Ojämn drift v70 Bi Fuel

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
micfax
Posts: 1
Joined: 2007-07-03, 18:31

Ojämn drift v70 Bi Fuel

Post by micfax »

Jag är nybliven ägare till en V70 Bi-Fuel 2005 års modell. Jag tycker nu att motorn går ojämnt, speciellt vid låg belastning. Detta gäller både gas och bensin. Var hos Volvo i Västerås förra veckan och fick ny mjukvara inlagd men ja märker ingen skillnad. Dom hittade inga felkoder eller dylikt och alla parametrar låg inom sina gränsvärden påstod dom.

Ibland går den jämnt och fint och då märker man skillnad, så här skall den gå ! Men för det mesta smårycker den hela tiden och vill inte riktigt gå jämnt.

Några gånger har den tjuvstoppat på tomgång, i samband med det gått RIKTIGT dåligt. Vet inte om det har något som helst samband.

Någon som känner igen det här ?

Michael i Västerås
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag har en 2004:a som gjorde så där, efter rengöring av spjällhuset försvann problemen och har inte återkommit. Mjukvaran uppgraderades också, men den verkliga boven var nog smutsigt spjällhus misstänker jag.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hej
Har en Opel Astra, -99:a. Jag fick problem med gasdriften efter planing av topplock och byte av topplockspackning. Se vidare den här tråden: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=316
Jag trodde problemet var löst, men efter ett par dagars körning kunde jag konstatera att det inte var helt ok. Den gick fortfarande ojämnt och ryckigt, vilket jag tyckte förvärrades gradvis efter ett par veckor.
Den går lite ojämnt på tomgång, men framförallt är det vid acceleration från låg hastighet eller i uppförsbackar, d v s när bilen blir lite belastad som den rycker. (Har noterat problemet förut också vid enstaka tillfällen, men inte lagt så stor notis kring det, eftersom det hänt så sällan.)
Lämnade tillbaks den till verkstaden igen, som verkar ha haft väldigt svårt att hitta något fel. Efter att de haft den i en vecka, så misstänker dom att det beror på "smuts" och att spridarna måste bytas. Låter som det kan bli ännu en dyr historia.

När jag tänker tillbaks så kommer jag ihåg att ägaren före mig nämnde att det kommit olja i systemet en gång vid tankning, på grund av fel på en kompressor vid en gasmack. Gastanken skulle visst ha rengjorts och även då byttes spridarna mm. Detta stog gasleverantören för. I samband med att jag köpte bilen gick den också ojämnt. Tryckregulatorn byttes och sen trodde jag det skulle vara frid och fröjd.

Nu börjar jag fundera på om det kanske inte blev ordentligt rengjort. Kan det vara någon i Stockholmstrakten som hört om denna händelse och vet vilken mack det var, samt vem som kan ha reprerat bilarna? Det var tydligen fler bilar som drabbades.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Ojämn drift v70 Bi Fuel

Post by AndersH »

micfax wrote:Jag är nybliven ägare till en V70 Bi-Fuel 2005 års modell. Jag tycker nu att motorn går ojämnt, speciellt vid låg belastning. Detta gäller både gas och bensin.
Eftersom din motor går ojämnt både vid gasdrift och bensindrift så borde felet finnas i någon del som är gemensam.

Ryckig gång borde orsakas av misständningar. Har tändstiften bytts ut enligt serviceschemat? Alla tändkablar ordentligt fastsatta?

Tjuvstopp vid tomgång har även jag råkat ut för några gånger och det har "lösts" genom att rengöra spjällhuset, en ganska enkel operation på en Volvo Bi-Fuel som till och med jag har klarat av.

Hur långt har bilen gått?

