Biogas i Växjö

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Göran

Biogas i Växjö

Post by Göran »

Det verkar som att man börjar få ordning på biogasen i Växjö nu, jag börjar komma ner i rimliga förbrukningsnivåer (strax under 0,8 Nm3) under de senaste tankningarna och med dubbade vinterdäck.

Såg även en intresant artikel om Växjö i Ny Teknik
"Kommunen har inte heller någon stor anläggning för produktion av biogas. Det förslaget röstades ner av socialdemokraterna och de borgerliga partierna i ett - för ovanlighetens skull - oenigt fullmäktige 2003. "

Hela artikeln för de som är intresserade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 332048.ece

Hade det blivit ja istället hade läget för biogas antagligen sett annorlunda ut i Kronobergs län
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Oldfield

Post by Oldfield »

Men det största problemet i Växjö är fortfarande antalet producerade kubikmeter biogas va? Så än så länge får inte vem som helst tanka där ändå. Men visst är det roligt att de börjar få kvalitet på gasen, bara att gratulera :lol:
Göran

Post by Göran »

Tyvärr är det fortfarande så att det är begränsad tillgång, men efter vad jag förstår skall det byggas en allmän station i Växjö också under 2008/2009.
I alla fall enligt fordonsgas.
http://www.fordonsgas.se/plan_kontakt.a ... rade_ID=85

Sen kan man ju alltid hoppas att våra kära politiker får blodad tand och beslutar om en utbyggnad av upgraderingsanläggningen.
Göran

Post by Göran »

Kollade upp med Fordonsgas hur planerna med Ljungby och Växjö ser ut.

Här är svaret från Gunnar Igelman:
Förutsättningarna, dvs. i första hand tillgång för oss till lokalt producerad biogas för fordonsdrift finns inte ännu inte i någon av städerna. Våra planer är därmed tyvärr inte alls konkreta ännu.
Skrev ett mail till och påpekade att det finns biogas produktion och tankstation i Växjö.

Gunnar Igelman svarade:
Jo, jag vet att Växjö har en mack för den egna fordonsflottan, men att den volym uppgraderad biogas som finns att tillgå inte räcker för ytterligare ett tankställe eftersom man använder större delen av sin biogasproduktion för kraftvärme.
Med andra ord "Miljöstaden" Växjö använder den rena biogasen för att producera värme och el med.
Detta kan göras enkelt på många sätt och man kan i de flesta fallen få bra rening på rökgaserna om man använder ex biobränslen som flis & ved.
Andra alternativ som man kan producera värme & el med är solfångare och vindkraftverk, dessutom kan ofta spillvärme tas till vara från industriprocesser.

Till fordon däremot finns det få rena alternativ som bränsle, biogas är ett av dem.
Fordon är också betydligt svårare att rena då de går med ojämn belastning och varvtal.
Därför upprepar jag mitt mantra att biogas i första hand borde användas till fordon.
Sven

Post by Sven »

Göran wrote:
Därför upprepar jag mitt mantra att biogas i första hand borde användas till fordon.
Håller fullständigt med dig, Göran!

Växjö skryter ju med att var den miljövänligaste staden. Kan inte du som bor i närheten pusha på politikerna där. Med deras ambition är det ju mer eller mindre en skandal att deras biogas slösas bort på värme och el när den borde uppgraderas till fordonsgas. :evil:
Opel Zafira CNG -08
Post Reply