Tidningen Kvällsposten -i huvudsak Expressen med annat omslag- har i dag en ledare med rubriken "Energi för Skåne" om biogas och Wrams Gunnarstorp, där godset i samarbete med Eon och Findus samt biogasproduktionsanläggaren (vilket ord jag fick till!) har kommersiell biogasproduktion. Tyvärr har de inte lagt ut den på nätet, men här kommer några länkar om projektet:
Presentation från Wrams Gunnarstorp
Eon
Findus
Bigadan
Det finns säkert mer om man letar vidare, men något finns här att läsa.
Red//
Nu fanns plötsligt ledaren på Kvällsposten utlagd på nätet.
Energi för Skåne
Mycket intressant! Jag har läst mycket om projektet tidigare, bl.a. det här med att pumpa den rötade gödseln i ledningar till containers ute på markerna istället för att köra med tankbilar. Jag hade inte aning om att det var så långt framskkridet som det nu verkar vara. Mycket glädjande. Bra presentation från Wrams och bra ledare i KvP också. Som jag skrev i ett annat inlägg i går kväll- media skriver mer för varje dag om gas och andra alternativa bränslen.
Utan att stjäla tråden så slog det mig en sak nu apropå mediauppmärksamheten; konstigt att man nu för tiden aldrig pratar om bytesbalans som var så viktigt på 80-talet med hög oljeimport och malm- skog- och bilexport. Med inhemsk gasproduktion slipper vi skicka pengarna till andra länder och skapar samtidigt jobb i Sverige. Men det förtjänar en egen tråd någon gång
Utan att stjäla tråden så slog det mig en sak nu apropå mediauppmärksamheten; konstigt att man nu för tiden aldrig pratar om bytesbalans som var så viktigt på 80-talet med hög oljeimport och malm- skog- och bilexport. Med inhemsk gasproduktion slipper vi skicka pengarna till andra länder och skapar samtidigt jobb i Sverige. Men det förtjänar en egen tråd någon gång

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
En mycket bra och positiv ledare! Och det är ju helt riktigt, i Skåne om någonstans med deras fantastiska jordmån och så mycket uppodlad mark finns det ju alla förutsättningar att skapa biogas! Men detta gäller ju naturligtvis överallt där vi har gott om lantbruk.
Väldigt glädjande att biogasen lyfts fram på detta sätt på en av våra största kvällstidningars ledarplats! Jag tror vinden så smått börja vända.
Väldigt glädjande att biogasen lyfts fram på detta sätt på en av våra största kvällstidningars ledarplats! Jag tror vinden så smått börja vända.

Opel Zafira CNG -08