Ett tips är att registrera dig på Volvo-forumet JagRullar.se och dryfta dina bekymmer i avdelningen för S60/S80/V70N för där finns de riktiga Volvo-experterna. :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vad är ett spjällhus och hur rengörs det? Min V70 2004 rycker också ibland, främst i låga farter på låg växel och när motorn inte riktigt kommit upp i arbetstemp. Det är mer påfallande vid gasdrift än bensindrift.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Spjällhuset syns i mitten av denna bild.
Image
Från luftfilterboxen (till höger utanför bild) leds insugsluften via den grova gummibälgen till spjällhuset. Lossar man slangklämman vid spjällhuset och drar undan gummibälgen så ser man själva gasspjället som är en cirkulär skiva som man kan vippa på med fingret. Om det finns oljegegga runt kanterna på detta spjäll så får man problem med ojämn gång, speciellt då man trampar ner kopplingen då motorvarvet kan sjunka så lågt att motorn stannar. Rengör spjället med luddfri trasa och lite fingerfärdighet.

Ryckig gång tyder på misständningar och det är nog naturligt att dessa blir mer påtagliga när man kör på gas eftersom det är svårare att antända gas än bensin. Något tändstift eller någon tändspole (en per cylinder) kanske är defekt?

micfax fick lite respons på sina problem på Volvoforumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19750
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Tusen tack för den fina guiden. Vet inte om jag vågar dock:) Börjar nog med att kolla tändstift - jag kan inte meka med bilar. Snart servicedags med, så jag ska be dem kolla på det där spjällhuset då. Men nu vet jag vad det är i af
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Kan hända att gastrycket är för högt ställt. Hade precis min på service och fick det justerat, sen avtog de flesta rycken markant.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Oldfield wrote:Börjar nog med att kolla tändstift - jag kan inte meka med bilar. Snart servicedags med, så jag ska be dem kolla på det där spjällhuset då. Men nu vet jag vad det är i af
Börja med att få avläst om det finns felkoder lagrade, det kan peka ut problemet tämligen snabbt. Inte alltid som framgår nedan, men det är absolut där du skall börja.

Som jag skrev här tidigare har jag också haft problem med gasdrift emellanåt på vår V70 av 2004 års modell, om än inte exakt likadant. Vid vissa tillfällen, i regel när gasfolket på Volvoverkstaden här har semester, har bilen börjat koppla om till bensindrift. Ofta utan märkbar orsak, ibland har den gått ryckigt strax innan, ibland har det varit dålig kraft i motorn. Första sommaren med bilen var det smärre problem som alltså löstes (verkade det som) med rengöring av spjällhuset och mjukvaruuppgradering.

I fjol sommar, när regntiden satte in i augusti, blev det litet större problem med det här. Volvo läste felkoder, men inga fanns. Jag var där ett par gånger, sedan upphörde problemet plötsligt och jag tänkte att det kanske varit något med gasen -det finns ju de som haft problem med olja (glömde faktiskt den episoden i mitt förra svar).

Sedan gick den perfekt med mycket enstaka undatag ända till nu i augusti igen. Nu var omkopplingarna mer av det vilda slaget, jag klockade under en tur och den gick på gas 10 sekunder, sedan bensin. Jag var tvungen att bryta tändningen ett ögonblick för att kunna koppla om till gas igen. I förra veckan kom biogaskillen tillbaka efter semester, och nu kunde vi hitta en felkod. Han gick sedan noga igenom alla detaljer i protokollet och "dataserviceboken", och i dag fick jag bytt kablaget till gasregulatorn.

Jag har bara kört styvt två mil sedan bytet så det är för tidigt att dra slutsatser fullt ut, men bilen känns annorlunda till det bättre nu. Går jämnare och drar betydligt bättre vid gaspådrag. Det blir till att kolla noga en eller ett par veckor, men jag tror och hoppas att felet nu är upptäckt och reparerat.

Det låg ju annars nära till hands att misstänka gasregulatorn. Om den pajar är det bra om man har garanti, för den kostar visst så där tiotusen plus jobb att byta...

Problemet har varit "intermittent" som det heter på nytt fint språk, och det gör ju inte felet lättare att hitta. Nu när den nu äntligen satte felkod verkar det ha löst sig, vi får se. Men dåligt kablage kan ju verkligen ställa till det i alla elektroniska sammanhang.

