Sven wrote:Mycket intressant läsning! Och läser man lite mer, så visar det sig att biogasen är det överlägset billigaste sättet att minska växthuseffekten. Räknat i åtgärdskostnad i kr/kg CO2 så är den lägst för att bygga nya biogastankstationer, endast 0,2 kr/kg CO2.
..................................
Nu finns det svart på vitt att satsning på biogas som fordonsbränsle verkligen är ekonomiskt och miljömässigt lönsamt. Alla belackare som hävdat att det kräver så stora investeringar har därmed inte längre något att komma med (några av dessa belackare härjar f ö som s k debattörer på etanol.nu).
Följande fördelar Biogas Vs andra bränslen har kommit fram via media och diverse forskningsrapporter.
1. Billigt sätt att minska växthhuseffekten, när man räknar kr/kg Co2.
2. Inhemskt bränsle, som ger arbetstillfällen i Sverige.
3. Minskar långsiktigt miljörelaterade kostnader som sjukvård och försurningsskador.
4. Rätt hanterad kan rötresten ersätta viss del av handels gödsel, detta minskar kväveläckage till hav och sjöar
5. Rätt hanterad kan rötresten ersätta viss del av handels gödsel, detta generar troligen i mindre vägtransporter.
6. Bränslet produceras med fördel lokalt, minskar troligen vägtransporter.
7. Vid användning av rätt råvaror minskar utsläppen av andra betydligt potentare växthusgaser.
8. Inhemskt producerat bränsle gör oss mindre känsliga för globala prisökningar på på bränsle, (även om priset går upp hamnar pengarna i Sverige).
9. Problem med hantering av slakteriavfall (som ej betraktas som riskavfall) löses enkelt och effektivt.
ändrat 2008-08-15
10. Högt energiutbyte i framställningsprocessen kontra E85 i alla fall.
Visst problem finns också tex.
1. Risk för läckage av metan i produktions och distributionssytemet, vilket kan minska klimatnyttan.
2. Osäkert om vi klarar av att försörja hela vår fordonsflotta med Biogas.
3. För hög andel fossilgas i fordonsgasen, andelen fossilgas minskar i alla fall stadigt.
4. Dålig infrastruktur, för få gasmackar.
5. Risk för metan utsläpp i avgaserna från fordon, dock oklart hur pass mycket högre de är kontra andra bränsletyper. Det förekommer te.x. uppgifter om att E85 också släpper ut mer Metan än bensindrivna bilar.
6. Tunga tankar.
7. Dyra transportkostnader ut till kund, ny teknik finns visserligen i bakgrunden som kommer att sänka kostnaderna.
Det finns säkert fler kom gärna med förslag.