Gasleverantörerna har missat turisterna?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Gasleverantörerna har missat turisterna?

Post by Jonas »

Jag har hört från flera personer att sommarturismen i Bohuslän gör att E85 säljs som aldrig förr, i Strömstad står etanolpumparna torra rätt som det är och enligt personal där så kör med extra tankbilar för att fylla. Anledningen till detta är inte den utbredda norgehandeln eftersom Norge inte satsat så vansinnigt ensidigt på E85 - man har väl förresten knappast satsat på något annat än olja. Istället är det alla tillresta svenskar som tankar, befolkningstalen på många ställen ökar med faktor tio över sommaren och det avspeglar naturligtvis i mängden sålt bränsle. Förr har man buffrat bensin men nu med en större spridning mellan bensin, diesel och E85 har det tydligen varit lite svårare.

Vad som slår mig är att det inte finns något tankställe för gas efter hela bohuskusten. Inne i Uddevalla finns ett ställe, sen är det helt tomt. Tjörn, Orust, Lysekil, Tanum med alla kustsamhällen, Strömstad med 100000 sommarturister... Ingenstans kan man fylla gas. Visst är det en kort tid, bara några få veckor, men frågan är om Fordonsgas och dom andra helt missat detta tänkbara kundunderlag? Eller anser man att turisterna, i kombination med att kommuner och företag på orten säkert satsar på ett antal gasfordon, inte räcker som kundunderlag? Lysekil lär väl teoretiskt kunna få sig ett tankställe för naturgas när den norska gasledningen byggts till Preemraff men sen då? Det är väl delvis det vanliga dilemmat, ingen lokal produktion - inga försäljningsställen. Samma sak kan naturligtvis sägas om t.ex. Gotland som har precis samma förhållande med mycket omfattande turism och obefintlig gasförsäljning och där en lokal biogasproduktion dessutom skulle eliminera långa båttransporter av bränsle.

Sen har vi då det här med gasens trovärdighet som bränsle. Finns det inte gas att köpa i närheten av semesterorten så vågar jag förmodligen inte köpa gasbil. Om jag bor i t.ex. Stockholm och har jag en stuga på Gotland eller vid bohuskusten som jag besöker varje sommar och kanske även runt julhelgerna så kanske jag väljer E85 eller diesel bara för att gasen saknas i och på väg till semesterstället.

Såhär kan man naturligtvis resonera in absurdum med Dalsland och alla tyska turister som har stugor där, Småland samma sak fast i än större utsträckning, E6 genom Bohuslän där alla tyska och polska gasbilsägande turister kör på sin väg mot Norge etc. Jag kan iallafall inte låta bli att undra över hur man tänker när man placerar ut ett antal tankställen i avlägsna industriområden istället för att satsa på att bygga ett tankställe var 5:e mil efter de stora vägarna och turistorterna. Det som får mig att ta upp det nu är det jag inledde inlägget med, att E85 säljer bara den på turistorterna eftersom det finns tillgång.

Frustrerande är vad det är.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas

Post by Jonas »

Hittade av en slump en artikel i tidningen Bohusläningen som visar att man iaf på en av orterna i Bohuslän, Munkedal som ligger strax norr om Uddevalla, tyckar att det är dags att satsa på gas.

– Om bensinbolaget skulle vilja investera i min mack så skulle jag gärna sälja gas. Det är mycket bättre att satsa på gas än på etanol. Etanol kommer bland annat från åkermark som det tidigare har producerats mat på. Gas finns det gott om, säger Leif Kvistrum, ägare till Hydromacken i Munkedal centrum.

Enligt kommunstyrelsens ordförande Alf Sifversson så skulle kommunen kunna satsa på gasbilar om det bara fanns möjlighet att tanka. Så vad är problemet? Uddevalla har ett tankställe och Fordonsgas har länge utlovat ytterligare ett med placering vid det stora köpcentret vid Torp, nära motorvägen. Bygg då ytterligare ett tankställe i Munkedal så vips så börjar man ha några olika tankställen att välja på och underlaget för ökad fordonspark har genast ökat markant.

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_ ... elning_3=0
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Oldfield

Post by Oldfield »

När vi ändå är inne på ökad försäljning pga turism, det här inslaget hörde jag på radion när jag vari Norrköping igår.

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/n ... el=2201516
Göran

Post by Göran »

För att fortsätta turist/ semesterresor.

Jag var uppe i Åre under V30 körde totalt ca: 237 mil, varav 52,9 mil på bensin, dvs. 22,3% av den totala körsträckan.

Detta med fullpackad bil och 5 i princip fullvuxna pers (barnen är tonåringar) dessutom 1 cykel på taket och en på dragkroken.

Reflektioner från resan:
Det borde finnas en station i Hudiksvall alternativt stationer i Sundsvall Gävle. Detta skulle gjort att jag klarat mig på endast gas hela vägen.

Varför har inte Åre någon mack? Det vistas ju en hel del personer i Åre i alla fall under vintern det borde finnas råvaror för biogasproduktion i alla fall.
Man skulle kunna köra pistmaskiner mm. på biogas. På det viset kanske man inte gräver sin egen grav som vintersportort. Dessutom får man ett miljöargument i sin marknadsföring.
Gäller för övrigt Sälen också.

Gasmackarna ligger oftast långt ifrån de stora vägarna undantag Nya stationen i Jönköping, detta gör att resan tyvärr blir betydligt längre tidsmässigt än om man kört på bensin.
Jag vet för övrigt att det finns fler stationer än den i Jönköping som har bra läge ex Gislaved och Kungsbacka. men för det mesta är läget lite offside.
Det mest skrämmande exemplet var Uppsala, man såg inte macken där den var instoppad i ett staket utan någon skyltning alls. Fick fråga mig fram trots att den var inlagd i navigatorn.

Östersund har för övrigt ett riktigt trevligt pris på 9 kr/Nm3 och en vädigt snygg mack.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven

Post by Sven »

Håller med dig fullständigt att det borde finnas fler tankstationer i Norrland. Det är skamligt att så stora kommuner som Gävle, Sundsvall, Luleå och Umeå inte har tankstationer. Det är enormt viktigt för utvecklingen på gasfonten att Norrland snarast möjligt upphör att vara gaslöst land. Gasföreningens VD arbetar för detta genom debattartiklar, vi övriga kan skriva insändare, kommentera nätartiklar, kontakta lokalpolitiker etc. Umeå kanske är värsta skamfläcken, en universitetsstad som är framåt på många områden men utan gasmack. I "systerstaden" Linköping finns 5 stycken! Läs även tråden http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... t=norrland

Jag har tankat en hel del utanför Stockholm denna sommar, och håller med om att tankstationerna ibland ligger långt ifrån europavägarna. Det gäller t ex i Nyköping, Linköping och Laholm. Men Elmia i Jönköping, Skaras, Örebros samt Västersås' ligger alla nära europavägen.
Opel Zafira CNG -08
Jonas

Post by Jonas »

Sundsvall och Gävle har jag länge hoppats på men när jag idag läser följande så misströstar jag.

Om fyra till fem år kommer Sundsvallsborna att kunna tanka sina bilar med biogas biogas från Tivoliverken.

Hej o hå. Om fem år tror jag även vi entusiaster har tröttnat på att vänta.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?act ... &id=748953
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

Bedrövligt! :evil:
Opel Zafira CNG -08
Post Reply