Mystisk display på gaspump i Norrköping

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Stålis

Mystisk display på gaspump i Norrköping

Post by Stålis »

Tankade häromdan på Svensk Biogas pump vid Qstar i Norrköping (Spårgatan vid Ståthögavägen). Utöver de vanliga displayerna för Kronor och Nm3 fanns det en liten röd 3-siffrig display nere till höger. Ovanför satt en liten dekal där det stod något i stil med att pumpen var temperaturstyrd och att displayen angav trycket i procent av max tillåtet tryck. (Kommer inte ihåg exakt ordalydelse.) Medan jag tankade ändrade sig värdet från ca 40-50 inledningsvis till runt 190 mot slutet. 190% av max tillåtet tryck verkar inte så bra. Min egen gissning är att displayen trots texten visade uppnått tryck i tanken. Någon som vet vad det betyder?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas

Post by Jonas »

Det är trycket angivet i Bar, det är temperaturkompenserat och varierar alltså beroende på temp, kompressorns kapacitet och en del annat. 190 bar är inte mycket, en bit över 200 vid slutet är helt naturligt.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Micke kock

Post by Micke kock »

Helt rätt Jonas, är det kallt ute laddas bilen med lägre tryck för att det inte ska bli för högt om du parkerar i varmgarage. :shock:
Tryckmätare satt på alla pumpar i slutet av 90-talet och början av 2000-talet, nu ser man färre och färre.
Stålis

Post by Stålis »

Det förklarar saken. Att "190" betyder 190 bar verkar dessutom vara rimligt eftersom jag fick tanka igen tidigare än vanligt därefter. Det som förvirrade mig var att jag tolkade texten på dekalen som att mätaren skulle visa procentuell andel av högsta tillåtna tryck. Får läsa bättre nästa gång,

/Stålis
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
taz

Post by taz »

Nu när vi ändå diskuterar tryckmätare på pumpar... Det sägs ju att man skall kunna se en tryckmätare på Fordonsgas pumpar om man tittar snett ner i fönstret på pumpen.. Nån som har lyckats göra detta?

Jag försökte förra gången jag tankade ute vid Volvo Torslanda.. Såg inget och killen som stod jämte o tankade tittade konstigt på mig som om jag vore knäpp när jag stod med huvudet mot displayfönstret... :lol:
Nån som kan ta en bild eller nått på var man skall titta?

Tankstationen i Högsbo vid 421 har ju analoga mätare på sidan av pumpen. Förra gången jag tankade där fick jag 210 bar enligt den mätaren..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
batti

Post by batti »

Jag skall ta ett kort nästa gång! Många, (men inte alla) pumpar i Götet har denna "dolda" digitala mätare. Kallebäck har, och Kruthusgatan t.ex.
S60: Image
Fiat Punto: Image
torkel

Post by torkel »

Jag har lyckats hitta tryckmätaren. Den finns bara på ena sidan av pumpen, så om du inte ser den så testa att gå runt och titta på andra sidan.

Man behöver inte precis leta efter den utan finns den så ser du den om du tittar ner under den vanliga displayen.
Last edited by torkel on 2008-01-31, 09:02, edited 1 time in total.
taz

Post by taz »

Ok, jag skall kolla när jag tankar i Torslanda i eftermiddag. Förra gången tittade jag bara på ena sidan har jag för mig.. :) Skall ta ett kort med mobilkameran om jag ser den.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel

Post by torkel »

Tankade nyss i Torslanda och där finns inte tryckmätaren.
taz

Post by taz »

torkel wrote:Tankade nyss i Torslanda och där finns inte tryckmätaren.
Haha.. Ok... Jag tankade där samma dag som jag skrev förra inlägget.. o jag leeeetade i regnet.. men hittade ingen display... Bra att du kunde bekräfta det hela då så jag kan sluta leta... haha..
Post Reply