Energiforskare i DN prisar biogas!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Energiforskare i DN prisar biogas!

Post by Sven »

En mycket bra artikel om biogas m m står i dagens DN. :lol: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=724860

I rubriken prisas biogasen. Forskaren har ungefär samma syn på miljövänliga bränslen som vi här på Forumet. Han har inte mycket till övers för t ex etanol.

Om biogasens fördelar står det tyvärr sist i artikeln, men ändå:

"Biogasen då, hur ser du på den?

- Mycket positivt. Jag tror den får en nytändning. Mackarna satsade på etanol eftersom det var mycket billigare. Men med dagens höga priser för spannmål har intresset ökat för restprodukter som inte är prisskänsliga. Det är basen för biogasproduktion, som gödsel och växtrester, avfall från livsmedelsindustrin och från hushållen. Det här gör att konkurrenskraften för biogas kommer att öka.

- Det är ett mycket bra bränsle med stora klimatvinster eftersom restprodukterna annars kan ge växthusgaser som metan. Vi får dubbel klimatnytta.

- Dessutom är det här en råvara som finns och den konkurrerar inte med livsmedelsproduktionen, utan tvärtom - ökar vi livsmedelsproduktionen får vi mer restprodukter som vi kan utnyttja för biogas, säger Pål Börjesson. "
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Energiforskare i DN prisar biogas!

Post by track_snake »

Sven wrote:En mycket bra artikel om biogas m m står i dagens DN. :lol: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=724860

I rubriken prisas biogasen. Forskaren har ungefär samma syn på miljövänliga bränslen som vi här på Forumet. Han har inte mycket till övers för t ex etanol.

Om biogasens fördelar står det tyvärr sist i artikeln, men ändå:

"Biogasen då, hur ser du på den?

- Mycket positivt. Jag tror den får en nytändning. Mackarna satsade på etanol eftersom det var mycket billigare. Men med dagens höga priser för spannmål har intresset ökat för restprodukter som inte är prisskänsliga. Det är basen för biogasproduktion, som gödsel och växtrester, avfall från livsmedelsindustrin och från hushållen. Det här gör att konkurrenskraften för biogas kommer att öka.

- Det är ett mycket bra bränsle med stora klimatvinster eftersom restprodukterna annars kan ge växthusgaser som metan. Vi får dubbel klimatnytta.

- Dessutom är det här en råvara som finns och den konkurrerar inte med livsmedelsproduktionen, utan tvärtom - ökar vi livsmedelsproduktionen får vi mer restprodukter som vi kan utnyttja för biogas, säger Pål Börjesson. "
----------------
Etanolen kommer att bli dyrare. Agroetanol i Norrköping har producerat billig etanol från spannmålsöverskott ett tag nu men nu har priserna gått upp. Det senaste är att man överväger att använda sockerbetor som råvara. Den brasilianska etanolen är billigare men vill man ha bort slavarbetet på plantagerna och införa mekanisk skörd och vill man hindra nyetablering av plantager i Amazonas så kostar även det.

Tyvärr påstår en av artiklarna i serien (den om etanolslavar) att det bara är myter att det finns en koppling mellan regnskogsskövling och etanolproduktion i Brasilien. Jag bifogar därför en länk till det största tillslaget av myndigheterna mot slavarbete hittills vilket skedde just mot en plantage i Amazonas:

http://www.abcnews.go.com/International ... id=3341488

Var och en kan därmed se att det även finns 'etanolplantager' i Amazonas och att uppgifterna i DN-artikeln är felaktiga.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jättebra track_snake att du tog upp detta, jag trodde på DNs artikel. Jag har nu mejlat redaktionen på DN Motor med hänvisning till den sida du länkade till. Få se om de kommer med något svar och en eventuell rättelse.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply