Saab 9-3 TriFuel
Saab 9-3 TriFuel
http://www.automotorsport.se/news/19626 ... ör-biogas/
Saab 9-3 som går att tanka med gas, E85 eller bensin. Vad ska den kallas? BioBioPower kanske?
Saab 9-3 som går att tanka med gas, E85 eller bensin. Vad ska den kallas? BioBioPower kanske?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!
Hoppas att de lyckas med tankplaceringen.
Hoppas att de lyckas med tankplaceringen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Saab 9-3 TriFuel
Verkligen mycket positivt!
Och Saab med sina efarenheter av turbomotorer (först i världen med serietillverkning), borde på sikt kunna bygga en riktigt bra Saab som från början är optimerad för gas.
Och Saab med sina efarenheter av turbomotorer (först i världen med serietillverkning), borde på sikt kunna bygga en riktigt bra Saab som från början är optimerad för gas.
Opel Zafira CNG -08
Re: Saab 9-3 TriFuel
Off-topic, men jag hakar upp mig lite på det där. Seglivad myt, om jag förstått saken rätt. Chevrolet och Oldsmobile släppte modeller med turbo redan 1962. Saab 99 med turbo kom väl såvitt jag vet först 1978?Sven wrote:Och Saab med sina efarenheter av turbomotorer (först i världen med serietillverkning)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
Ok, det visste jag inte. Rätt ska naturligtvis vara rätt.
Har kommit lite mer info angående presentationen imorgon. http://www.bolagsfakta.se/?option=com_c ... B65F05F94B
Har kommit lite mer info angående presentationen imorgon. http://www.bolagsfakta.se/?option=com_c ... B65F05F94B
Opel Zafira CNG -08
Re: Saab 9-3 TriFuel
Här tycker jag det passar med en länk till Svens tråd om Västsvenska Miljö- och Trafiksäkerhetsdagen, eftersom pressreleasen säger att bilen kommer visas upp där:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1648
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1648
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
Äntligen en bil i tiden från SAAB. Förstår inte hur man trodde sig klara krisen med nylanseringar som en SUV och en megastor Sedan.
Risken är ju dock stor att även denna lösning kommer att skäla lastytrymme precis som med V70FT då det ju är en efterkonvertering. Då faller den bort bland många barnfamiljer skulle jag tro.
Risken är ju dock stor att även denna lösning kommer att skäla lastytrymme precis som med V70FT då det ju är en efterkonvertering. Då faller den bort bland många barnfamiljer skulle jag tro.
Re: Saab 9-3 TriFuel
Tyvärr verkar det vara en 30-mils-räckviddare. Se http://www.gp.se/ekonomi/1.232756-saab-med-gas-i-tanken
Synd, jag körde 9-3:an en hel del förra sommaren och gillade den bilen.
Synd, jag körde 9-3:an en hel del förra sommaren och gillade den bilen.
Last edited by Johan on 2009-10-27, 13:33, edited 1 time in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Re: Saab 9-3 TriFuel
Det kommer många biogasbilar som känns som rena efterkonstruktioner, framhastade och därför med både begränsad räckvidd på gas och begränsat lastutrymme. Dubbelt upp dåligt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
30 mil är väl ändå rätt OK för en efterkonverterad bil. Med den räckvidden så är nog baggageutrymmet med största sannorlighet påverkat.Johan wrote:Tyvärr verkar det vara en 30-mils räckviddare. Se http://www.gp.se/ekonomi/1.232756-saab-med-gas-i-tanken
Synd, jag körde 9-3:an en hel förra sommaren och gillade den bilen.
Re: Saab 9-3 TriFuel
Mer info: http://www.automotorsport.se/news/19640 ... -göteborg/
Du kan säga att det är helt okey för en efterkonverterad bil - men betyder det att det är helt okey? VW har ju presterat 45 mil utan förhöjt lastgolv. Är inte ribban satt där då? Det känns som att det borde gå att få bättre. Men tillverkarna själva halkar ju efter. Precis som i Volvos fall så rör det sig här om en efterkonvertering av ett annat företag (ANA).
