Page 1 of 1

Intressant "diesel"-etanolbil

Posted: 2008-03-31, 22:59
by krivik
Nu är det inte bara stockholmsbussar som kan köra etanol i sin dieselmotor. Kolla:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Posted: 2008-04-01, 23:20
by Stålis
Förbrukning på 0,5 l/mil (landsväg) låter ju intressant trots att det handlar om etanol. Fast det dyker ju genast upp en massa frågor: Vad är de fem procenten i E95 är som inte är etanol. Bensin eller diesel? Hur blir det med partikelutsläppen? Och hur har de gjort överhuvudtaget för att få den att funka på nåt som liknar bensin? Att tanka bensin i en dieselbil brukar ju räknas som "livsfarligt" för motorn.

Posted: 2008-04-02, 18:39
by Stålis
Stålis wrote:Vad är de fem procenten i E95 är som inte är etanol. Bensin eller diesel?
Hittade svaret i NyTeknik idag: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e74049.ece
E95 består av 95 procent etanol och fem procent tändförbättrare.
Lite oklart vad "tändförbättrare" egentligen är.

Hittade ytterligare en NyTeknik-artikel om E95. Den behandlar Scanias etanol-motorer för tunga fordon. http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e43254.ece

Egentligen kvarstår ju alla tveksamheter till etanol som biobränsle, men alla initiativ som använder tillgängliga bränslen på ett effektivare sätt är väl på ett eller annat sätt lovvärda.

Posted: 2008-04-02, 18:48
by track_snake
Stålis wrote:Förbrukning på 0,5 l/mil (landsväg) låter ju intressant trots att det handlar om etanol. Fast det dyker ju genast upp en massa frågor: Vad är de fem procenten i E95 är som inte är etanol. Bensin eller diesel? Hur blir det med partikelutsläppen? Och hur har de gjort överhuvudtaget för att få den att funka på nåt som liknar bensin? Att tanka bensin i en dieselbil brukar ju räknas som "livsfarligt" för motorn.
---------------------------------
Förutom 95% etanol (eller rättare sagt 92% plus några procent MTBE och isobutanol) innehåller Etamax D som bränslet kallas för 5% tändförbättrare. Vad denna 'tändförbättrare' är vill inte SEKAB avslöja av 'konkurrensskäl'.

Så vi kan inte dra några slutsatser om eventuellt hälsofarliga emissioner från tändförbättraren...

/track_snake

Posted: 2008-04-07, 16:39
by krivik
Jag har inte säkert koll på tändförbättrarens uppgift, men borde det inte vara något ämne som lätt antänder pga det höga trycket i cylindern?

Iom att det höga trycket i cylindern fungerar som tändare av bränslet i en dieselmotor måste det ju rimligtvis till nåt som tänder och sen sätter eld på etanolen. Detta för att etanol har rättså högt oktantal och är därför extra motståndskraftigt mot just att antändas pga högt tryck. Etanolen borde behöva hjälp att antändas i cylindrarna, helt enkelt.

Som sagt har jag inte koll på det, det här är bara mina egna gissningar.

Posted: 2008-04-07, 18:39
by track_snake
krivik wrote:Jag har inte säkert koll på tändförbättrarens uppgift, men borde det inte vara något ämne som lätt antänder pga det höga trycket i cylindern?

Iom att det höga trycket i cylindern fungerar som tändare av bränslet i en dieselmotor måste det ju rimligtvis till nåt som tänder och sen sätter eld på etanolen. Detta för att etanol har rättså högt oktantal och är därför extra motståndskraftigt mot just att antändas pga högt tryck. Etanolen borde behöva hjälp att antändas i cylindrarna, helt enkelt.

Som sagt har jag inte koll på det, det här är bara mina egna gissningar.
-----------------------
Jag tycker man kan gott tala om vad det är för ämne i tändförbättraren så att man kan dra slutsatser huruvida emissionerna är giftiga eller inte.

/track_snake

Posted: 2008-06-24, 23:00
by anders
Tändförbättrarens uppgift att få bränslet till samma cetantal som diesel.
Troligtvis någon form av glykol.