Page 1 of 1

Helt ny på forumet

Posted: 2008-05-06, 16:01
by Roger Gustavsson
I dagens lokaltidning fanns en insändare som vurmade för ökad användning av biogas. Javisst, det låter bra men var ska vi få den ifrån? Redan idag skeppas naturgas in från västkusten eftersom biogasen inte räcker. Skrivs rubriker om biogassatsningar på olika håll i landet men när man väl har tagit i sig igenom artiklarna kommer ofta som en parentes typ, "biogasen avsedd för 120 stadsbussar" eller "biogasen avses användas för kommunens sopbilar". Verkar ofta som om artikelförfattarna vill ge sken åt att nu kommer det att finnas mängder med biogas åt folket...

Själv sitter jag på två stolar, ser biogas och etanol som sätt att hålla tillbaka de fossila bränslena. Dock ska givetvis hänsyn tas till såväl männinska som natur i hela kedjan. Ser inte biogas och etanol som konkurrenter, snarare som komplement till varandra. Tror inget av dessa bränslen kommer att vara lösningen på bränsleförsörjningen av vår bilpark. Det kommer att kräva betydligt större krafttag, inte minst bör bilarnas energiförbrukning reduceras, bilåkandet minskas som helhet och framförallt bör ”dieselfraktandet” (långtradarna) reduceras. Biogas har sina fördelar på det lokala planet, såväl produktions- som användarmässigt. Varför just bilar ska använda den är väl ändå inte säkert? Lika gärna kan den användas för uppvärmning i direkt anslutning till biogasproduktionen. Sverige brukar framhållas som stora inom biogasområdet men stämmer det verkligen? Tittar man här: http://de.wikipedia.org/wiki/Biogas och går till Nutzung, ser det inte så ut.

Utbudet av goda biogasbilar är ju litet. Vi har haft/har tre olika typer på jobbet. Opel Astra kombi, VW Golf Variant och Volvo V70. Opeln var som bil betraktat helt hopplös. Dålig kvalitet, kändes som en gammal småbil helt enkelt och gastankarna tog ju bort det mesta av lastutrymmet. VW:n var helt idiotiskt konstruerad där man fick "tvinga fram" gasdrivningen via motorbroms över 2000 varv/min. I praktiken gick den på 33% bensin då de flesta helt enkelt inte kör bil på det sättet. Lastutrymmet var dessutom väl litet. Volvo:orna (vi har flera) blir hopplöst slöa på biogas men de har fungerat hyggligt även om en viss ryckighet har förekommit. Överhuvudtaget är det sällsynt med goda applikationer för såväl biogas och som etanol. I princip är ju motorerna tänkta för bensindrift men kan köras annat bränsle. I fallet med etanol finns det väl tillräckligt med etanolmackar och man kan då kanske börja fundera på nästa steg i utvecklingen. För gasbilarna borde nästa steg kanske vara att ersätta bensinen med etanol. Båda bränslena kan väl dra nytta av betydligt högre kompression? Hur är det med Opel Zafira, startar den ALLTID på gas? Även vid sträng kyla? Varför gör inte de andra gasbilarna det? Fiat har ju monovalenta gasbilar i Italien. Med tanke på den lilla försäljningen ser det förstås inte så ljust ut för gasbilarna. Några av de gasbilar som har presenterats har heller inte varit några fantastiska skapelser, se t.ex. på Mercedes som har behållit bensintankarna intakta i några av sina modeller och på så sätt offrat en massa utrymme (taxi har varit kallsinniga i t.ex.Tyskland).

Posted: 2008-05-06, 16:36
by Sven
Hej, Roger, och välkommen!

I många av de nya gasbilarna är gastanken placerad under bagageutrymmet och inkräktar inte på detta, så t ex för Opel Zafira och VW Touran. Motorerna har också utvecklats, så t ex är Opels monovalenta motor optimerad för gas dvs går bättre på detta än med bensin pga högre kompression i motorn. Räckvidden blir därmed bättre, Zafiran har ca 40 mils räckvidd på gas blandad körning. Min Opel Zafira -08 har hittills alltid starta på gas och det tror jag den gör oavsett temperatur. Jag är f ö mycket nöjd med min bil avseende komfort m m, men någon rallybil är det naturligtvis inte.

Jag anser att biogas är det överlägset bästa bilbränslet idag för miljön. Därför är det bättre att uppgradera biogasen till fordonsgas än att elda upp den i kraftvärmeverk, även om detta energimässigt än så länge är mer effektivt. För uppvärmning finns det redan flera bra miljöalternativ.

Det är nya gasmodeller på väg. Mercedes kommer snart med en ny modell, VW Passat kommer under 2008 vilket förhoppningsvis även Opel Zafira gasturbo gör.

Posted: 2008-05-06, 21:56
by Roger Gustavsson
Den där B-klass Mercedesen tycker jag verkar vara i första hand en bensinbil, då bensintanken rymmer 54L. Kul att du är nöjd med din Zafira. Har hört annat från kollegor... Man ska alltid ha rejäl dos tur med sina bilar också.

Re: Helt ny på forumet

Posted: 2008-05-07, 11:26
by Mats
Roger Gustavsson wrote:Volvo:orna (vi har flera) blir hopplöst slöa på biogas men de har fungerat hyggligt även om en viss ryckighet har förekommit.
Har kör Volvo Bi-fuel nu i tre år, och jag upplever INTE Volvon som slö. Då ska det tilläggas att min förra bil var en Audi med 2,8 liters V6:a 8)

Ska jag vara ärlig så märker jag ingen skilnad när jag åker på bensin eller biogas. Har heller aldrig upplevt någon ryckighet.

Posted: 2008-05-07, 12:40
by Roger Gustavsson
Nja, till och med de inte speciellt biltokiga märker skillnaden på biogas, naturgas och bensin. I specifikationen framgår det tydligt att hela effektregistret "flyttas upp" på varvtalsskalan när det körs på gas. Detta i kombination med Volvon's höga utväxling gör att man förlorar kraft och ofta får växla ner. Tyska Auto, Motor und Sport har ju också testat den en gång i tiden, med samma anmärkning... Ryckigheten är gäller främst den äldre V70:n vi har. Den senare har varit mindre benägen till detta. Möjligen har den senare också lite bättre drag.

Posted: 2008-05-07, 13:27
by Mats
Roger Gustavsson wrote:Nja, till och med de inte speciellt biltokiga märker skillnaden på biogas, naturgas och bensin.
Jaha, och då skulle jag vara "inte alls biltokig" då :?: :wink:

Posted: 2008-05-07, 13:56
by AndersH
Jag tycker inte att min Volvo V70 -03 har särskilt dåliga prestanda på gas. Med min körstil varvar jag sällan motorn över 3000 rpm och utnyttjar alltså sällan bilens fulla prestanda. Jag uppskattar dessutom motorns mjuka gång vid gasdrift jämfört med den lite råare karaktären vid bensindrift. 8)

Och välkommen till forumet också Roger! :)

Posted: 2008-05-07, 23:22
by Göran
Välkommen Roger

Märker heller ingen större skillnad mellan gas och bensin numer, med hyfsad gaskvalite här i Växjö. Däremot var den nog lite slöare tidigare när det var dålig gas.

Posted: 2008-05-09, 13:19
by torkel
Roger Gustavsson wrote:Kul att du är nöjd med din Zafira. Har hört annat från kollegor... Man ska alltid ha rejäl dos tur med sina bilar också.
Nya eller gamla Zafira? Jag har också en ny Zafira och är helnöjd.

Posted: 2008-05-09, 23:38
by batti
Tjena hejsan Roger!
Jag är nyfiken på vad du menar med "VW:n var helt idiotiskt konstruerad där man fick "tvinga fram" gasdrivningen via motorbroms över 2000 varv/min."

Jag fattar inte hur det där fungerar...

Du skriver ned gasbilarna ganska ordentligt, du har glömt ekonomin i diskussionen tycker jag. Jag åkte tur/retur till Öland i veckan, för 310:- Farsan åkte med "en vanlig Volvo" och betalade 840 spänn för samma resa...
Jag älskar min slöa gasbil! :-)