Helt ny på forumet
Posted: 2008-05-06, 16:01
I dagens lokaltidning fanns en insändare som vurmade för ökad användning av biogas. Javisst, det låter bra men var ska vi få den ifrån? Redan idag skeppas naturgas in från västkusten eftersom biogasen inte räcker. Skrivs rubriker om biogassatsningar på olika håll i landet men när man väl har tagit i sig igenom artiklarna kommer ofta som en parentes typ, "biogasen avsedd för 120 stadsbussar" eller "biogasen avses användas för kommunens sopbilar". Verkar ofta som om artikelförfattarna vill ge sken åt att nu kommer det att finnas mängder med biogas åt folket...
Själv sitter jag på två stolar, ser biogas och etanol som sätt att hålla tillbaka de fossila bränslena. Dock ska givetvis hänsyn tas till såväl männinska som natur i hela kedjan. Ser inte biogas och etanol som konkurrenter, snarare som komplement till varandra. Tror inget av dessa bränslen kommer att vara lösningen på bränsleförsörjningen av vår bilpark. Det kommer att kräva betydligt större krafttag, inte minst bör bilarnas energiförbrukning reduceras, bilåkandet minskas som helhet och framförallt bör ”dieselfraktandet” (långtradarna) reduceras. Biogas har sina fördelar på det lokala planet, såväl produktions- som användarmässigt. Varför just bilar ska använda den är väl ändå inte säkert? Lika gärna kan den användas för uppvärmning i direkt anslutning till biogasproduktionen. Sverige brukar framhållas som stora inom biogasområdet men stämmer det verkligen? Tittar man här: http://de.wikipedia.org/wiki/Biogas och går till Nutzung, ser det inte så ut.
Utbudet av goda biogasbilar är ju litet. Vi har haft/har tre olika typer på jobbet. Opel Astra kombi, VW Golf Variant och Volvo V70. Opeln var som bil betraktat helt hopplös. Dålig kvalitet, kändes som en gammal småbil helt enkelt och gastankarna tog ju bort det mesta av lastutrymmet. VW:n var helt idiotiskt konstruerad där man fick "tvinga fram" gasdrivningen via motorbroms över 2000 varv/min. I praktiken gick den på 33% bensin då de flesta helt enkelt inte kör bil på det sättet. Lastutrymmet var dessutom väl litet. Volvo:orna (vi har flera) blir hopplöst slöa på biogas men de har fungerat hyggligt även om en viss ryckighet har förekommit. Överhuvudtaget är det sällsynt med goda applikationer för såväl biogas och som etanol. I princip är ju motorerna tänkta för bensindrift men kan köras annat bränsle. I fallet med etanol finns det väl tillräckligt med etanolmackar och man kan då kanske börja fundera på nästa steg i utvecklingen. För gasbilarna borde nästa steg kanske vara att ersätta bensinen med etanol. Båda bränslena kan väl dra nytta av betydligt högre kompression? Hur är det med Opel Zafira, startar den ALLTID på gas? Även vid sträng kyla? Varför gör inte de andra gasbilarna det? Fiat har ju monovalenta gasbilar i Italien. Med tanke på den lilla försäljningen ser det förstås inte så ljust ut för gasbilarna. Några av de gasbilar som har presenterats har heller inte varit några fantastiska skapelser, se t.ex. på Mercedes som har behållit bensintankarna intakta i några av sina modeller och på så sätt offrat en massa utrymme (taxi har varit kallsinniga i t.ex.Tyskland).
Själv sitter jag på två stolar, ser biogas och etanol som sätt att hålla tillbaka de fossila bränslena. Dock ska givetvis hänsyn tas till såväl männinska som natur i hela kedjan. Ser inte biogas och etanol som konkurrenter, snarare som komplement till varandra. Tror inget av dessa bränslen kommer att vara lösningen på bränsleförsörjningen av vår bilpark. Det kommer att kräva betydligt större krafttag, inte minst bör bilarnas energiförbrukning reduceras, bilåkandet minskas som helhet och framförallt bör ”dieselfraktandet” (långtradarna) reduceras. Biogas har sina fördelar på det lokala planet, såväl produktions- som användarmässigt. Varför just bilar ska använda den är väl ändå inte säkert? Lika gärna kan den användas för uppvärmning i direkt anslutning till biogasproduktionen. Sverige brukar framhållas som stora inom biogasområdet men stämmer det verkligen? Tittar man här: http://de.wikipedia.org/wiki/Biogas och går till Nutzung, ser det inte så ut.
Utbudet av goda biogasbilar är ju litet. Vi har haft/har tre olika typer på jobbet. Opel Astra kombi, VW Golf Variant och Volvo V70. Opeln var som bil betraktat helt hopplös. Dålig kvalitet, kändes som en gammal småbil helt enkelt och gastankarna tog ju bort det mesta av lastutrymmet. VW:n var helt idiotiskt konstruerad där man fick "tvinga fram" gasdrivningen via motorbroms över 2000 varv/min. I praktiken gick den på 33% bensin då de flesta helt enkelt inte kör bil på det sättet. Lastutrymmet var dessutom väl litet. Volvo:orna (vi har flera) blir hopplöst slöa på biogas men de har fungerat hyggligt även om en viss ryckighet har förekommit. Överhuvudtaget är det sällsynt med goda applikationer för såväl biogas och som etanol. I princip är ju motorerna tänkta för bensindrift men kan köras annat bränsle. I fallet med etanol finns det väl tillräckligt med etanolmackar och man kan då kanske börja fundera på nästa steg i utvecklingen. För gasbilarna borde nästa steg kanske vara att ersätta bensinen med etanol. Båda bränslena kan väl dra nytta av betydligt högre kompression? Hur är det med Opel Zafira, startar den ALLTID på gas? Även vid sträng kyla? Varför gör inte de andra gasbilarna det? Fiat har ju monovalenta gasbilar i Italien. Med tanke på den lilla försäljningen ser det förstås inte så ljust ut för gasbilarna. Några av de gasbilar som har presenterats har heller inte varit några fantastiska skapelser, se t.ex. på Mercedes som har behållit bensintankarna intakta i några av sina modeller och på så sätt offrat en massa utrymme (taxi har varit kallsinniga i t.ex.Tyskland).