Page 1 of 1
Snabbaste gasbilen just nu
Posted: 2008-08-07, 01:08
by Göran
Teknikens Värld har i senaste nuret provkört en BMW 3 serie coupe förädlad av AC Schnitzer.
Lite data
V10 motor (modifierad från M6 och M5)
motorvolym 4941 cm3
Max effekt 552 hk / 404 kw vid 8000 rpm (orginal507Hk)
Max vridmoment 540 Nm vid 6400 rpm (orginal 520 Nm)
80 liters gastank
60 liters bensintank
Toppfart 320 km/h det provkörda exemplaret var klocat till 318,2 Km/h
0-100 Km/h 4,5 s 0-200 Km/h 13,9 s
Pris 1,9 miljoner kr för just detta exemplaret.
Vem var det som påstod att gasbilar är tråkiga och slöa
Tyvärr hittade jag ingen artikel på deras hemsida
Posted: 2008-08-07, 10:16
by taz
Coolt, undra hur långt den kommer på en tank

.. 80 liter tank hur många nm3 eller kg motsvarar det?
Lite väl dyr för min plånbok just nu dock

Posted: 2008-08-07, 22:53
by AndersH
0,080 kubikmeter (80 liter) gånger 200 bar blir ganska precis 16 Nm3 gas. Det är nog dags att tanka efter en fullgasacceleration 0-200 km/h...

Posted: 2008-08-12, 13:21
by Stålis
Posted: 2008-08-13, 10:02
by Mats
Posted: 2008-08-14, 22:26
by S-klasse
Tyvärr verkar det ha blivit ett litet missförstånd, det är en LPG bil och inte CNG! Enligt AC Schnitzers hemsida rör det sig om :
This high-performance coupé has LPG (Liquified Petroleum Gas) drive, where power and efficiency, economy and ecology, meet in an exciting study
Men det var bra tänkt!
Har tidigare sett att man kört 24 timmars racing på Nurburgring med CNG bilar - bl.a. en ombyggd VW Golf så det borde inte vara mycket svårare att trimma för CNG heller.
I det nuvarande CNG utbudet borde en MB E 200 NGT i Avantgarde utförande vara det närmsta sport CNG bil man kan komma.
Posted: 2008-08-14, 23:13
by Göran
S-klasse wrote:
Tyvärr verkar det ha blivit ett litet missförstånd, det är en LPG bil och inte CNG! Enligt AC Schnitzers hemsida rör det sig om :
Jag har också noterat detta.
Var lite osäker när jag skrev första inlägget (stod inget i artikeln i Teknikens värld) därför skrev jag inte om det var LPG eller CNG.
Posted: 2008-08-15, 00:04
by Stålis
S-klasse wrote:Tyvärr verkar det ha blivit ett litet missförstånd, det är en LPG bil och inte CNG! Enligt AC Schnitzers hemsida rör det sig om :
Hoppsan. Såg inte det fastän det stod tydligt på AC Schnitzers sida.
Den lilla Opeln som Mats länkade till på YouTube såg riktigt skojig ut. 265 hk ur en 1,4 liters turbomotor och en förbrukning på 4,3 kg per 100 km. "Echte Öko-Knalle" som testaren Mitch Mitländer säger!