Och Saab med sina efarenheter av turbomotorer (först i världen med serietillverkning), borde på sikt kunna bygga en riktigt bra Saab som från början är optimerad för gas.
Sven wrote:Och Saab med sina efarenheter av turbomotorer (först i världen med serietillverkning)
Off-topic, men jag hakar upp mig lite på det där. Seglivad myt, om jag förstått saken rätt. Chevrolet och Oldsmobile släppte modeller med turbo redan 1962. Saab 99 med turbo kom väl såvitt jag vet först 1978?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Här tycker jag det passar med en länk till Svens tråd om Västsvenska Miljö- och Trafiksäkerhetsdagen, eftersom pressreleasen säger att bilen kommer visas upp där:
Äntligen en bil i tiden från SAAB. Förstår inte hur man trodde sig klara krisen med nylanseringar som en SUV och en megastor Sedan.
Risken är ju dock stor att även denna lösning kommer att skäla lastytrymme precis som med V70FT då det ju är en efterkonvertering. Då faller den bort bland många barnfamiljer skulle jag tro.
Det kommer många biogasbilar som känns som rena efterkonstruktioner, framhastade och därför med både begränsad räckvidd på gas och begränsat lastutrymme. Dubbelt upp dåligt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Du kan säga att det är helt okey för en efterkonverterad bil - men betyder det att det är helt okey? VW har ju presterat 45 mil utan förhöjt lastgolv. Är inte ribban satt där då? Det känns som att det borde gå att få bättre. Men tillverkarna själva halkar ju efter. Precis som i Volvos fall så rör det sig här om en efterkonvertering av ett annat företag (ANA).
- Tankarna rymmer ungefär 100 liter gas under 200 bars tryck. Vårt mål är att räckvidden ska bli 30 mil med gasdrift men dit har vi inte nått ännu, säger Kenth Johansson från Saab Power Train som bistått Saab ANA med kalibrering av systemet.
Golvet är ungefär nio centimeter högre hos Saab 9-3 kombi och cirka 14 centimeter högre hos Volvo V70, jämfört med syskonbilarna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
avozetta: Nej, jag tycker inte 30 mil är ok. Har man gasbil så kör man ju på gas och då är 30 mil en klar nackdel. Och som Danni redan varit inne på, ribban har höjts och att den är efterkonverterad är endast en förklaring till den korta räckvidden. imho.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Förmodligen är det rätt klurigt att få in cylindriska gastankar i en bil som inte varit designad för det från början. Jag har för mig att friformstankar har diskuterats för nya V70:n, men det kanske inte blir något av det av döma av kommentaren i AMS artikel (14 cm förhöjt lastgolv i V70). Nån som vet nåt om det ens existerar friformstankar som klarar 200 bar och hur mycket dyrare de kan tänkas vara?
AlltOmMotor wrote:Räckvidden beror på hjur stora gastankar man monterar in. I dag finns två varianter; en där golvet byggs upp 7,5 centimer och räckvidden är cirka 20 mil, den andra ger 30 mils räckvidd på gas, men då är golvet höjt 12 centimer.
- Vi utveckla en komposittank som ska placeras där reservhjulet ligger, då klarar vi 30 mil med bara 7,5 centimeters förhöjning, säger Ana Trollhättans vd Joachim Lind.
Efterkonverterade bilar blir tyvärr halvmesyrer. T ex har den efterkonverterade Ford Focus sågats i DN Motor. Och 30 mils räckvidd var helt OK för 5 år sedan, men sedan dess har det kommit många bilar med betydligt bättre räckvidd och Passaten har satt en ny standard.
Jag hoppas ändå på att Saab ska överleva och så snart som möjligt dvs inom något/några år presentera en bil byggd i första hand för gas, med en gasoptimerad motor, med gasturbo och med gastankar i kompositmaterial. Då borde räckvidden kunna öka betydligt och de skulle kunna hävda sig med sin gasbil även internationellt.
Jag hoppas Volvo kan tänka på samma sätt. Kanske är det så att deras försenade lansering av V70 2.5 FT beror på att de insett att konkurrensen hårdnat och "spetsat till" bilen. Det har bl a talats om en tank på hela 40 Nm3.
Jag besökte Miljö o Trafiksäkerhetsdagen idag. Ana bil visade upp Saab 9-3 TriFuel. Pratade med Ana Bils säljare. De siktar på att börja sälja bilen runt årsskiftet. Räckvidd på gas minst 30 mil. De har utgått från en Saab 9-3 1.8t SportCombi Linear och siktar på att erbjuda 175 hp. Visst är lastutrymmet begränsat, men i Volvo V70 försvinner ännu mera på höjden. Volvosäljaren nämnde att lastutrymmet med uppfällt baksäte motsvarar det som erbjuds i V50 med uppfällt baksäte.
_______________________________________________________________________________
än så länge ingen gasbil....
BMW 320i Touring -01
Opel Astra 1.6 GL Kombi -96
Jan wrote:Jag besökte Miljö o Trafiksäkerhetsdagen idag. Ana bil visade upp Saab 9-3 TriFuel. Pratade med Ana Bils säljare. De siktar på att börja sälja bilen runt årsskiftet. Räckvidd på gas minst 30 mil. De har utgått från en Saab 9-3 1.8t SportCombi Linear och siktar på att erbjuda 175 hp. Visst är lastutrymmet begränsat, men i Volvo V70 försvinner ännu mera på höjden. Volvosäljaren nämnde att lastutrymmet med uppfällt baksäte motsvarar det som erbjuds i V50 med uppfällt baksäte.
Fast Volvo släpper ju en ungefär samtidigt med 230 hästkrafter. Att kalla en V70 sportig är väl dock att ta i så man spricker, i alla fall på den här sidan om 300-strecket Subarun kanske bjuder på lite mer sådana toner?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Danni wrote:Fast Volvo släpper ju en ungefär samtidigt med 230 hästkrafter. Att kalla en V70 sportig är väl dock att ta i så man spricker, i alla fall på den här sidan om 300-strecket Subarun kanske bjuder på lite mer sådana toner?
V70:n tappar lite effekt på gas dock, runt 200hk skulle det landa på trodde volvo-mannen som visade oss bilen.
Subarun blir riktigt intressant!