Ska börja mitt första inlägg med orsaken till varför jag sökt reda på er!
Det råkar falla sig så att jag har god tillgång på LPG och har även en komplett V70 BiFuel av tidig modell som står krockad hos en vän....
Tänkte höra om någon vet vad systemet som sitter i volvosarna heter och om det kanske faller sig så väl att detta system är gjort av någon tredjepartstillverkare och således är anpassningsbart.
Har kikat som hastigast och det verkar ju vara ett hyfsat modernt system med separata injectorer per runner osv.
Rent tekniskt ser det inte speciellt komplicerat ut att göra en "isär och ihop" och flytta över tilll en annan bil, men de kontakter jag har för att mappa styrboxar etc säger sig inte veta tillräckligt om gas och verkligen inte något om LPG som ju verkar vara en utdöeende variant här i sverige.
Jag är dock som sagt sugen på att flytta över systemet, kör en bensinbil idag som är E85 konverterad men kan inte tänka mig att LPG skulle vara värre, snarare bättre.. så ur miljösamvetessynpunkt så känns det helt ok (jämförelsevis).
Prismässigt så är gratis delar också fantastiskt trevligt jämfört med att köpa CNG komponenter för både två och tre tiotusenlappar.
Så, vem vet mer om själva motorstyrningssystemet? är det en piggybacklösning? eller integrerat i orginalboxen? kan man isåfall styra injectorerna och gasmixern med vanligare eftermarknadssystem tex VEMS, MS etc eller vad behövs för att jag ska kunna mappa själv?
Mvh // Niklas