Kanontrevligt forum ni har fixat!
Ska börja mitt första inlägg med orsaken till varför jag sökt reda på er!
Det råkar falla sig så att jag har god tillgång på LPG och har även en komplett V70 BiFuel av tidig modell som står krockad hos en vän....
Tänkte höra om någon vet vad systemet som sitter i volvosarna heter och om det kanske faller sig så väl att detta system är gjort av någon tredjepartstillverkare och således är anpassningsbart.
Har kikat som hastigast och det verkar ju vara ett hyfsat modernt system med separata injectorer per runner osv.
Rent tekniskt ser det inte speciellt komplicerat ut att göra en "isär och ihop" och flytta över tilll en annan bil, men de kontakter jag har för att mappa styrboxar etc säger sig inte veta tillräckligt om gas och verkligen inte något om LPG som ju verkar vara en utdöeende variant här i sverige.
Jag är dock som sagt sugen på att flytta över systemet, kör en bensinbil idag som är E85 konverterad men kan inte tänka mig att LPG skulle vara värre, snarare bättre.. så ur miljösamvetessynpunkt så känns det helt ok (jämförelsevis).
Prismässigt så är gratis delar också fantastiskt trevligt jämfört med att köpa CNG komponenter för både två och tre tiotusenlappar.
Så, vem vet mer om själva motorstyrningssystemet? är det en piggybacklösning? eller integrerat i orginalboxen? kan man isåfall styra injectorerna och gasmixern med vanligare eftermarknadssystem tex VEMS, MS etc eller vad behövs för att jag ska kunna mappa själv?
Mvh // Niklas
Efterkonvertering till LPG
Efterkonvertering till LPG
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
Hej och välkommen till forumet.
Jag kan inte svara på dina frågor utan bara ge en länk till en eventuellt användbar beskrivning av gassystemet i Volvo 850 Bi-Fuel.
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf
Jag kan inte svara på dina frågor utan bara ge en länk till en eventuellt användbar beskrivning av gassystemet i Volvo 850 Bi-Fuel.
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf
Vartfall Volvos första Bi-Fuel serie fanns för både CNG & LPG, den senare för t.ex. engelska marknaden. Hittade info om dem på Volvos sidor förut men de finns nog inte kvar längre. Har sett något begagnat exemplar som hittat hem igen.Cobolt wrote:Hmh, har jag missupfattat? är det CNG i volvos BiFuel bilar och inte LPG?
Har för mig att det även gällde för vissa årsmodeller av S40 / V40 första generationenAndersH wrote: Volvo S60/V70N/S80 fanns i två olika gasversioner, en för LPG och en för CNG, avsedda för olika marknader. Jag läste ett norskt test av V70N för några år sedan och där var det LPG-versionen som gällde.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Vi är 3 stycken som precis konverterat till LPG,
Audi A6 1,8t
Passat 1,8t
Mitsu. Outlander Turbo
Själv kör jag passaten och är mycket nöjd ännu så länge
Kört upp 3 tankar och ska köra några till så jag får rättvisa siffror, även installatören ska få titta på parametrar, och göra sina justeringar.
//henke
Audi A6 1,8t
Passat 1,8t
Mitsu. Outlander Turbo
Själv kör jag passaten och är mycket nöjd ännu så länge
Kört upp 3 tankar och ska köra några till så jag får rättvisa siffror, även installatören ska få titta på parametrar, och göra sina justeringar.
//henke