Skratta eller gråta?
Posted: 2007-09-05, 13:28
------------------------------------------------------
Och detta är väl ganska bra! Att framställa etanol ur spannmål verkar inte direkt klyftigt, däremot kan framställning ur cellulosa eventuellt bli något på sikt, när tekniken är utvecklad.track_snake wrote: Allt talar nu för att man trots EU:s invändningar skippar tullen på brasseetanol och att det därför är goodbye för andra svenska etanolprojekt än de som redan genomförts.
/track_snake
Intressant, det hade jag inte en aning om! Frågan är dock hur mycket biogas som etanolproduktionen skulle generera. Dessutom så skulle ju denna biogas komma efter att det inte så miljövänliga bränslet etanol hade producerat...S-klasse wrote:Ur biogas synvinkel finns det dock en nackdel om vissa Etanol projekt skrotas : vi går miste om möjligheten att producera Biogas från resterna av Etanolproduktionen.
Skratta, såklart...torkel wrote:Ska man skratta eller gråta?
http://www.nyteknik.se/art/52120
Jag kan hålla med om att marknadskrafterna kan vara med och driva utvecklingen åt rätt håll. Men detta räcker inte. Jag tycker det är sorgligt att politikerna inte inser hur bråttom det är och att beslutsfattarna inte gör en seriös bedömning av vilka bränslen som verkligen är hållbara för miljön.BifuelManiac wrote:Lite ironiskt kan man ju konstatera att marknaden fungerar trots allt. De dåliga alternativen sållas ut med tiden. Problemet är att vi inte har så mycket tid, säg att oljepeaken kommer så tidigt som 2012. Ju längre vi har kommit då desto bättre står vi rustade. Dessutom blir det en bra förebild för andra länder som i totalt krisläge kommer att finns tröst i att det faktiskt går... (eller inte..torkel wrote:Ska man skratta eller gråta?
http://www.nyteknik.se/art/52120)
---------------------------------Sven wrote:Jag kan hålla med om att marknadskrafterna kan vara med och driva utvecklingen åt rätt håll. Men detta räcker inte. Jag tycker det är sorgligt att politikerna inte inser hur bråttom det är och att beslutsfattarna inte gör en seriös bedömning av vilka bränslen som verkligen är hållbara för miljön.BifuelManiac wrote:Lite ironiskt kan man ju konstatera att marknaden fungerar trots allt. De dåliga alternativen sållas ut med tiden. Problemet är att vi inte har så mycket tid, säg att oljepeaken kommer så tidigt som 2012. Ju längre vi har kommit då desto bättre står vi rustade. Dessutom blir det en bra förebild för andra länder som i totalt krisläge kommer att finns tröst i att det faktiskt går... (eller inte..torkel wrote:Ska man skratta eller gråta?
http://www.nyteknik.se/art/52120)
![]()
I och för sig tror jag att vi i Sverige ur ett internationellt perspektiv har kommit väldigt långt. Vi ökar vår andel av gasbilar i förhållande till hela fordonsparken, vi har kanske världens högsta andel biogas av fordonsgasen, miljöbilspremien finns (även om den även ges till mindre miljövänliga fordon), det finns bidrag för att bygga ut fordonsgastankställen, förmånsvärdet är lägre för miljöbilar, speciella parkeringsförmåner finns m m, m m. Samtidigt sker denna mycket märkliga etanolsatsning.
Tänk om man istället satsat ytterligare pengar på att bygga ut fordonsgastankställen och biogastillverkning. Tänk om det idag skulle finnas 700 tankställen för fordonsgas och inte etanol? Hade det varit möjligt för regeringen o/e Göteborgs kommun att hindra Volvo från att överge sin gassatsning? Skulle pengar satsas på informationskampanjer till hela svenska befolkningen angående för miljön verkligt hållbara fordonsbränslen?
Jag är helt övertygad om att de pengar som investeras för miljövänligare bränslen en dag kommer att betala sig. Om Sverige satsade än mer kraftfullt skulle vi kunna bli världsledande inom detta område och så småningom skulle vi kunna sälja teknologi och kunskap till andra länder. I slutändan skulle detta förutom att skapa en renare miljö generera enorma summor pengar.
Ja, det är nog alldeles riktigt! Därför är det inte bara viktigt att det byggs fler tankställen för fordonsgas utan kanske ännu viktigare att biogasproduktionen ökar. Därmed går det också att argumentera för att gasbilarna är det mest miljövänliga alternativet i dagsläget. Då skulle gasbilarna kunna få mer förmåner jfm de andra s k miljöbilarna. Sannolikt skulle då en hel drös av gasbilar inte de första platserna vid Gröna Bilisters val av Årets miljöbil. Utsläppen av CO2 med en biogasbil är ju helt i en klass för sig jfm en etanol-, besnin- eller dieseldriven bil.track_snake wrote:
Men är det fråga om fossil fordonsgas är det nog svårt att motivera någon utbyggnad över huvud taget ens med statsbidrag.... Diesel är ju då ett bättre alternativ mht växthuseffekten.
------------------------------Sven wrote:Ja, det är nog alldeles riktigt! Därför är det inte bara viktigt att det byggs fler tankställen för fordonsgas utan kanske ännu viktigare att biogasproduktionen ökar. Därmed går det också att argumentera för att gasbilarna är det mest miljövänliga alternativet i dagsläget. Då skulle gasbilarna kunna få mer förmåner jfm de andra s k miljöbilarna. Sannolikt skulle då en hel drös av gasbilar inte de första platserna vid Gröna Bilisters val av Årets miljöbil. Utsläppen av CO2 med en biogasbil är ju helt i en klass för sig jfm en etanol-, besnin- eller dieseldriven bil.track_snake wrote:
Men är det fråga om fossil fordonsgas är det nog svårt att motivera någon utbyggnad över huvud taget ens med statsbidrag.... Diesel är ju då ett bättre alternativ mht växthuseffekten.
Jag tror att om andelen biogas av fordonsgasen ökade avsevärt, från dagens ca 50% till säg 80% (med slutmålet 100%) så skulle det gå att argumentera enligt ovanstående. Då tror jag att gemene man skulle få upp ögonen för gasbilarnas överlägsna miljöfördelar och gasbilen skulle kunna slå igenom på betydligt bredare front.
Helt säker? Kristianstad har ren biogas, Ystad får sin levererad från Kristianstad, Eslöv producerar också. På de ställena är det ren biogas, i övrigt vet jag inte hur procenttalen ser ut men Eon blandar ju i biogas i sin naturgas, 50% enligt deras hemida. Totalt måste detta innebära att söderut dominerar biogasen.track_snake wrote:
Och i södra och västra Sverige är fortfarande naturgasen dominerande...
/track_snake