Även här verkar det väl mest positivt. Dels att man trots allt verkar ganska nära en byggstart om man är lite optimist, dels det att Eon ska bygga en ny tankanläggning vid Falkenbergsmotet vilket saknas idag.
För att man ska slippa köra av motorvägen och kilometervis in till tätort så behövs ett antal tankstationer vid motorvägen. Nu verkar det alltså som om det kommer ett i Falkenberg och jag har tidigare läst om ett i Helsingborg som jag tror att Öresundskraft fick bidrag för. Jag hittar dock ingen information alls om det sistnämnda nu, dokumentet på naturvårdsverkets sida är borttaget och Öresundskraft nämner det inte själv. Hmm.
Tankställe i Ullared är naturligtvis också tipp topp. Att jag själv inte sätter min fot i närheten är en annan sak
37 GWh... antar att det är årligen? Det är väl ganska mycket? (Ryaverket i Göteborg beräknas producera ca mellan 35-60 GWh, försäljningen av biogas 2007 var 28,4 Miljoner Nm3 = 275 GWh....)
Bara att hoppas att allt går bra och att de kanske kan pytsa på biogas på naturgasnätet! Skulle kännas bra, tycker jag!
Samtidigt ska Varberg starta gasproduktion enligt en annan artikel, 2.2 miljoner kubik per år. Trevligt att det nu verkar ta fart - för så känner jag det. Mycket uppmärksamhet i massmedia och många (nåja...) projekt som faktiskt verkar komma igång.
Hmm. En osedvanligt felaktig artikel om man ser till fakta men det är glädjande på något sätt att biogasen får så mycket uppmärksamhet i pressen.
Listan över fordon som går på gas är löjligt ofullständig och jag som läsare fick intrycket av att det bara var dessa fordon som gick att få med gasdrift. På ett ställe i artikeln står det å andra sidan att det finns ett 20-tal bilmärken att välja på om man vill köra på biogas Dessutom hänvisar han till Adacs säkerhetstest som väl rörde LPG? Gaspriserna han anger stämmer inte heller eftersom han skriver om priset per kubikmeter istället för bensinekvivalent. Antalet tankställen är förvisso 120 men bara knappt 90 är publika som bekant. Sen anges att det i Sverige finns 220 biogasanläggningar, det tolkade jag först som tankställen men insåg sen att det förmodligen avser produktionsanläggningar för rågas vilket knappast är relevant om den inte uppgraderas till fordonskvalitet. Eller ja, det kan förstås bli relevant i framtiden
Å andra sidan gläds jag av beskedet att GeKås går över till gasfordon och att projektet i sin helhet faktiskt fortskrider.
Det är roligt att läsa sådana här artiklar. Det andas positivitet och framtidsglädje för biogasen. Jag har skrivit det i andra trådar och jag skriver det igen. Jag tror inte det dröjer länge innan vi ser Volvo krypandes till korset med CNG-versioner av nya V70, S80, S60 och förhoppningsvis XC60, XC70 och XC90. Jag vet inte vart storleksgränsen för att bygga gasdrivna bilar går. Men biogas får alltmer positiv uppmärksamhet i media, svensson börjar kritisera och fundera kring etanolen. Volvo kommer snart alltså inte sälja särskilt många bilar om de inte byter strategi fram till att de börjar sälja plug-in hybriderna.
Tror biogas kommer få ett riktigt uppsving de närmaste åren och med det kommer bilmärkena med CNG-drift att bli flera.
Jonas wrote:Sen anges att det i Sverige finns 220 biogasanläggningar, det tolkade jag först som tankställen men insåg sen att det förmodligen avser produktionsanläggningar för rågas vilket knappast är relevant om den inte uppgraderas till fordonskvalitet.
Hittade tidigare en uppgift om att enbart 1/5 av vår biogas produktion vidareförädlas till fordonsgas kvalitet. Har skrivit det i någon tidigare tråd.
När det gäller ADAC;s krocktest av en Opel Zafira så gjorde de en sådan med en CNG bil redan för några år sedan.
Nu närmar sig produktionsanläggningen i Falkenberg färdigställande och gasleveranser ska starta i November. Vi får väl hoppas att planerna på nya tankställen i Ullared och vid motorvägsavfarten E6 Falkenberg också blir verklighet snart.