Page 1 of 1

Emma Hamberg

Posted: 2008-01-13, 22:23
by Mats
Veckans citat:
Emma Hamberg wrote: Jag har nämnt det förr: Att etanol, som är miljöpissigt, finns på varenda mack, men inte biogas.
Häntat från hennes krönika i City i fredags:
http://www.city.se/kronikorer/emmahambe ... ockholmare

Posted: 2008-01-14, 17:13
by Plonte
Bra! Mer sånt.....

Och det är såååå typiskt att bilhandlarna inget vet! Inte så konstigt att det inte blir sålt så många då.

Posted: 2008-01-14, 19:34
by taz
Plonte wrote:Bra! Mer sånt.....

Och det är såååå typiskt att bilhandlarna inget vet! Inte så konstigt att det inte blir sålt så många då.
Sant.. håller med.. Tyvärr är inte alla insatta i sitt jobb som de borde.. Men såna finns det överallt :P

Posted: 2008-01-15, 11:46
by track_snake
Plonte wrote:Bra! Mer sånt.....

Och det är såååå typiskt att bilhandlarna inget vet! Inte så konstigt att det inte blir sålt så många då.
------------------------------------------
Bilhandlarna (eller bensinhandlarna) säljer väl vad dom tror folk vill ha. Etanol är billigt då det mht förbrukningen ger ca. 10% lägre drivmedelskostnad än bensin just nu.

Vad som måste till är en certifiering av etanolen så att vi inte säljer regnskogsetanol/slavarbetsetanol eller majs/veteetanol i Sverige. Då går etanolen upp i pris och folks konsumtionsvanor ändras.

/track_snake

Posted: 2008-01-15, 14:03
by Sven
track_snake wrote:
Vad som måste till är en certifiering av etanolen så att vi inte säljer regnskogsetanol/slavarbetsetanol eller majs/veteetanol i Sverige. Då går etanolen upp i pris och folks konsumtionsvanor ändras.

/track_snake
Och detta verkar vara på gång. EU ska ha ett möte 23 januari angående detta. I Naturvårdsverkets "Klimataktuellt - Senaste nytt" står:
EU kommer inom kort att föreslå riktlinjer för importen av biobränslen, rapporterar Sveriges Radios ekoredaktion. Kraven ska ge garantier för att produktionen av bränslena inte har negativa effekter på natur, miljö och sociala förhållanden. Produktionen av en del biobränslen, som palmolja, har ifrågasatts av olika skäl.

– Vi vill att det biobränsle som vi importerar till EU inte ska hota naturen, leda till skövling av regnskog eller ge högre utsläpp av växthusgaser, säger Ferran Tarradellas, som är talesman för EU-kommissionens energidirektorat.

Förslaget till riktlinjer kommer att presenteras den 23 januari i EU-kommissionens stora klimat- och energipaket.

Posted: 2008-01-15, 22:59
by krivik
Men skulle det verkligen vara så bra, det? Om priserna på etanol går upp, alltså. Att etanolen skulle kunna bli rättvise-märkt vore givetvis kanonbra.

Hur skulle folks konsumtionsvanor ändras? Jo, alla de etanolbilar som finns därute (och det är många vid det här laget) skulle börja tankas med bensin istället. Det är ju inte så att folk skulle skrota sina nya etanolbilar och köpa gasbilar istället, så mycket pengar har inte folk. Nej, de bilarna skulle fortsätta att åka omkring på vägarna men med fossilbränsle i tankarna. Vad har miljön vunnit då?

Mycket bättre vore det ju ifall politikerna skulle hjälpa fram biogasproduktion så det skulle bli fler som köpte gasbilar.

Det hela handlar väl inte om en kamp mellan etanolbilar och gasbilar, eller? Det är väl en kamp för att komma bort från fossila bränslen.

Posted: 2008-01-16, 11:07
by Plonte
krivik wrote: Hur skulle folks konsumtionsvanor ändras? Jo, alla de etanolbilar som finns därute (och det är många vid det här laget) skulle börja tankas med bensin istället. Det är ju inte så att folk skulle skrota sina nya etanolbilar och köpa gasbilar istället, så mycket pengar har inte folk. ....
Bensinpriset måste givetvis följa efter (helst öka mer ändå!), och gaspriset ligga relativt still!
Problemet just nu är att "dålig" etanol säljs billigt, och eftersom att det ger precis lika mycket ekonomiska fördelar som att köra gasbil, och är enklare (bättre tillgång till mackar ffa!) så är valet mycket enkelt för alldeles för många. Om etanolen skulle vara slut på din lokala mack(ett fenomen som egentligen bara drabbat biogasen??), så är det ju bara att tanka bensin om miljösamvetet inte hindrar dig eller åka till nästa mack (någon km bort).

Enda sättet att ändra konsumsionsvanorna är väl egentligen att göra bensin/diesel minst dubbelt så dyrt, endast då att det blir ekonomiskt att ta tåget/bussen/samåka, eller vad som nu är alternativet, för alternativ finns det alltid!!

Posted: 2008-01-16, 20:04
by Göran
krivik wrote: Det är ju inte så att folk skulle skrota sina nya etanolbilar och köpa gasbilar istället, så mycket pengar har inte folk. Nej, de bilarna skulle fortsätta att åka omkring på vägarna men med fossilbränsle i tankarna. Vad har miljön vunnit då?
Troligtvis kommer inte folk att byta bil bara för att priset på Etanol går upp.
Men förhoppningsvis försvinner den delen av Etanol produktionen där well to wheel analyserna ger högre utsläpp av växthusgaser än bensin ( och då vinner ju miljön). Ja det finns faktiskt sådana fall, ex Majs som i sämsta fall ger 70% högre utsläpp av växthusgaser än bensin.
Är du intresserad se länk: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e45652.ece

Det är bla. detta som politikerna vill komma åt med förslaget som läggs i EU
se länk: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e59674.ece

Nu finns det i och för sig forskning på andra alternativ att framställa etanol på som kan ge lägre utsläpp av grönhusgaser. se länk:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e60339.ece

Jag tycker dock att det är en omväg, Först få fram vätgas som man sen omvandlar till Etanol, vore det inte bättre att köra på vätgasen istället?

Etanol är heller inte så värst bra när det gäller hälsofarliga utsläpp forskare har kommit fram till att med en ökad etanol användning så ökar dödligheten. se länk: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e43644.ece

Vad det gäller övriga utsläpp har jag inte hittat några säkra uppgifter om etanol men gröna bilister anser att E85 kan i stort sett jämnställas med Bensin mindre skillnader kan finnas till för eller nackdel för etanolen.

Medan däremot Biogas ger reducerade utsläpp på en mängd ämnen.
se länk: http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=44089
Eon anger inte källan så kanske man får ta uppgifterna med en nypa salt men de ger i alla fall en klar indikation om hur utsläppen är i förhållande till bensin. Tyvärr har jag inte hitta liknande för etanol.

Jag är inte kategoriskt negativ till Etanol. Men anser att skall vi ändå byta bränsle för fordonen bör vi i FÖRSTA HAND VÄLJA det som ger LÄGST utsläpp av miljö och hälsofarliga ämnen.
Den dagen man kan presentera liknande utsläpps minskningar för Etanol skall jag också erkänna Etanol som miljöbränsle men idag nej. Däremot är det när man använder bra råvaror och producerar det på rätt sätt ett bränsle som minskar utsläppen av växthusgaser. Därför skulle jag vilja kalla Etanol för ett klimatbränsle (minskar utsläppen växthusgaser)
krivik wrote: Det hela handlar väl inte om en kamp mellan etanolbilar och gasbilar, eller? Det är väl en kamp för att komma bort från fossila bränslen.
Vad det gäller utsläpp av växthusgaser är i vissa fall Etanol sämre än Bensin se länkar ovan, så jämfört med de sämsta alternativen av Etanolframställning så är bensin bättre.
Utsläppen av hälsofarliga ämnen är högre för i alla fall E85 jämfört med bensin se länk ovan, så jämfört med bensin så är E85 alltid sämre i detta avseende.

Posted: 2008-01-16, 21:08
by Sven
Jag håller med om det Göran säger. Etanol känns som en återvändsgränd och jag tycker att bara den etanol som bevisligen minskar växthusgaserna ska skattebefrias och kallas för miljöbränsle. Och då ska alla aspekter vägas in. Troligen är det då endast viss sockerrörsetanol som blir godkänd.

Jag tycker det skulle vara likadant när det gäller fordonsgasen. Det betyder att naturgasen inte alls skulle få lika stora subventioner, jag är tveksam till om den kan betraktas som ett miljöbränsle.

Däremot är biogasen helt tveklöst ett miljöbränsle. Det är dagens bästa bränsle och det borde åtnjuta betydligt mer subventioner.

Att etanolen klassats som miljöbränsle har inneburit att utbyggnaden av biogas stagnerat. Många människor har gått på etanolpropagandan och jag tror att en stor del av dessa istället hade satsat på gasbil om inte etanolen hade funnits. Men nu sitter de där med sina splitternya Saabbilar för 250 tusen, och det svider en hel del när sanningen går upp för dem.

Det blir roligt den dagen då de kommer att konvertera sina etanolbilar till gas! :twisted:

Skadliga emissioner E85 - jämfört med bensin

Posted: 2008-01-17, 22:24
by S-klasse
Utan att gå in på för och nackdelar när det gäller etanolens ursprung så hittar jag följande angående skillnader i utsläpp när de används i en bil :

http://www.miljofordon.org/miljoaspekte ... fakta.aspx

http://www.miljofordon.org/miljofakta/e ... ekter.aspx

http://www.miljofordon.org/miljoaspekte ... iogas.aspx

Har för mig att Miljöfordon tidigare angav några nackdelar när det gäller emissionerna från en E85 bil jämfört med bensin men i länkarna ovan verkar de ha mildrat sin bedömning.

Hittar nedanstående positiva artikel, på något etanolforum...

http://www.biofuelregion.se/biobransle/ ... anol&id=32

Hittade även en negativ artikel som påpekar vilka typer av emissioner som förvärras av E85 :
http://www.stanford.edu/group/efmh/jaco ... ST0207.pdf
En del jämförande tabeller börjar på sidan 15.
Dokumentet fanns på:
http://www.cleanairnet.org/caiasia/1412 ... 71474.html
Ett klipp ur artikeln:
"it was found that E85 (85% ethanol fuel, 15% gasoline) may increase ozone-related mortality, hospitalization, and asthma by about 9% in Los Angeles and 4% in the U.S. as a whole relative to 100% gasoline."