Page 1 of 1

Mer från DN - E100 snart aktuellt

Posted: 2005-10-08, 00:16
by Johan
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Snart kan E100 bli aktuellt att köra på. Då kan man tillfullo utnyttja etanolens högre oktanvärde och överlag göra motorerna mindre.

Var tankar man E100?

Posted: 2007-01-04, 17:56
by moraola
E100 motorer borde ha bättre förutsättningar. Men var skall vi tanka dom?
Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi helt plötsligt ett problem med alla E85 pumpar som sätts upp.
Jag skulle gärna se att bensinbolagen istället satt upp "blandpumpar". En pump som blandar aktuell mix på plats, enligt kundens önskemål.
Blandningsförhållandet skulle kunna vara steglöst mellan E5 - E100.
En sådan pump skulle även underlätta "vinterblandning" och "blandtankning" Har någon sett någonting liknande? Skulle det möta några hinder?

Posted: 2007-01-04, 18:28
by Johan
Det är ju faktiskt en rätt vettig idé. Prova att ställa frågan på etanol.nu också, där har de bättre koll på vad som händer i etanolvärlden.

Posted: 2007-01-05, 22:54
by BifuelManiac
Dieselmotorer konverterade till etanol???? Det är verkligen att gå över ån efter vatten (eller en total övertro på etanol som bränsle?)
Grejen med dieselmotorer är att de väldigt enkelt kan anpassas till att köras på biodiesel.

Frågan om E100 är högst relevant. Till skillnad från E85 är E100 en realistisk etanollösning för en liten del av biltrafiken med, precis som artikeln nämner, betydligt effektivare anpassade motorer etc.
Problemet är ju att vi idag snöar in oss för mycket på E85. Hur skall E100 då distribueras när det väl kommer..? Vad händer då med alla e85-bilar...

E100

Posted: 2007-01-07, 00:58
by moraola
Faktum är att SL, sedan minst 15år, kör ett antal Scania bussar på E100.
För övrigt håller jag fullständigt med BifuelManiac. Det finns en risk att vi bygger fast oss i E85 pumpar och därmed stänger dörren för E100 motorer och även andra kombinationer.

Re: E100

Posted: 2007-01-07, 11:20
by track_snake
moraola wrote:Faktum är att SL, sedan minst 15år, kör ett antal Scania bussar på E100.
För övrigt håller jag fullständigt med BifuelManiac. Det finns en risk att vi bygger fast oss i E85 pumpar och därmed stänger dörren för E100 motorer och även andra kombinationer.
----------------------------------------------
Hördu Moraola. Det är inte E100 man kör på. Snarare E94.

Man kan inte köra bussar på ren etanol eftersom man behöver en tändförstärkare.

E100 finns däremot i Brasilien men där finns det inga vintrar heller. Fast å andra sidan finns det snart inga vintrar här heller....

E100

Posted: 2007-01-07, 14:45
by moraola
track_snake skrev:
Hördu Moraola. Det är inte E100 man kör på. Snarare E94.
Du har säkert rätt i det.
Men min poäng är att det vore flexiblare för framtiden att kunna välja blandning vid pumpen. Eventuella tillsatser måste ju gå att tillsätta direkt i bilen. På liknande sätt som med olja i tvåtaktsmotorer.

Posted: 2007-01-14, 12:40
by larfor
Förvärmning som det står om i artikeln kanske är någonting för gasbilar också? Gasbilar startar väl på bensin för att gasen kräver varm motor?

Posted: 2007-01-14, 13:19
by Johan
Volvos bilar startar på bensin, även om någon nyligen uppgav att det gick att starta på gas också (ifall bensinen var slut).
I min Opelmanual står det att man vid "extrema utetemperaturer" ska prova att starta på bensin.

Posted: 2007-01-16, 21:44
by Plonte
Jag trodde Opeln var helt optimerad för gas => svårare att starta på bensin än på gas? Har jag jättefel??

Förvärming = Motorvärmare är väl alltid (vid temp under typ 5? plusgrader) att rekomendera för att få mindre utsläpp i början?

Posted: 2007-01-16, 21:55
by Johan
Jo, Opeln är optimerad för gas, motorn tappar effekt när man kör på bensin. Vet inte exakt vad det är som gör att man ska prova att starta på bensin när det är riktigt kallt ute men det har väl mer med bränslet att göra än hur motorn är optimerad.

