Oroande beteende i växelspaken/lådan
Posted: 2008-02-23, 16:19
Hej
Jag har nu ägt min bil i ca tio månader och från att det började bli kallt ute i höstas har min bil haft ett ganska skumt beteende när man växlar.
För det första: när jag startar bilen på morgonen och ska lägga i en växel är det stört omöjligt att få i en sådan de första 20-40 sekunderna. Jag får vicka och dra lite i växelspaken tills det att någon växel så småningom trillar i. Detta har gjort att jag nu för tiden alltid har den växel jag ska starta på i när jag stänger av bilen. Vet jag att jag ska backa ut i morgon lägger jag således i backen när jag parkerat.
Så fort bilen har blivit lite varm är det här problemet som bortblåst. Då finns inte det där absoluta motståndet i växellådan och att köra är inga som helst problem. Det som oroar mig är att när man växlar så flyttas inte växelspaken så mjukt som den borde göra. Det kan låta lite, spaken kan fastna halvvägs in i en växel varpå jag bara behöver trycka till lite till på spaken.
Det låter aldrig illa i bilen, typ som om man skulle försöka lägga i en växel utan att först trampa ner kopplingen. Utan det hackar bara lite när man växlar.
Jag påpekade detta vid servicen innan jul och serviceteknikern tittade i växellådan. Men där var allt som det skulle, oljenivå osv. Kopplingen ska det heller inte vara något fel på enligt servicekillen.
Är det någon här som varit ute för något liknande och vad var det i så fall? Jag är bra nervös för det här, jag känner enbart "trasig växellåda=JÄTTEDYRT!!!) Och då kommer man ju till nästa fråga, bilen är fyra år gammal och har gått 12000 mil. Om nu växellådan är trasig på något sätt, är det acceptabelt på en Volvo eller bör man få det här fixat på Volvos bekostnad? Låt säga att växellådan behöver bytas, det ska väl inte vara meningen efter 12000 mil, eller?
Jag har nu ägt min bil i ca tio månader och från att det började bli kallt ute i höstas har min bil haft ett ganska skumt beteende när man växlar.
För det första: när jag startar bilen på morgonen och ska lägga i en växel är det stört omöjligt att få i en sådan de första 20-40 sekunderna. Jag får vicka och dra lite i växelspaken tills det att någon växel så småningom trillar i. Detta har gjort att jag nu för tiden alltid har den växel jag ska starta på i när jag stänger av bilen. Vet jag att jag ska backa ut i morgon lägger jag således i backen när jag parkerat.
Så fort bilen har blivit lite varm är det här problemet som bortblåst. Då finns inte det där absoluta motståndet i växellådan och att köra är inga som helst problem. Det som oroar mig är att när man växlar så flyttas inte växelspaken så mjukt som den borde göra. Det kan låta lite, spaken kan fastna halvvägs in i en växel varpå jag bara behöver trycka till lite till på spaken.
Det låter aldrig illa i bilen, typ som om man skulle försöka lägga i en växel utan att först trampa ner kopplingen. Utan det hackar bara lite när man växlar.
Jag påpekade detta vid servicen innan jul och serviceteknikern tittade i växellådan. Men där var allt som det skulle, oljenivå osv. Kopplingen ska det heller inte vara något fel på enligt servicekillen.
Är det någon här som varit ute för något liknande och vad var det i så fall? Jag är bra nervös för det här, jag känner enbart "trasig växellåda=JÄTTEDYRT!!!) Och då kommer man ju till nästa fråga, bilen är fyra år gammal och har gått 12000 mil. Om nu växellådan är trasig på något sätt, är det acceptabelt på en Volvo eller bör man få det här fixat på Volvos bekostnad? Låt säga att växellådan behöver bytas, det ska väl inte vara meningen efter 12000 mil, eller?