Lite om svartlutsförgasningen i Piteå

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Lite om svartlutsförgasningen i Piteå

Post by Johan »

I bland annat DN kan man i dagarna läsa om förgasning av svartlut i Pietå.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=741340

Jag tycker det är väldigt intressant - men det har förbryllat mig att de bara pratar om att tillverka metanol och DME.

Från syntesgasen som produceras av förgasning så verkar det rakaste steget vara att ta fram biometan, men fördelaktig verkningsgrad. Det är detta som kommer att ske i Göteborgs Energis satsning på förgasning av grot.

Trots detta så talas det aldrig om biometanproduktion i Piteåfabriken. Samma sak hittar man i Volvos stora sammanställning av biobränslen, som kryllar av fotnötter om att biometanproduktion från svartlut inte tagits med i bedömningen av biogas.

Jag ägnade alldeles för mycket tid idag att plottra ner ett brev till olika person för att få någon klarhet i den här frågan, när jag plötsligt snubblade över svaret hos gasforeningen.se (SGC). För att inte tiden skulle vara helt bortkastat tänke jag i alla fall klippa in det aktuella citatet här:
Inom kemisk pappersmassaindustri finns det en potential om ytterligare ca 20 TWh/år
gas från svartlutsförgasning. På Energitekniskt centrum (ETC) i Piteå har nyligen en
pilotanläggning för svartlutsförgasning uppförts. Metaninnehållet i syntesgasen är
dock lågt, ca 1,5 volymprocent beroende på hög processtemperatur och att innehållet
av alkali i svartluten har en katalyserande effekt som undertrycker metanbildningen.
Fördelarna med att göra biometan från svartlut är därför inte så uppenbara som i de
fall där syntesgasen har ett högt metaninnehåll.
Jag antar att andra faktorer också spelar in, som att de inte har något gasnät där uppe i Norrrland.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag tror lite att det är för att man av gammal vana vill tanka bilen med flytande bränsle.

Att använda gas som drivmedel ses nog av många som en smula suspekt.

Annars tycker jag att du har helt rätt att köra gas direkt istället för att omvandla den till ett flytande drivmedel. Ser man energimässigt på det hela borde man kunna spara många sköna Kwh, men det är förstås ur mitt lekmanna perspektiv.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply