Svart på vitt om etanol och matpriser
Posted: 2008-07-04, 11:05
Forumet för dig som kör på gas
https://www.forumgas.se/forum/
Och vad jag vet så mycket av den etanol som används i europa tillverkas utav sockerör.Biobränsle framställt på sockerrör har enligt rapporten däremot inte haft någon dramatisk påverkan på matpriserna.
-------------------------anders wrote:Hmm jag undrar om ni läste hela artikeln.Och vad jag vet så mycket av den etanol som används i europa tillverkas utav sockerör.Biobränsle framställt på sockerrör har enligt rapporten däremot inte haft någon dramatisk påverkan på matpriserna.
Det stämmer väl inte riktigt, Agroetanol hade en produkduktion på 55000-60000 m3 etanol förra året. Och låginblandningen krävde ca 244 000 m3 etanol. Alltsa ca 20-25 % av åtgången för 2007.track_snake wrote:[ Etanol för låginblandning i Sverige kommer i stor utsträckning från Agroetanol och vete odlat i Östergötland.
/track_snake
--------------------------------------anders wrote:Det stämmer väl inte riktigt, Agroetanol hade en produkduktion på 55000-60000 m3 etanol förra året. Och låginblandningen krävde ca 244 000 m3 etanol. Alltsa ca 20-25 % av åtgången för 2007.track_snake wrote:[ Etanol för låginblandning i Sverige kommer i stor utsträckning från Agroetanol och vete odlat i Östergötland.
/track_snake
---------------------------anders wrote:Mmm det är tråkigt att alltid behöva läsa med en viss skeptisism, "är denna artikel till för att tjäna något/någon annans syfte"
Risken finns att man missar viktiga fakta.
Nu är det juh inte riktigt så enkelt att det som är tänkt att bli mat blir det, beroende på t.x. vädrets makter.track_snake wrote:
När det gäller biogasen är läget annorlunda. Det finns inte nämnvärt med skäl emot en ökad biogasanvändning och media är därför övervägande positiva till biogasen. T.o.m. Mattias Goldmann som ofta citeras i de här sammanhanget uttrycker sig inte så positivt om etanolen längre men är väldigt positiv till biogasen.
Den svenska spannmålsetanolen är uppenbarligen klimateffektiv. Vilket man tyvärr inte kan säga om den brasilianska sockerrörsetanol som idag utgör etanolen i E85. Men den svenska spannmålsetanolen bidrar tyvärr liksom alla andra odlade biobränslen till att göra fattiga människors mat dyrare. Sedan kan man alltid säga att det är spannmål som inte duger till mat som man gör etanol av men likafullt skall den odlas på mark där det annars hade kunnat växa matvete.
/track_snake
NtKatastrofens fyra steg
Han beskriver skördekatastrofen i fyra steg.
Spannmålet är för dåligt för att användas som brödsäd, utan måste gå till foder. Den smällen har redan inträffat.
När skörden blir kvar i fukten ute på fältet gror kärnorna i axet. Då sjunker vikten och det blir färre antal kilo.
Fortsätter regnandet kanske det inte går att skörda alls. En del kan bli kvar ute på fälten och får plöjas ner.
Med 25-30 procent vatten i det skördade tar det lång tid att torka säden - för dyra pengar.
Nu tycker jag du börjar bli riktigt onyanserad, anders!anders wrote: Om jag inte minns fel så kom det en rapport (Atrax?) för några år sedan som sa att metanläckaget från svenska biogasanläggningar åt upp CO2 minskningen. Men förhoppningsvis så har det rättats till nu.
Att media är för biogas har jag svårt att tro på, när såg ni ett test på biogasbil sist Googla runt och kolla när sista testet gjordes, skrämmande.
----------------------------------Sven wrote:Nu tycker jag du börjar bli riktigt onyanserad, anders!anders wrote: Om jag inte minns fel så kom det en rapport (Atrax?) för några år sedan som sa att metanläckaget från svenska biogasanläggningar åt upp CO2 minskningen. Men förhoppningsvis så har det rättats till nu.
Att media är för biogas har jag svårt att tro på, när såg ni ett test på biogasbil sist Googla runt och kolla när sista testet gjordes, skrämmande.
Metanläckaget vid svenska biogasanläggningar är mycket lågt. T ex vid de moderna upparbetningsanlägggningarna i Arendal och Boden < 0,1 %! Att hävda att det skulle äta ut CO2-minskningen är löjligt, vi vet ju att biogas från gödsel ger en reduktion av växthusgaser på 180% jfm bensin dvs en reell minskning av motsvarande CO2-ekvivalenter med 80%.
När vi såg ett test av en biogasbil sist? Ja, för inte särskilt länge sedan. Du kanske missade det, men i Sveriges största dagstidning, DN, hyllades biogasen i allmänhet och Mercedec B170 i synnerhet i några artiklar för en dryg månad sedan, 20 juli. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ghlight=dn
Nu har detta tillbakavisats av flera aktörer.Biogasfordon ger ingen miljövinst
Publicerad: 28 oktober 2004, 02.30. Senast ändrad: 2 november 2007, 07.26
Pengar till det gröna folkhemmet har gjort att 1 500 miljöfordon rullar på Sveriges vägar, framför allt biogasfordon. Avgaserna blir renare, men när biogasen framställs kan utsläppen av växthusgasen metan vara så stora att miljövinsten äts upp, visar en utvärdering.
Svensk Biogas beklagar denna felaktiga slutsats då artikeln hänvisar till ett antal stora felaktigheter och faktabrister. Den största bristen är att helheten i biogasens kretslopp inte beaktas. Vi vill med denna information visa en mer nyanserad bild.
DNDet är fyra år sedan vi senast gjorde en långtur med en gasbil. Då var vi i Tyskland med en Fiat Punto.
AtraxAtrax wrote: Förstudie för etanolfabrik i Dalsland
På uppdrag av kommunalförbundet Fyrbodal och Dals-Eds kommun utreder Atrax tillgången på cellulosaråvara i Dalslandsregionen, i syfte att klarlägga om tillgången räcker för att förse en etanolfabrik med en årsproduktion om 50 000 m3 etanol med råvara. Arbetet utgör en fortsättning på ett uppdrag som redovisades i juni 2005, där även övriga förutsättningar för lokalisering av en etanolfabrik i regionen studerades.
Kontaktperson: Björn Rehnlund
År 1997 fick Atrax i uppdrag att leda arbetet med att uppföra Sveriges första anläggning för storskalig produktion av drivmedelsetanol.
---------------------------Göran wrote:Atrax som är en av ursprungsförfattarna är mycket tungt bundet till Etanol industrin, de utför en hel del uppdrag för att etablera och projektera etanolfabriker.
Så att låta ett sånt företag granska biogasens miljöeffekter är väl lite som att sätta geten till trädgårdsmästare.
Klipp från Atrax hemsida:AtraxAtrax wrote: Förstudie för etanolfabrik i Dalsland
På uppdrag av kommunalförbundet Fyrbodal och Dals-Eds kommun utreder Atrax tillgången på cellulosaråvara i Dalslandsregionen, i syfte att klarlägga om tillgången räcker för att förse en etanolfabrik med en årsproduktion om 50 000 m3 etanol med råvara. Arbetet utgör en fortsättning på ett uppdrag som redovisades i juni 2005, där även övriga förutsättningar för lokalisering av en etanolfabrik i regionen studerades.
Kontaktperson: Björn Rehnlund
År 1997 fick Atrax i uppdrag att leda arbetet med att uppföra Sveriges första anläggning för storskalig produktion av drivmedelsetanol.
Eftersom dagens produktionsanläggningar för Biogas i de allra flesta fallen använder sig av rötslam och gödsel som råvara så blir det en minskning av Metangas utsläppen även om det skulle vara en del läckage från produktion /distribution. Men det var väl inte så intressant för Atrax att påpeka, med tanke på deras uppdrag?
För övrigt släpper även Etanol bilar ut större mängd Metan än motsvarande bensinbil enl Stanforduniversitetet mellan 43% till 340% mer!!, beroende på förhållanden och biltyp. Dessa reducerar dock inga Metanutsläpp i tidigare skede av kedjan varvid nettoutsläppen av metan om man ser till hela kedjan borde bli större för Etanol fordon.
Sen skriver jag dock helt och fullt under på att läckaget av Metan måste vara minimalt men detta bevisar nya anläggningar att det går att åstadkomma.
När det gäller Metan läckaget från bilar bör även detta vara minimalt och det gäller också Etanolbilar
Det är precis det jag vill visa med ovanstående inlägg.track_snake wrote: Däremot kan metan bli en förbränningsprodukt vid ofullständig förbränning av etanol i bilmotorer.
Problemet är att metan har svårt att oxideras i de katalysatorer bilarna är utrustade med så både för gasbilar och etanolbilar kan det bli vissa utsläpp av metan genom avgasröret.
/track_snake
Sven wrote:Helt otroligt. Världsbanken står för denna rapport som sannolikt mörkats för att inte försätta USA:s president i en pinsam situation. Och deras bedömning av etanolproduktionens inverkan på matpriserna är LÅNGT större än någon hävdat.
"Den än så länge inte officiella rapportern är enligt tidningen den hittills mest utförliga analysen av matkrisen och slår fast att det ökande framställandet av biobränsle har tvingat upp matpriserna med 75 procent.
Artikeln avslutas:
"Världsbanken beräknar att de stigande matpriserna har försatt 100 miljoner människor världen över i fattigdom."
Goodbye, etanol!
Detta är precis vad jag sa när detta begav sig.– Tidigare i år har det dessutom argumenterats om hur biobränslena drivit upp matpriset, med svält i utsatta områden som följd.
– Argumenten som vissa förde fram förut har visat sig vara felaktiga, säger Jakob Lagercrantz. På bara några månader har matpriserna halverats, de följde oljepriset på grund av tillverkning och transporter
--------------------------Sven wrote:Jag vill höra det från någon mer källa än Jacob Lagercrantz innan jag tar det för en sanning. Jag tror att han förenklar. Och alla har i stort sett varit ense om att etanolproduktionen från spannmål, t ex vete och majs, påverkat världsmarknadspriserna.
Kan bara hålla med, det är den fundamentala inom ekonomin, lagen tillgång och efterfrågan som reglerar detta.track_snake wrote: Självklart påverkas matpriserna uppåt om vi eldar upp en del av maten.
Mer än så behövde inte spekulanterna för att kunna driva priserna i skyn och för att därefter låta dem falla
Hon skriver klart och tydligt att det spekulation som driver upp priset.Så länge etanolförbränningen fortsätter, utnyttjar spekulanterna matbristen för att ta igen gigantiska förluster i finanskrisen
Källa:Bakom denna extrema prisuppgång låg både långa trender och mer tillfälliga faktorer: dåliga skördar, lynnigare väder, ovanligt låga spannmålslager, många års nedprioritering av jordbruket i nationella budgetar och i biståndet, högre energipriser, ökad efterfrågan på biobränsle samt ökad efterfrågan på grund av höjd levnadsstandard i Kina, Indien och andra utvecklingsländer.