TTela rapporterar om ett möte som gick av stapeln här i Kungälv förra veckan. Vad jag finner intressant är dels en öppning för att driva den utökade båttrafiken med gasdrivna flytetyg, dels att man benämner Göteborg Energis satsning som biogasproduktion.
Vet någon här om förgasat trä kan nyttjas på samma sätt som metangasen vi kör på idag eller vad har den gasen som dom avser att framställa för egenskaper? Jag tänker mig mer gengas när man talar om trä-förgasning. Jag vet att det primära syftet med anläggningen är att till viss del försöja den idag fossilgasdrina kraftvärmeanläggningen med mindre skadlig gas men det öppnar intressanta tankegångar om fordonsbränsle.
http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=186260
Biogasdrivna båtar
Biogasdrivna båtar
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
När man förgasar något får man en så kallad syntesgas (mest kolmonoxid). Från den gasen kan man sedan ta fram DME, metanol, syntetisk diesel och biometan (dvs biogas). Bäst verkningsgrad får man när man tar fram biogas (i de flesta fall).
Vad jag vet har biogasproduktion alltid varit en av anledningen till GEs förgasningsprojekt.
Vad jag vet har biogasproduktion alltid varit en av anledningen till GEs förgasningsprojekt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04