetens skull - oenigt fullmäktige 2003. "
Hela artikeln för de som är intresserade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 332048.ece
Hade det blivit ja istället hade läget för biogas antagligen sett annorlunda ut i Kronobergs län
Biogas i Växjö
Biogas i Växjö
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Tyvärr är det fortfarande så att det är begränsad tillgång, men efter vad jag förstår skall det byggas en allmän station i Växjö också under 2008/2009.
I alla fall enligt fordonsgas.
http://www.fordonsgas.se/plan_kontakt.a ... rade_ID=85
Sen kan man ju alltid hoppas att våra kära politiker får blodad tand och beslutar om en utbyggnad av upgraderingsanläggningen.
I alla fall enligt fordonsgas.
http://www.fordonsgas.se/plan_kontakt.a ... rade_ID=85
Sen kan man ju alltid hoppas att våra kära politiker får blodad tand och beslutar om en utbyggnad av upgraderingsanläggningen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Kollade upp med Fordonsgas hur planerna med Ljungby och Växjö ser ut.
Här är svaret från Gunnar Igelman:
Gunnar Igelman svarade:
Detta kan göras enkelt på många sätt och man kan i de flesta fallen få bra rening på rökgaserna om man använder ex biobränslen som flis & ved.
Andra alternativ som man kan producera värme & el med är solfångare och vindkraftverk, dessutom kan ofta spillvärme tas till vara från industriprocesser.
Till fordon däremot finns det få rena alternativ som bränsle, biogas är ett av dem.
Fordon är också betydligt svårare att rena då de går med ojämn belastning och varvtal.
Därför upprepar jag mitt mantra att biogas i första hand borde användas till fordon.
Här är svaret från Gunnar Igelman:
Skrev ett mail till och påpekade att det finns biogas produktion och tankstation i Växjö.Förutsättningarna, dvs. i första hand tillgång för oss till lokalt producerad biogas för fordonsdrift finns inte ännu inte i någon av städerna. Våra planer är därmed tyvärr inte alls konkreta ännu.
Gunnar Igelman svarade:
Med andra ord "Miljöstaden" Växjö använder den rena biogasen för att producera värme och el med.Jo, jag vet att Växjö har en mack för den egna fordonsflottan, men att den volym uppgraderad biogas som finns att tillgå inte räcker för ytterligare ett tankställe eftersom man använder större delen av sin biogasproduktion för kraftvärme.
Detta kan göras enkelt på många sätt och man kan i de flesta fallen få bra rening på rökgaserna om man använder ex biobränslen som flis & ved.
Andra alternativ som man kan producera värme & el med är solfångare och vindkraftverk, dessutom kan ofta spillvärme tas till vara från industriprocesser.
Till fordon däremot finns det få rena alternativ som bränsle, biogas är ett av dem.
Fordon är också betydligt svårare att rena då de går med ojämn belastning och varvtal.
Därför upprepar jag mitt mantra att biogas i första hand borde användas till fordon.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Håller fullständigt med dig, Göran!Göran wrote:
Därför upprepar jag mitt mantra att biogas i första hand borde användas till fordon.
Växjö skryter ju med att var den miljövänligaste staden. Kan inte du som bor i närheten pusha på politikerna där. Med deras ambition är det ju mer eller mindre en skandal att deras biogas slösas bort på värme och el när den borde uppgraderas till fordonsgas.

Opel Zafira CNG -08