Det finns klara och tydliga regler när det gäller reservdunkar.
Allt finns att hitta i ADR som är en författningssamling när det gäller farligt gods. I princip alla europeiska länder är anslutna till ADR inklusive Kroatien.
Läs mer vilka länder som ingår på adressen:
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____439.aspx
Enligt ADR 1.1.3.3(a) så står det att högst 60 liter får transporteras per transportenhet. Bränslet i dessa dunkar skall vara avsett för fordonet. Därför går det inte att slänga in 60 liter bak i släpvagnen/husvagnen då dessa inte går på bensin/diesel. 60 liter gäller ett fordon med motor.
Vidare skall en reservdunk vara godkänd för ändamålet, dvs ha märkningen UN och en del siffror/bokstäver efteråt. Att ta valiga saftflaskor är inte tillåtet.
Det finns inga begränsningar om storleken på varje dunk utan det är endast 60 liter totalt som får fraktas.
Ett tips från mig när det gäller förvaring i varm bil är att fylla dunken nästan hela vägen upp. Därefter trycker man ihop dunken en aning så att volymen blir mindre och i detta lite intryckta läge stänga locket. Då finns det plats för att innehållet expanderar i värmen utan att dunken blir rund som en fotboll.
Brandmässigt är en full dunk säkrare än en halvfylld. Bensinångorna är explosiva, men ren bensin utan luftinblandning kan inte antändas.
En bensindunk kan inte självantända, men en bensindunk som läcker ut den högexplosiva gasen (bensinångor) genom ett läckande lock utgör en stor fara om det bildas gnistor i närheten. Gnistor kan bildas på massvis av ställen i en bil, men även från tex en mobiltelefon osv.
Därför är det viktigt att ha nya täta dunkar.
Givetvis är rökning direkt olämpligt i en bil med reservdunkar...
Jag hoppas detta hjälper Dig på din resa, för med 60 liter extra kommer Du riktigt långt i gaslöst land utan att tanka.