Du kan säga att det är helt okey för en efterkonverterad bil - men betyder det att det är helt okey? VW har ju presterat 45 mil utan förhöjt lastgolv. Är inte ribban satt där då? Det känns som att det borde gå att få bättre. Men tillverkarna själva halkar ju efter. Precis som i Volvos fall så rör det sig här om en efterkonvertering av ett annat företag (ANA).
- Tankarna rymmer ungefär 100 liter gas under 200 bars tryck. Vårt mål är att räckvidden ska bli 30 mil med gasdrift men dit har vi inte nått ännu, säger Kenth Johansson från Saab Power Train som bistått Saab ANA med kalibrering av systemet.
Golvet är ungefär nio centimeter högre hos Saab 9-3 kombi och cirka 14 centimeter högre hos Volvo V70, jämfört med syskonbilarna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
Japp, det är ett förhöjt lastgolv, http://www.automotorsport.se/news/19640 ... %B6teborg/avozetta wrote:30 mil är väl ändå rätt OK för en efterkonverterad bil. Med den räckvidden så är nog baggageutrymmet med största sannorlighet påverkat.Johan wrote:Tyvärr verkar det vara en 30-mils räckviddare. Se http://www.gp.se/ekonomi/1.232756-saab-med-gas-i-tanken
Synd, jag körde 9-3:an en hel förra sommaren och gillade den bilen.
Dock mindre än i V70FT, 9 cm i stället för 14 cm.... Fyra gastankar som rymmer 100 liter biogas ligger under ett förhöjt lastrumsgolv ...
Re: Saab 9-3 TriFuel
avozetta: Nej, jag tycker inte 30 mil är ok. Har man gasbil så kör man ju på gas och då är 30 mil en klar nackdel. Och som Danni redan varit inne på, ribban har höjts och att den är efterkonverterad är endast en förklaring till den korta räckvidden. imho.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Re: Saab 9-3 TriFuel
Förmodligen är det rätt klurigt att få in cylindriska gastankar i en bil som inte varit designad för det från början. Jag har för mig att friformstankar har diskuterats för nya V70:n, men det kanske inte blir något av det av döma av kommentaren i AMS artikel (14 cm förhöjt lastgolv i V70). Nån som vet nåt om det ens existerar friformstankar som klarar 200 bar och hur mycket dyrare de kan tänkas vara?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Saab 9-3 TriFuel
DN/alltommotor har en artikel om Saaben nu också: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... il-1.17408
Tydligen har de en komposittank på gång också:
Tydligen har de en komposittank på gång också:
AlltOmMotor wrote:Räckvidden beror på hjur stora gastankar man monterar in. I dag finns två varianter; en där golvet byggs upp 7,5 centimer och räckvidden är cirka 20 mil, den andra ger 30 mils räckvidd på gas, men då är golvet höjt 12 centimer.
- Vi utveckla en komposittank som ska placeras där reservhjulet ligger, då klarar vi 30 mil med bara 7,5 centimeters förhöjning, säger Ana Trollhättans vd Joachim Lind.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Saab 9-3 TriFuel
Efterkonverterade bilar blir tyvärr halvmesyrer. T ex har den efterkonverterade Ford Focus sågats i DN Motor. Och 30 mils räckvidd var helt OK för 5 år sedan, men sedan dess har det kommit många bilar med betydligt bättre räckvidd och Passaten har satt en ny standard.
Jag hoppas ändå på att Saab ska överleva och så snart som möjligt dvs inom något/några år presentera en bil byggd i första hand för gas, med en gasoptimerad motor, med gasturbo och med gastankar i kompositmaterial. Då borde räckvidden kunna öka betydligt och de skulle kunna hävda sig med sin gasbil även internationellt.
Jag hoppas Volvo kan tänka på samma sätt. Kanske är det så att deras försenade lansering av V70 2.5 FT beror på att de insett att konkurrensen hårdnat och "spetsat till" bilen. Det har bl a talats om en tank på hela 40 Nm3.
Jag hoppas ändå på att Saab ska överleva och så snart som möjligt dvs inom något/några år presentera en bil byggd i första hand för gas, med en gasoptimerad motor, med gasturbo och med gastankar i kompositmaterial. Då borde räckvidden kunna öka betydligt och de skulle kunna hävda sig med sin gasbil även internationellt.
Jag hoppas Volvo kan tänka på samma sätt. Kanske är det så att deras försenade lansering av V70 2.5 FT beror på att de insett att konkurrensen hårdnat och "spetsat till" bilen. Det har bl a talats om en tank på hela 40 Nm3.
Opel Zafira CNG -08
Re: Saab 9-3 TriFuel
Jag besökte Miljö o Trafiksäkerhetsdagen idag. Ana bil visade upp Saab 9-3 TriFuel. Pratade med Ana Bils säljare. De siktar på att börja sälja bilen runt årsskiftet. Räckvidd på gas minst 30 mil. De har utgått från en Saab 9-3 1.8t SportCombi Linear och siktar på att erbjuda 175 hp. Visst är lastutrymmet begränsat, men i Volvo V70 försvinner ännu mera på höjden. Volvosäljaren nämnde att lastutrymmet med uppfällt baksäte motsvarar det som erbjuds i V50 med uppfällt baksäte.
Ana Bil kommer att lägga ut info om Saab 9-3 Trifuel på http://www.anatrollhattan.com allt eftersom.
Ana Bil kommer att lägga ut info om Saab 9-3 Trifuel på http://www.anatrollhattan.com allt eftersom.
_______________________________________________________________________________
än så länge ingen gasbil....
BMW 320i Touring -01
Opel Astra 1.6 GL Kombi -96
än så länge ingen gasbil....
BMW 320i Touring -01
Opel Astra 1.6 GL Kombi -96
Re: Saab 9-3 TriFuel
Va också där en sväng, Saab:en imponerade mer än V70:n måste jag nog säga.Jan wrote:Jag besökte Miljö o Trafiksäkerhetsdagen idag. Ana bil visade upp Saab 9-3 TriFuel. Pratade med Ana Bils säljare. De siktar på att börja sälja bilen runt årsskiftet. Räckvidd på gas minst 30 mil. De har utgått från en Saab 9-3 1.8t SportCombi Linear och siktar på att erbjuda 175 hp. Visst är lastutrymmet begränsat, men i Volvo V70 försvinner ännu mera på höjden. Volvosäljaren nämnde att lastutrymmet med uppfällt baksäte motsvarar det som erbjuds i V50 med uppfällt baksäte.
Ana Bil kommer att lägga ut info om Saab 9-3 Trifuel på http://www.anatrollhattan.com allt eftersom.
Re: Saab 9-3 TriFuel
Kommer de upp i 175 hästkrafter så lär det väl bli den sportigaste gasbilen hittills i Sverige (bortsett från STCC-bilarna förstås ).Jan wrote:De har utgått från en Saab 9-3 1.8t SportCombi Linear och siktar på att erbjuda 175 hp.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Saab 9-3 TriFuel
Fast Volvo släpper ju en ungefär samtidigt med 230 hästkrafter. Att kalla en V70 sportig är väl dock att ta i så man spricker, i alla fall på den här sidan om 300-strecket Subarun kanske bjuder på lite mer sådana toner?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
V70:n tappar lite effekt på gas dock, runt 200hk skulle det landa på trodde volvo-mannen som visade oss bilen.Danni wrote:Fast Volvo släpper ju en ungefär samtidigt med 230 hästkrafter. Att kalla en V70 sportig är väl dock att ta i så man spricker, i alla fall på den här sidan om 300-strecket Subarun kanske bjuder på lite mer sådana toner?
Subarun blir riktigt intressant!
Re: Saab 9-3 TriFuel
Om det var någon som fortfarande satt och hoppades på den här var det dags att släppa de tankarna nu då
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Saab 9-3 TriFuel
R.I.P. 9-3 TriFuel och SAAB. Riktigt tråkigt.