Mystisk display på gaspump i Norrköping
Mystisk display på gaspump i Norrköping
Tankade häromdan på Svensk Biogas pump vid Qstar i Norrköping (Spårgatan vid Ståthögavägen). Utöver de vanliga displayerna för Kronor och Nm3 fanns det en liten röd 3-siffrig display nere till höger. Ovanför satt en liten dekal där det stod något i stil med att pumpen var temperaturstyrd och att displayen angav trycket i procent av max tillåtet tryck. (Kommer inte ihåg exakt ordalydelse.) Medan jag tankade ändrade sig värdet från ca 40-50 inledningsvis till runt 190 mot slutet. 190% av max tillåtet tryck verkar inte så bra. Min egen gissning är att displayen trots texten visade uppnått tryck i tanken. Någon som vet vad det betyder?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
- Micke kock
Det förklarar saken. Att "190" betyder 190 bar verkar dessutom vara rimligt eftersom jag fick tanka igen tidigare än vanligt därefter. Det som förvirrade mig var att jag tolkade texten på dekalen som att mätaren skulle visa procentuell andel av högsta tillåtna tryck. Får läsa bättre nästa gång,
/Stålis
/Stålis
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Nu när vi ändå diskuterar tryckmätare på pumpar... Det sägs ju att man skall kunna se en tryckmätare på Fordonsgas pumpar om man tittar snett ner i fönstret på pumpen.. Nån som har lyckats göra detta?
Jag försökte förra gången jag tankade ute vid Volvo Torslanda.. Såg inget och killen som stod jämte o tankade tittade konstigt på mig som om jag vore knäpp när jag stod med huvudet mot displayfönstret...
Nån som kan ta en bild eller nått på var man skall titta?
Tankstationen i Högsbo vid 421 har ju analoga mätare på sidan av pumpen. Förra gången jag tankade där fick jag 210 bar enligt den mätaren..
Jag försökte förra gången jag tankade ute vid Volvo Torslanda.. Såg inget och killen som stod jämte o tankade tittade konstigt på mig som om jag vore knäpp när jag stod med huvudet mot displayfönstret...

Nån som kan ta en bild eller nått på var man skall titta?
Tankstationen i Högsbo vid 421 har ju analoga mätare på sidan av pumpen. Förra gången jag tankade där fick jag 210 bar enligt den mätaren..
Jag har lyckats hitta tryckmätaren. Den finns bara på ena sidan av pumpen, så om du inte ser den så testa att gå runt och titta på andra sidan.
Man behöver inte precis leta efter den utan finns den så ser du den om du tittar ner under den vanliga displayen.
Man behöver inte precis leta efter den utan finns den så ser du den om du tittar ner under den vanliga displayen.
Last edited by torkel on 2008-01-31, 09:02, edited 1 time in total.