Prishöjning igen.
Prishöjning igen.
Statoil höjer biogasen 18 öre idag. Bensin etc går också upp naturligtvis.
EDIT: litet språkfel...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
Re: Prishöjning igen.
---------------------------------Jonas wrote:Statoil höjer biogasen 18 öre idag. Bensin etc går också upp naturligtvis.
Men inte E85, som inte berörs av prishöjningen.
/track_snake
Nej...det är lite märkligt med tanke på att den ändå innehåller minst 15% bensin. Det är väl något internt beslut om att dom vill gynna biobränslen vilket iofs är bra. Synd bara att det inte även gäller det biobränsle vi föredrar och förordar. OKQ8 gjorde exakt samma prisförändringar som Statoil.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
------------------------------------------Jonas wrote:Nej...det är lite märkligt med tanke på att den ändå innehåller minst 15% bensin. Det är väl något internt beslut om att dom vill gynna biobränslen vilket iofs är bra. Synd bara att det inte även gäller det biobränsle vi föredrar och förordar. OKQ8 gjorde exakt samma prisförändringar som Statoil.
Det kan vara så. Det kan ju också vara så att man inte tyckte det var lönt att höja med bara 3 öre/litern som motsvarar bensinens andel i sommar-E85.
I alla fall så innebär det att biogasens konkurrensförmåga med E85 försämras marginellt.
Vad det är för något som motiverar prishöjningen på biogas med 18 öre/Nm3 vet inte jag. Om man ville gynna biobränslen på Statoil så skulle man väl i så fall inte göra någon höjning? Priset på biogas är ändå fiktivt eftersom det inte finns någon ordentlig marknadsprissättning, och delvis är det det på etanol också.
/track_snake
...och idag höjdes dieseln med 20 öre, dvs tredje höjningen på tre dagar, totalt 50 öre. Bensin, E85 och biogas ligger oförändrade. ATt biogasen inte hängde med upp idag är lite märkligt om det nu är distributionen av biogas medelst dieseldrivna lastbilar som är skälet till biogasens prishöjninger.
Vad jag inte tänkt på förut (eller om det kanske är nytt) är att OKQ8 särskiljer biogas (Stockholm) och fordonsgas i sin lista över drivmedelpriser.
Fordongas har f.ö. inte skuggat bensinhöjningarna den här veckan. Inte än iallafall. Sympatiskt
Vad jag inte tänkt på förut (eller om det kanske är nytt) är att OKQ8 särskiljer biogas (Stockholm) och fordonsgas i sin lista över drivmedelpriser.
Fordongas har f.ö. inte skuggat bensinhöjningarna den här veckan. Inte än iallafall. Sympatiskt

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
-----------------------------------Jonas wrote:...och idag höjdes dieseln med 20 öre, dvs tredje höjningen på tre dagar, totalt 50 öre. Bensin, E85 och biogas ligger oförändrade. ATt biogasen inte hängde med upp idag är lite märkligt om det nu är distributionen av biogas medelst dieseldrivna lastbilar som är skälet till biogasens prishöjninger.
Distribueras inte etanolen med dieseldrivna lastbilar också?
Nej, svaret är att både prissättningen av biogas och etanol är mest fiktiv. Det finns ingen riktig marknad. Alltså hade inte oljebolagen behövt höja biogasen alls om man verkligen velat gynna biogas.
/track_snake
Och någon sorts reglering borde finnas. Staten borde se över att biogasen inte följer med i uppgången av bensin- och dieselpriset. Det måste finnas en morot för att använda ett miljöbränsle och makthavarna måste till varje pris stimulera att människor går över till miljövänliga bränslen, om talet om att minska växthuseffekten ska få någon trovärdighet. Finns det ingen morot så blir det bara idealisterna, t ex sannolikt den stora merparten här på ForumGas, som kör gasbil.track_snake wrote:
Nej, svaret är att både prissättningen av biogas och etanol är mest fiktiv. Det finns ingen riktig marknad. Alltså hade inte oljebolagen behövt höja biogasen alls om man verkligen velat gynna biogas.
/track_snake
Ponera att bensinpriset ligger på 20 kr om något/några år. Då vore det helt absurt om biogasen kostar 18.50 el 19 kr/Nm3 dvs fortfarande ca 3 kr skillnad sett till energin för en liter bensin. Antingen följer biogaspriset inte med alls i höjningarna (då skulle det ligga kvar på ca 6.60 kr/Nm3 + inflationen från början på 2000 til idag) eller så tänker man sig att det ska vara en procentuell skillnad på t ex 30% jfm energinnehållet i 1 liter bensin.
Studerar man diagrammet på FordonsGas' hemsida så har gaspriset tyvärr följt med bensin- och dieselpriserna.
Värt att notera är också att FordonsGas ju vill ha en skillnad på minst 3 kr mellan gas/liter bensinekvivalent och bensinpriset. Just nu är skillnaden 3,74 kr (9.30 mot 13.04). Men detta är skillnaden mellan naurgas och bensin. Skillnaden mellan biogas och bensin är bara 2.55 kr (10.49 mot 13.04) och uppnår alltså inte detta mål.
Opel Zafira CNG -08
Jag såg just att Svensk Biogas höjt sitt biogaspris från 10,08 kr/Nm3 till 10,58 kr/Nm3.
Deras biogaspris har iofs inte ändrats sedan oktober 2007.

