Det här ger ju bl.a. Volvo vatten på sin kvarn om man ser till skälen dom angav för nerläggningen av BiFuel-programmet. Finns det inte tankställen så köper folk inte bilarna, oavsett fullstor bensintank eller ej. Å andra sidan skulle ju 300 fordon ytterligare (Landstinget i Östergötland) för gasdrift utgöra underlag för fler tankställen i det relativt begränsade område som dom rör sig över. Moment 22 och inte ett dyft nytt under solen.
– Mycket beror på att den verksamhet vi har är spridd över hela länet, och vi har inte tillgång till biogas att tanka på mindre orter, så det tror jag är den stora orsaken. Det vi kan göra är att satsa på andra drivmedel, att få in etanolbilar till exempel.
Volvo Multifuel med etanol+biogas skulle nog lösa mer än man tror under en övergångsperiod trots dess bivalenta och sannolikt ganska törstiga motor. Om man bara kunde få Volvo att fatta...
Jonas wrote:Det här ger ju bl.a. Volvo vatten på sin kvarn om man ser till skälen dom angav för nerläggningen av BiFuel-programmet. Finns det inte tankställen så köper folk inte bilarna, oavsett fullstor bensintank eller ej. Å andra sidan skulle ju 300 fordon ytterligare (Landstinget i Östergötland) för gasdrift utgöra underlag för fler tankställen i det relativt begränsade område som dom rör sig över. Moment 22 och inte ett dyft nytt under solen.
– Mycket beror på att den verksamhet vi har är spridd över hela länet, och vi har inte tillgång till biogas att tanka på mindre orter, så det tror jag är den stora orsaken. Det vi kan göra är att satsa på andra drivmedel, att få in etanolbilar till exempel.
Volvo Multifuel med etanol+biogas skulle nog lösa mer än man tror under en övergångsperiod trots dess bivalenta och sannolikt ganska törstiga motor. Om man bara kunde få Volvo att fatta...
Nej jag förstår inte heller varför man ska satsa på etanol, därav mitt inlägg om biogas+etanol som skulle kunna ersätta rena etanolfordon men ändå få kunderna att slippa känna osäkerhet över huruvida dom kommer kunna tanka.
Jag tror också att plugin-hybrider kommer hitta sin plats på marknaden inom bara några år. Sen får vi väl bara hoppas på utbredd storskalig uranbrytning i Sverige så att vi tar hand om den miljöproblematiken själva istället för att låta andra länder förstöra sin natur för att vi ska få kärnkraft. Not in my backyard-syndromet är något retar gallfeber på mig där alla vill ha kärnkraft, vindkraft, oljeutvinning osv, bara det sker hos någon annan.