Posted: 2007-01-17, 07:10
by BifuelManiac
Hmm.. var det inte så att gas har ett oktantal på typ 130 medan vanlig blyfri bensin är på 95. Att starta på 130 kräver en ökning av kompressionen på motorn varpå bensinen skulle självantända. Det är alltså en omöjlig lösning.
Har också för mig att Volvo bi-fuelarna (i varje fall de gamla) är omöjliga att starta på gas eftersom gasflödet är strypt vid start?

Posted: 2007-01-17, 09:18
by torkel
Är inte riktigt med på vad du menar. Jag startar alltid min Zafira på gas. Har slagit över till bensin några gånger för att kolla mätaren, men efter 350 mil och tre månader har bilen inte druckit en droppe bensin annat än vid det tillfälle då jag var tvungen att ta en tur utanför gastapparnas täckningsområde. Den gången var jag också tvungen att starta på bensin och det gick ypperligt.

Posted: 2007-01-17, 11:27
by Johan
torkel: Jag tror BifuelManiac pratade om Volvon. I vilket fall, motorn i Zafiran höjer kompressionen när man kör/startar på gas ( och har separata insprutningsrör/munstycken/osv för gas).

Posted: 2007-01-17, 15:28
by Plonte
Höjer komp? Coolt! Hur då?

Posted: 2007-01-17, 15:48
by Johan
Plonte: Det blev lite knasigt :-) Motorn har en högre kompression jämfört med en vanlig bensinmotor.

Posted: 2007-01-17, 18:24
by AndersH
Om motorn i en gas-Opel har högre kompression än en vanlig bensinmotor så måste man ha gjort något speciellt för att hindra motorn från att knacka (spika) vid bensindrift. Hysteriskt mycket EGR (Exhaust Gas Recirculation) kanske?

Posted: 2007-01-17, 19:33
by Johan
http://www.opel.se/content_data/GME/019 ... ch_0QX.pdf

Näst sista sidan finns data om kompressionsförhållanden. Se skillnaden på den vanliga 1.6 motorn och CNG-versionen.
Hur dom gör? Ingen aning :-) Bensinen är väl förgasad, så om man stoppar in mindre bensin så borde den väl gå att komprimera mer?

Posted: 2007-01-18, 20:59
by Plonte
Johan: Tyckte väl att det lät konstigt... men visst finns det motorsystem med variabel kompression? (hade inte saab en sån motor pågång?)

Massa EGR är väl någonslags förslag.... jag säger som innan: Någon som verkligen vet och kan reda ut dethär för lite lätt tekniskt handikappad person som mig? :-)

Posted: 2007-01-19, 22:09
by larfor
Plonte wrote:
Förvärming = Motorvärmare är väl alltid (vid temp under typ 5? plusgrader) att rekomendera för att få mindre utsläpp i början?
Ja, motorvärmare gör väldigt mycket för att minska utsläppen den första milen. Kall motor drar mer bränsle och ger sämre förbränning, dessutom funkar inte katalysatorn förrän den är varm. Tillråga på allt så är de flesta körningarna korta, så att en stor del av körsträckorna sker med dålig rening. Jag använder därför alltid motorvärmare från +5 och kallare. Man skall dock inte använda den längre än nödvändigt. En halvtimme räcker vid +5. Är det ner mot -20 krävs dock ett par timmar. Tycker det är konstigt att inte motorvärmare är standardutrustning egentligen, istället för annat lull lull som ibland förekommer.

Här tror jag dock att det kanske är lite annan typ av förvärmning det pratas. Om man tänker på diesel t ex, så krävdes ju i alla fall förr en förvärmning, glödgning av tändstiften för att antända dieseln.

Posted: 2007-01-19, 23:09
by turbofolkan
Min Golf startar på gas så fort bensinlampan har tänts. Och det går bra. För övrigt vad det gäller kompression och självantändning, så är väl inte 12,8:1 så farligt? Borde man väl kunna sköta med sänkt tändning? Kommer inte riktigt ihåg vad Audi och vw´s fsi motorer har i komp, men det är ju en del högre än "vanliga" bensinmotorer.....