Biogas från gödsel är den allra mest effektiva ur klimatsynpunkt. Den minskar klimatpåverkan jfm fossilt bränsle md 180%!
I en rapport från den Nordiska biogaskonferensen i Malmö i början på mars står:
"Systemanalyser av biogas visar att det absolut bästa man kan göra (i Sverige) är att byta ut bensinen i bilen mot biogas gjord på gödsel. Då får man en utsläppsminskning av klimatgaser på 180%. Att det blir mer än 100% beror på att gödsel som inte tas om hand i en biogasreaktor läcker metangas, vilket är en stark växthusgas, och räknar man med det så får man en nettoeffekt att man minskar på utsläppen av växthusgaser. "
I "Lokala klimatnyheter" från naturvårdsverket tipsas om en intressant artikel om gårdar i Dalsland. Gårdarna producerar biogas och denna ska transporteras i en egmensam gasledning direkt till en reningsanläggning som upparbetar den till fordonsgas.
Förutom att det inte blir några transporter av gödslet uppstår andra fördelar:
"– När man använder gödsel som råvara innebär det att man tar till vara på det metanutsläpp som sker vid lagring och spridning av gödsel. Man bryter ner det organiska materialet i gödseln så att kvävet blir mer lättillgängligt.
– Det gör att man får mindre urlakning av kväve, man får ett bättre kväveutnyttjande på åkern och man får en minskad lukt. Det är i dag många gårdar som vill växa och utöka sina djurbesättningar och minskar då lukten bidrar det att förbättra miljön både för de boende runtomkring och lantbrukaren själv."
--------------------------------
Den enkla förklaringen till detta är att det är bättre att gödseln får producera biogas som man tar hand om och bränner än ligga ute på åkrarna och läcka metangas. I stället skall man naturligtvis sprida det som blir kvar efter att man producerat biogas ute på åkrarna.
...och det finns som bekant en lång rad inlägg här sedan tidigare om Brålandaprojektet, både från mig och andra. Om någon vill läsa mer menar jag, där finns en rad länkar till olika nyhetsartiklar och även till Hushållningssällskapets rapport som ligger till grund för projektet.
Några sökningar på Brålanda och/eller Dalsland och/eller Vänersborg gav iofs inte mer än en handfull svar och jag vet att det bör finnas mer men det är ändå en start.
Sidan 16 visar också ett viktigt ämne vi diskuterat tidigare på detta forum. Nämligen hur olika nivåer av metanläckage reducerar växthusgas förbättringspotentialen för Biogas. Skalan går från 2% metanförluster där kvarvarande växthusreduktionseffekt blir 82% till som bäst 97% reduktion vid 0,1% läckage.
S-klasse wrote:
Sidan 16 visar också ett viktigt ämne vi diskuterat tidigare på detta forum. Nämligen hur olika nivåer av metanläckage reducerar växthusgas förbättringspotentialen för Biogas. Skalan går från 2% metanförluster där kvarvarande växthusreduktionseffekt blir 82% till som bäst 97% reduktion vid 0,1% läckage.
Mycket bra att du hittade detta! Vad jag minns har vi talat om att metanförlusterna som mest skulle vara 2%, och även då är ju reduktionen av växthusgaser ansenlig och klart överlägset något annat bränsle på marknaden!