I dagens DN står om vilken enorm vinst det är för Stockholms kommun att separera matavfallet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=771114 Kommunpolitikerna tas rejält i örat. Mikael Söderlund (m) hittade ju på att det skulle kosta extra för alla hushåll i Stockholm att göra detta från årsskiftet. Ett fullständigt vansinnigt beslut! Om matavfallet samlades in och gjordes till biogas istället för fjärrvärme skulle det ge 12,5 ggr mer energi. Om insamlingen skulle öka till alliansens modesta mål 14% av matavfallet skulle energivinsten bli 20-24 ggr.
Miljöpartiet i Stockholm vill att det ska satsas på avfallkvarnar. Stockholm Vatten har kommit fram till att avloppen mycket väl kan ta till vara malda matrester. Miljöpartiet anser att staden skulle kunna ha som mål att hela 70% av matavfallet samlas in till år 2015. Detta är knappast orealistiskt, i Västertås idag samlas 65% av matavfallet in.
Jag begriper mig inte på denne Mikael Söderlund, stadbyggnadsborgarråd i Stockholm. Förutom detta med avfallhantering har han även lagt ett helt tandlöst förslag när det gäller att förbättra situationen för Stockholms mest förorenade gata Hornsgatan.
Mikaels moderatkollega Ulla Hamilton, miljöborgarråd, försöker ju göra betydligt mer för miljön och är en av initiativtagarna till den kraftfulla biogassatsningen i Stockholm. Pratar dessa två kollegor inte med varandra?
Som tur är för Stockholms miljö och invånare så har Mikael Söderlund nyligen aviserat att han ska detta år ska sluta arbeta som politiker. Det var nog hans hittills klokaste beslut!
Jag tror att det finns en riktigt stor potential av biogas från matavfall om alla kommuner i Sverige nådde upp till 70% tillvaratagande av matavfallet.