Page 1 of 1

E85 i Bifuel?

Posted: 2005-11-01, 11:38
by anders
Jag tycker det vore intressant att kunna tanka t.ex. V70 bifuel på E85 istället för bensin. Då skulle miljösamvetet lätta lite när man inte hittar en gasmack utan kan istället välja E85. Skulle man inte hitta en E85 får man väl krypa till korset coh tanka bensin*Brrr*.
Vad tycker ni andra :?:

Posted: 2005-11-01, 19:35
by AndersH
Ja det vore ju jättebra om man kunde hälla i E85 i sin Bi-Fuel (Tri-Fuel!) när man hamnar i "biogasöken".

Posted: 2005-11-02, 13:53
by Johan
Det låter som ett logiskt förslag från oss miljöentusiaster, som jag har funderat lite över:

Hur påverkar detta komplexiteten när man utvecklar motorstyrpogram och hårdvara (något som jag inte kan något alls om). Risken är att det inte blir en linjär ökning utan expontiell ökning för varje bränsle man lägger till.
Redan nu verkar biltillverkarna göra vissa val när de designar motorn. Volvos bilar är i det närmaste likvärdiga när de körs på gas och bensin. Opels bilar som är mer gasoptimerade fungerar bättre på gas och förlorar hk när man kör på bensin.

Till detta kommer idéer om att kunna öka inblandningen av vätgas i metangasen.

Om man är gasbilsägare så har man förmodligen vanligtvis nära till gasmackar, så hur ofta händer det att man inte kan tanka gas men har tillgång till E85 (som det ser ut idag)?

Min temporära slutsats är att visst är det önskvärt, men det får inte trissa upp priset ännu mer på gasbilarna, de är redan lite väl dyra.

Posted: 2005-11-10, 19:38
by anders
Håller med dig att priset inte får trissas upp mera.

det finns ca 300 mackar som har E85 i sverige men bara ca 60 gasmackar. Så risken att stöta på E85 är nog större än att stöta på en gasmack :wink: . Här i stan har vi 6 E85 mackar men bara 2, snart 3, gasmackar.

Posted: 2006-01-26, 10:23
by peaknik
Johan wrote:
Till detta kommer idéer om att kunna öka inblandningen av vätgas i metangasen.
Skulle vilja veta mer om det där,
några länkar?

Posted: 2006-01-26, 11:37
by Johan
peaknik:
Jag har tyvärr inte allt fräsch i huvudet (har för tillfället fått släppa gasintresset till förmån för blöjbyten och jobb).
Det står lite om det på EONs sidor om vätgas/fordonsgas, sök på vätgas eller hythane.
Informationen på nätet är ganska knapphändig har jag för mig, men det går att googla fram lite på "hythane".

Tydligen kan dagens biogasbilar redan nu klara 8% inblandning av vätgas.

Posted: 2006-01-26, 12:05
by peaknik
10000 bussar skall köra på hythane under OS!

http://www.greencarcongress.com/2005/12 ... mpany.html

Posted: 2006-01-26, 22:23
by anderslofberg
Apropå E85 i stället för bensin i bifuel-bilar.

Jag antar att gas har dåliga startegenskaper eftersom gasbilar alltid startar på bensin (varför är det så egentligen?). Kan det vara av den anledningen som de inte vill använda E85 som komplement till biogasen? Etanolbilar har väl generellt startproblem vid riktigt sträng kyla?
Min brorsas Ford Focus Flexifuel gick t.ex. inte igång när det var -10 i Stockholm för nån vecka sen (man har ju inte alltid tillgång till motorvärmare eller möjligheten att förutsäga när det blir riktigt kallt).
Iofs är det ju ett problem folk verkar acceptera när det gäller etanolbilar, men det kanske har haft betydelse när man valt bensin istället i bifuel-bilar.

Posted: 2006-01-27, 07:42
by peaknik
Minns vagt att jag läst nåt om detta och att man jobbar med någon typ av förvärmare för att slippa kallstart problem i kommande modeller.
Detta är tydligen också ett problem för dem som blandar själva i gamla bensinbilar

Posted: 2006-01-27, 17:58
by Plonte
Om jag inte har blivit felinformerad så startar opels nyare modeller (som är tänkta för gasdrift redan från början) på gas direkt, utan att passera bensin. Isåfall så borde ju det gå att lösa. Någon som vet mer?

Posted: 2006-01-27, 21:11
by Johan
Jag har för mig att jag läste att det handlade om en startoptimering. Det var lättare att skriva startprogram för ett bränsle än för två.
Ta det med en nypa salt, jag kommer inte ihåg var jag har fått det ifrån.

Posted: 2006-02-26, 14:21
by Mikael
Anledningen till att en Volvo Bi-fuel startar på bensin är att motorn måste kunna köra på 2 olika bränslen, dels 95oktan bensin och 130 oktan gas. Att bygga en bil optimerad för 130 oktan skulle innebära att man höjer kompressionen i motorn. Då kommer problemet, 95 oktan skulle självantända likt en dieselmotor. Att göra tvärtom, att köra ett för högt oktantal som gas i en vanlig bensinmotor medför problemet att den drar lite mer bränsle än den egentligen behöver samt att den har svårt att starta. Därför kommer rena gasbilar (ej bi-fuel) i framtiden att bli mer bränslesnåla utan att man behöver vidareutveckla dem.
Redan idag rullar det tex Mercedes Sprinter som enbart går på gas i Sverige.

Posted: 2006-02-26, 18:48
by Plonte
Men hur är det då med Opels motorer? Dom är ju optimerade för gas från början (höjd kompression iallafall). Går dom dåligt på bensin?

Posted: 2006-02-26, 19:40
by Johan
Plonte: De tappar faktiskt några hästkrafter med bensindrift. Hur det påverkar förbrukningen vet jag dock inte.