Jonas wrote:Jag förstår inte hur man resonerar i Skellefteå.
Ola Buström säger att kommunen förmodligen aldrig kommer förbruka all den fordonsgas som produceras vid maximal drift, men att det ändå blir en mycket begränsad tillgång för företag och privatpersoner.
Men
varför blir det begränsad tillgång om man inte själv för avsättning för gasen, varken som fordonsbränsle eller för uppvärming. Vad har dom för problem som gör att dom inte verkar förstå hur dumma dom är?
Kan det inte bro på att Kommunen har dubbla lojaliteter?
Kommunen äger Skellefteå kraft som är delägare i SEKAB
skellefteå kraft wrote:
Skellefteå Kraft ägs till 100% av Skellefteå kommun.
Skellefteå kraft
För övrigt står på deras hemsida att de slipper en del utgifter för behandlingskostnader av organiskt avfall.
Detta skall också tas i beaktande när man prisätter gasen.
Nu menar jag inte att gasen skall subventioneras utan den skall självklart bära sina kostnader men med tanke på de minskade kostnader som gassatsningen medför behöver man inte ha så stort vinstpåslag.
biogasproducent wrote:
Många anläggningar lider även av att de inte är fullt utnyttjade och då slår kapitalkostnaden hårt.
Skellefteå kommun borde med ovanstående aspekter sätta priset så lågt man kan med tanke på produktions och distributionskostnader och ha några öres påslag för vinst.
Man tjänar ju ändå pengar i slutänden på fordonsgasen genom att kommunens kostnader för organiskt avfall.
skellefteå kommun skrev: wrote:
Om vi sorterar ut 6 000 ton organiskt hushållsavfall till biogasanläggningen, minskar behandlingskostnaden i Umeå med mellan 2,9 - 5 miljoner kronor per år.
Ju lägre pris desto fler som skaffar gasbil -> bättre utnyttjande -> lägre kapitalkostnader / Nm3 -> ökar vinsten.