Här finns info från regeringen:
http://regeringen.se/sb/d/8827/a/79672
Regeringen inför en premie på 10 000 kronor till privatpersoner som köper en ny miljöbil. Premien gäller fr.o.m. 1 april 2007 t.o.m. 31 december 2009.
Miljöbilsdefinitionen är:
Konventionella bilar: Bensin- och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km.
Alternativbränsle bilar: Bilar som kan drivas med andra bränslen än bensin eller diesel och som har en bränsleförbrukning som inte överstiger 0,92 liter bensin/mil, 0,84 liter diesel/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil.
Elbilar: En personbil som tillhör miljöklass El och med elenergiförbrukning som inte överstiger 0,37 kilowattimmar/mil.
Hur mycket drar volvon? Jag har en själv, men jag vet inte riktigt den "officiella" siffran. Faller den inom ramen för miljöbilsdefinitionen?
Edit: jag råkade nog välja fel kategori att posta inlägget i...kanske skulle passa bättre i "Övergripande Diskussioner". Går det att flytta?
Regeringen inför miljöbilspremie
- anderslofberg
Från Miljofordon.se angående V70:
Manuell: 9,4 normalkubikmeter biogas/100 km, motsvarar c:a 8,5 normalkubikmeter naturgas.
Automat: 10,3 normalkubikmeter biogas/100 km, motsvarar c:a 9,3 normalkubikmeter naturgas.
Bensindrift: 9,0 lit/100 km (man), 10,0 lit/100 km (aut).
Bör innebära att den klarar sig inom normen för miljöbilsdefinitionen eftersom det där inte anges vilken sorts gas som ska mätas. Dessutom är ju även fossilgas betydligt bättre än mycket annat om man ser till partikelutsläpp, att den inte raffineras och orsakar tonvis med utsläpp från raffinaderierna osv.
Manuell: 9,4 normalkubikmeter biogas/100 km, motsvarar c:a 8,5 normalkubikmeter naturgas.
Automat: 10,3 normalkubikmeter biogas/100 km, motsvarar c:a 9,3 normalkubikmeter naturgas.
Bensindrift: 9,0 lit/100 km (man), 10,0 lit/100 km (aut).
Bör innebära att den klarar sig inom normen för miljöbilsdefinitionen eftersom det där inte anges vilken sorts gas som ska mätas. Dessutom är ju även fossilgas betydligt bättre än mycket annat om man ser till partikelutsläpp, att den inte raffineras och orsakar tonvis med utsläpp från raffinaderierna osv.
Puh, jag skulle hämta min nya bifuel igår kl 15. Just innan jag travade i väg till Bilia råkade jag se DN.se. På Bilia hade man inte hört nyheten men säljaren fixade så att jag fick en lånebil till på måndag. Jag är mycket glad att jag hann med att få bidraget.
Synd om alla andra som just fått sina nya bilar.
Synd om alla andra som just fått sina nya bilar.