V70 Bi-Fuel med automatlåda, hur funkar det?
V70 Bi-Fuel med automatlåda, hur funkar det?
Hej på er...
Det säljs en V70 Bi-Fuel med automatlåda på KVD just nu.
Hur funkar det?
Blir räckvidden kortare pga högre bränsleförbrukning?
Blir omkörning slöare då man inte själv kan växla ned och planera?
(Visst kan man växla ned men då försvinner lite av vitsen...)
Är det någon som har erfarenheter av automatlåda och gas?
Mvh /
Det säljs en V70 Bi-Fuel med automatlåda på KVD just nu.
Hur funkar det?
Blir räckvidden kortare pga högre bränsleförbrukning?
Blir omkörning slöare då man inte själv kan växla ned och planera?
(Visst kan man växla ned men då försvinner lite av vitsen...)
Är det någon som har erfarenheter av automatlåda och gas?
Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Hej Håkan,
Har själv en V70 -04 automat. Funkar mycket bra ihop med gas. Alla bilar med automat drar lite mer. Kick down finns ju om du behöver accelerera snabbt. Eftersom motorns vridmoment är något lägre vid gasdrift växlar lådan oftare ner än vid bensindrift. Men som sagt, inga problem. Kan verkligen rekommenderas.
Har själv en V70 -04 automat. Funkar mycket bra ihop med gas. Alla bilar med automat drar lite mer. Kick down finns ju om du behöver accelerera snabbt. Eftersom motorns vridmoment är något lägre vid gasdrift växlar lådan oftare ner än vid bensindrift. Men som sagt, inga problem. Kan verkligen rekommenderas.
V70 Bi-fuel -04
Jag sällar mig till kören
Jag kör iofs S60 men det är samma drivlina. Drygt 32 mil är väl rekordet, då på naturgas och med full packning i bagaget. Det är fullständigt otänkbart för mig med något annat än automat och jag har aldrig upplevt att jag behövt planera en omkörning extra omsorgsfullt pga gasdrift eller automatlåda.
Det är heller inte sant att alla bilar med automat drar mer men i just Volvos fall så stämmer det. Dom nya "automatväxlade manuella" lådorna som bl.a. VAG har i vissa modeller drar inte sällan en del mindre än traditionella manuella lådor.
Jag drar en del släp och där funderar jag däremot på om inte automatlådan gör att förbrukningen stiger mer än nödvändigt men det har jag inga belägg för, det är mer en känsla som bottnar i förbrukning och växellådans beteende när man drar tungt. Tunga lass har det förvisso varit, med lätta släp märker jag ingen stor skillnad förstås. Kan synas som självklarheter för de flesta av er men automatlådorna regarerar olika på olika bilar så fort man hänger på kärra så jag nämner det ändå.
Edit: Se även mitt inlägg om manuell kontra automat från mars 2007 http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=301

Det är heller inte sant att alla bilar med automat drar mer men i just Volvos fall så stämmer det. Dom nya "automatväxlade manuella" lådorna som bl.a. VAG har i vissa modeller drar inte sällan en del mindre än traditionella manuella lådor.
Jag drar en del släp och där funderar jag däremot på om inte automatlådan gör att förbrukningen stiger mer än nödvändigt men det har jag inga belägg för, det är mer en känsla som bottnar i förbrukning och växellådans beteende när man drar tungt. Tunga lass har det förvisso varit, med lätta släp märker jag ingen stor skillnad förstås. Kan synas som självklarheter för de flesta av er men automatlådorna regarerar olika på olika bilar så fort man hänger på kärra så jag nämner det ändå.
Edit: Se även mitt inlägg om manuell kontra automat från mars 2007 http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=301
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Tjenare hejsan!
De nya s.k. DSG-växellådorna är ju jättebra, men att de skulle dra mindre än en manuell låda går nästan inte att säga väl... De säger att DSG är kring 5% (tror jag) bättre än de gamla (läs Volvo) automaterna. Det innebär dock att det finns lite spelrum för bra förare! Audi fick ned förbrukningen från sin manuella låda genom att lägga till en 7:e växel i DSG-versionen, det kan vara detta som får en att tro att växellådan är effektivare på något sätt?
Ta Golfen t.ex.:
Förbrukning 0,55 liter/mil (0,60 med DSG) blandad körning
Men jag gillar denna tråden - så jag vill gärna höra om det finns några bilar som är specade som snålare MED automat. *intresserad*
De nya s.k. DSG-växellådorna är ju jättebra, men att de skulle dra mindre än en manuell låda går nästan inte att säga väl... De säger att DSG är kring 5% (tror jag) bättre än de gamla (läs Volvo) automaterna. Det innebär dock att det finns lite spelrum för bra förare! Audi fick ned förbrukningen från sin manuella låda genom att lägga till en 7:e växel i DSG-versionen, det kan vara detta som får en att tro att växellådan är effektivare på något sätt?
Ta Golfen t.ex.:
Förbrukning 0,55 liter/mil (0,60 med DSG) blandad körning
Men jag gillar denna tråden - så jag vill gärna höra om det finns några bilar som är specade som snålare MED automat. *intresserad*
Delvis förenklade jag väl mitt inlägg om automatlådor lite; som batti skriver så sänker Volvo Powershift och VW DSG förbrukningen jämfört med traditionella automatlådor, Volvo anger 8% lägre förbrukning med de nya lådorna. Däremot så säger en del (fullkomligt utan käll-hänvisning, lösryckta saker jag snappat upp utan att memorera var) att man med Powershift och liknande kan komma ner under manuella lådors förbrukning genom att datorerna helt enkelt vet bättre än många förare när det ska växlas för optimal förbrukning.
Däremot så finns det en rad andra projekt och produkter där det klart anges att förbrukningen är lägre för automat än med manuell. BMW kommer upp direkt. Vill även minnas att PSA har ngt liknande i pipen men det kan vara så att jag blandar ihop det med deras kopplingsfria manuella lådor med paddlar.
BMW skriver t.ex. "Flera av BMW 5-Seriemodellerna förbrukar i genomsnitt mindre bränsle med automatväxellåda än med manuell växellåda." på sidan http://www.bmwinfo.se/53X51/aktuellt_2007-01-10.aspx.
Sen hittade jag en artikel som jag vet att jag läste för länge sen om gamla rem-johan i ny tappning. "Ändå kan den steglösa växellådan i praktiken minska bränsleförbrukningen jämfört med manuell växling, anser projektledaren Ingolf Knabe" http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e31616.ece
Däremot så finns det en rad andra projekt och produkter där det klart anges att förbrukningen är lägre för automat än med manuell. BMW kommer upp direkt. Vill även minnas att PSA har ngt liknande i pipen men det kan vara så att jag blandar ihop det med deras kopplingsfria manuella lådor med paddlar.
BMW skriver t.ex. "Flera av BMW 5-Seriemodellerna förbrukar i genomsnitt mindre bränsle med automatväxellåda än med manuell växellåda." på sidan http://www.bmwinfo.se/53X51/aktuellt_2007-01-10.aspx.
Sen hittade jag en artikel som jag vet att jag läste för länge sen om gamla rem-johan i ny tappning. "Ändå kan den steglösa växellådan i praktiken minska bränsleförbrukningen jämfört med manuell växling, anser projektledaren Ingolf Knabe" http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e31616.ece
Last edited by Jonas on 2008-01-07, 23:45, edited 1 time in total.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Ett exempel från BMW:s sida... Som jag va inne o läste lite på då jag blev intresserad.. Automatväxellåda e ju de bästa som finns i köer 
En av modellerna.. Fanns flera som hade lägre förbrukning på automatsidan.
Den mindre V8-motorn finns i BMW 540i och är på 4,0 liter och 225 kW/306 hk. Den accelererar bilen från 0 till 100 km/tim på 6,1 sekunder och ger en elektroniskt begränsad högsta hastighet på 250 km/tim. Förbrukningen är 10,5 liter/100 km med manuell växellåda och 9,7 liter/100 km med automatväxellåda.

En av modellerna.. Fanns flera som hade lägre förbrukning på automatsidan.
Den mindre V8-motorn finns i BMW 540i och är på 4,0 liter och 225 kW/306 hk. Den accelererar bilen från 0 till 100 km/tim på 6,1 sekunder och ger en elektroniskt begränsad högsta hastighet på 250 km/tim. Förbrukningen är 10,5 liter/100 km med manuell växellåda och 9,7 liter/100 km med automatväxellåda.
Tack för infoJonas wrote:Jag sällar mig till körenJag kör iofs S60 men det är samma drivlina. Drygt 32 mil är väl rekordet, då på naturgas och med full packning i bagaget. Det är fullständigt otänkbart för mig med något annat än automat och jag har aldrig upplevt att jag behövt planera en omkörning extra omsorgsfullt pga gasdrift eller automatlåda.
Edit: Se även mitt inlägg om manuell kontra automat från mars 2007 http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=301
I ditt förra inlägg skriver du att automat drar 10,3 mot 9,4 för manuell dvs ca 10% mer vilket borde minska räckvidden i samma utsräckning?
Jag tycker också om automatlådor men vill inte minska räckvidden då detta är det enda jag inte tycker om med min V70 idag.
Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Ligger du och jagar sekunder och gör kick down och kör allmänt hetsigt så märks det skillnad men kör man normalt och använder farthållaren (som i sig inte är någon sparbössa annars) på landsväg så upplever jag inte den där skillnaden på 10% som jag refererade till tidigare. Fast jag kör ju som sagt nte manuellt växlade bilar så mycket om jag kan undvika det så jämförelsen haltar misstänkt mycket
Dagar med mycket kö-körning och nån tur inne i stan etc kommer jag 27-28 mil på en tank naturgas.
Värst var annars när gastryckregulatorn havererade för då kom jag 18-20 mil per tankning - det var tröttsamt i överkant.

Dagar med mycket kö-körning och nån tur inne i stan etc kommer jag 27-28 mil på en tank naturgas.
Värst var annars när gastryckregulatorn havererade för då kom jag 18-20 mil per tankning - det var tröttsamt i överkant.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Den gamla V70 Bi-Fuel, den med 2.5-liters motor (8-ventiler?) finns mig veterligen enbart med automat. Den "nya" som kom 2001 eller däromkring finns med manuell och automat. Den riktigt nya V70 finns som ni vet med manuell och automat men däremot inte med gas
så därför räknar jag inte den som den nya V70n i våra diskussioner. 


VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Vid 84km/h på mätarem går lock uppen in och då drar den inte mer än en manuell i allafall då är drivlinan låst. Man kan behöva gå upp till 86 på mäteren och sedan går den ur vid 80-82km/h. Men så ljuger ju mätaren drygt 10km/h så vid 80 ligger man i 69km/h
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
och en Opel Zafira CNG 03
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Ny ursäkt för fortköring:towi wrote:Vid 84km/h på mätarem går lock uppen in och då drar den inte mer än en manuell i allafall då är drivlinan låst. Man kan behöva gå upp till 86 på mäteren och sedan går den ur vid 80-82km/h. Men så ljuger ju mätaren drygt 10km/h så vid 80 ligger man i 69km/h
"Men konstapeln... jag kör ju med lockupen!!!"