Självklart. Jag tror det handlar om att bolagen vill ha in sina pengar snabbast möjligt och därför pressar priserna uppåt varhelst det går. Sen ligger det lite i att dom naturligtvis behöver pengar till vidare utbyggnad. Att man hänvisat till att gasflaken körs ut med diesel kan knappast vara avgörande men det är ett argument som anförts tidigare. Byt till gas-lastbilar då tänker jagDistribueras inte etanolen med dieseldrivna lastbilar också?

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jag tror att Fordonsgas har lägre kubikmeterpris för biogas. I alla fall har de samma jämförpris på biogas i Jönköping (lägre kubikpris) som på naturgas i Gbg.Sven wrote:Skillnaden mellan biogas och bensin är bara 2.55 kr (10.49 mot 13.04) och uppnår alltså inte detta mål.
Däremot tycker jag det är konstigt att de snackar om 3 kr per mil. Min bil drar 0,6 kubik/mil och då handlar det inte om några 3 kronor milen.
Höjning idag 12/5 igen.
Bensin 10 öre, Diesel 20 öre och biogas 9 öre upp hos statoil idag. Tredje höjningen på en vecka, fjärde höjningen på diesel. Fortfarande ingen höjning av E85.
Samtidigt höjde Fordonsgas till 12.00/nm3, bensinekvivalent 9.60

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
Re: Höjning idag 12/5 igen.
Dom är jue ensamma på markanden och gör sitt bästa att ta död på Gas bils markanden..... Är inte gas ledningen betalt av staten?? sen får vi betala engång till i form av höga gaspriser....Jonas wrote:Bensin 10 öre, Diesel 20 öre och biogas 9 öre upp hos statoil idag. Tredje höjningen på en vecka, fjärde höjningen på diesel. Fortfarande ingen höjning av E85.
Blåst gas-bils ägare....
Nej, gasledningen är verkligen inte betald av staten. Att Fordonsgas är ensamma på marknaden på stora delar av västkusten är ett problem, att det inte är 100% biogas är ett annat. Fossilgasen följer med till stor del när oljepriset stiger.
Att du är blåst vet jag inte, jag kan själv ibland känna och uttrycka något i den riktningen men betänk att en liter diesel på bemannad station idag kostar 14.19 per liter och bensinen är på en god bit över 13:-.
Men visst känns det märkligt att gasen följer oljepriset, det tycket jag med. Jag börjar väl dock resignera och acceptera att det krävs andra metoder än gasbil snart.
Att du är blåst vet jag inte, jag kan själv ibland känna och uttrycka något i den riktningen men betänk att en liter diesel på bemannad station idag kostar 14.19 per liter och bensinen är på en god bit över 13:-.
Men visst känns det märkligt att gasen följer oljepriset, det tycket jag med. Jag börjar väl dock resignera och acceptera att det krävs andra metoder än gasbil snart.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Bensin, diesel och biogas har höjts ytterligare två gånger de senaste två dygnen och dom hinner knappt skylta om stationerna...
I Örebro säger man sig ha märkt av detta genom ökat intresse för biogas vilket stärker den rätt självklara tesen att det är med priset man borde försöka ta sig fram mot ökat biogasanvändande.
- Vi märker att intresset för biogas ökar i samma takt som bensin- och dieselpriset höjs. Försäljningen vid macken i Gustavsvik har mer än dubblerats sedan starten förra våren, berättar Marie Pihlström.
Hade dom inte så förbaskat bråttom med att höja gaspriset i samband med oljeprodukternas prishöjningar så skulle gasbolagen garanterat se fler kunder inom kort. Känns lite som att slå in öppna dörrar här när jag skriver det men samtidigt får jag känsla av att AGA, Fordonsgas mfl inte greppar det.
http://www.na.se/artikel.asp?intid=1331392
I Örebro säger man sig ha märkt av detta genom ökat intresse för biogas vilket stärker den rätt självklara tesen att det är med priset man borde försöka ta sig fram mot ökat biogasanvändande.
- Vi märker att intresset för biogas ökar i samma takt som bensin- och dieselpriset höjs. Försäljningen vid macken i Gustavsvik har mer än dubblerats sedan starten förra våren, berättar Marie Pihlström.
Hade dom inte så förbaskat bråttom med att höja gaspriset i samband med oljeprodukternas prishöjningar så skulle gasbolagen garanterat se fler kunder inom kort. Känns lite som att slå in öppna dörrar här när jag skriver det men samtidigt får jag känsla av att AGA, Fordonsgas mfl inte greppar det.
http://www.na.se/artikel.asp?intid=1331392
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel