http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2038331
En bra nyhet, tycker jag. Många kritiserar användning av naturgas, eftersom det är ett fossilt bränsle. Men naturgas är en bra ersättare för bensin, som ger både sänkt koldioxidutsläpp samt lägre nivåer av hälsofarliga avgaser. Men framför allt är naturgas en språngbräda mot biogas. Att satsa på naturgas hämmar inte en framtida utveckling mot biogas - tvärtom, bl.a. därför att det möjliggör uppbyggnad av distributionskanaler.
Naturgas i Motala
Naturgas i Motala
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
-
Re: Naturgas i Motala
Det är i och för sig riktigt.
Men naturgas ger ungefär 70% av koldioxidutsläppet av bensin. Biogas ger 0 eftersom det betraktas som förnybart.
Dessutom läcker det ut en del metan när man exploaterar naturgas. Säg att snittläckaget på en sådan här mindre exploatering är 2% så innebär det att 180.000 m3 metan släpps ut i atmosfären. Metan har en växthuseffekt motsvarande 20-60 gånger koldioxiden beroende på hur man räknar.
Med biogas är det tvärtom eftersom biogas minskar metanläckagen från soptippar etc.
Östergötlands sedimentära lager är inte mer än några hundra meter tjocka så det är inte fråga om några större mängder naturgas. 9 milj. m3 räcker väl för att köra ca. 10.000 bilar i ett år.
/track_snake
Men naturgas ger ungefär 70% av koldioxidutsläppet av bensin. Biogas ger 0 eftersom det betraktas som förnybart.
Dessutom läcker det ut en del metan när man exploaterar naturgas. Säg att snittläckaget på en sådan här mindre exploatering är 2% så innebär det att 180.000 m3 metan släpps ut i atmosfären. Metan har en växthuseffekt motsvarande 20-60 gånger koldioxiden beroende på hur man räknar.
Med biogas är det tvärtom eftersom biogas minskar metanläckagen från soptippar etc.
Östergötlands sedimentära lager är inte mer än några hundra meter tjocka så det är inte fråga om några större mängder naturgas. 9 milj. m3 räcker väl för att köra ca. 10.000 bilar i ett år.
/track_snake
Jag är liksom track-snake tveksam till detta med naturgas. Men när jag läste artikeln så står: "Tekniska verken menar att den ändå sipprar ut ur håligheter och att det därför är bättre att ta upp den och förbränna gasen vilket gör den mindre miljöfarlig." Det låter ju onekligen sympatiskt. Min undran är i vilken omfattning det sipprar ut och hur stor totaleffekten blir om man också räknar in metanutsläppet som sker vid exploateringen.
Kort sagt: är idén om att ta tillvara naturgastillgången i Motala bra eller inte?
Kort sagt: är idén om att ta tillvara naturgastillgången i Motala bra eller inte?
Opel Zafira CNG -08
-
-----------------Sven wrote:Jag är liksom track-snake tveksam till detta med naturgas. Men när jag läste artikeln så står: "Tekniska verken menar att den ändå sipprar ut ur håligheter och att det därför är bättre att ta upp den och förbränna gasen vilket gör den mindre miljöfarlig." Det låter ju onekligen sympatiskt. Min undran är i vilken omfattning det sipprar ut och hur stor totaleffekten blir om man också räknar in metanutsläppet som sker vid exploateringen.
Jag får erkänna att jag faktiskt inte läste så långt. Det är självfallet sant att det sipprar ut naturgas hela tiden också. Frågan är om det nyproduceras också på något sätt för 9 milj. m3 är inte särskilt mycket och även om det bara sipprar ut 1 m3 per år så skulle all naturgasen vara borta på 9 milj. år, och de sedimentära lagren i Östergötland är väl ca. 200 milj. år gamla.
/track_snake