Red//
Skall tillägga att i början var det precis som för dig Oldfield, den gick knackigt på gas. Sedan utvecklade sig problematiken efterhand.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Ja, vart börjar man?

Detta är min första bil någonsin och jag har ägt den i fem månader. Jag kan absolut ingenting om det här. Vad då felkoder och mjukvara? Nog för att jag vet att det finns tjogvis med massa smådatorer och styrprogram i bilar nu för tiden. Men hur kollar man sådana saker? Kan man åka till verkstaden och få en "diagnos" på bilen? Vad kostar det? Någonstans litar jag ju ändå på Volvohandlaren jag köpte bilen av. Att den är genomgången och kontrollerad och att den ska fungera fint minst till nästa service.

Jag ska utveckla det här med ryckigheten. Jag har full respekt för ditt svar och din kunskap, det är jag som är novis på bilar. Men ryckigheten i min V70 är extremt sällsynt och vid de tillfällena det uppstår beter sig bilen som en gammal sur skrotbil som inte får tillräckligt med bensin. Det räcker dock med att lätta på gaspedalen och sen börja gasa igen. Oftast uppstår denna ryckighet när jag drar ner på farten och växlar ner till ex 2:an.

Jag har inte kört 500 mil än sedan jag köpte bilen och jag "finåker" mest i den så den har inte arbetat överdrivet mycket min bil. Men nog räcker det väl med att vänta till nästa service som är om 500 mil ca? Den rycker ju så extremt sällan.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Oldfield wrote:Ja, vart börjar man?
Absolut med en felkodsavläsning på Volvoverkstaden. Det kanske inte finns någon felkod, men finns det är det till stor hjälp.

Jag är absolut ingen bilexpert jag heller, allra minst på gasdito :wink: Men det fina med moderna åkdon är ju att de kan tala om vad som strular genom att sätta felkoder i datorsystemet.

I ditt fall är det säkert ingen brådska, ta det vid ordinarie service. Om du har någon garanti kan det vara bra att åka till verkstaden direkt och påtala felet, skulle det utvecklas och bli värre senare är det bra att ha påpekat inom garantitiden. Jag hade nytta av det nu, eftersom jag varit och klagat/fått undersökt under garantitiden som nu gått ut, fick jag reparationen som garantireklamation.

Det behöver ju inte alls vara samma fel på din bil, det finns mycket annat som kan strula, men eftersom jag kände igen de här diffusa symptomen från inledningen till våra problem tänkte jag att det kanske kan vara någonting åt det hållet.

Jag körde en del i går kväll, och bilen känns faktiskt helt annorlunda nu, drar bättre och går jämnare. Jag märkte att jag satt och väntade på litet knyckar ibland, men de kom aldrig. Även makan som bara åker säger att det känns att bilen är annorlunda och mycket bättre nu. Förhoppningsvis träffade vi rätt med kablagebytet. Ser de kommande veckorna an med spänning... :wink:
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Som en del har nämnt tidigare. Be att de kollar att du har senaste programvaran i bilen vid nästa service. Jag hade problem med ryckighet och tjuvstopp som avhjälptes med uppgradering av mjukvaran i bilen.
Jag har en V70 från 02.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag skulle åkt till verkstaden för en felkodsavläsning så snart som möjligt. Det kostar inget och de gör det medan du väntar.

Det har hänt mig med två bilar att fellampan för avgasvärden har tänts fast bilen har gått bra. Ett par veckor senare har bilarna bara dött på väg till resp. från jobbet. Inte så kul. Bättre då att förebygga ett stopp.
Johan_Gu
Posts: 3
Joined: 2008-04-03, 22:41

Rengör era gasspjäll

Post by Johan_Gu »

Har en V70 Bi-Fuel 2005, hade problem med att varvtalet dippade ner under 500 varav/minut när man trampade ner kopplingen och stannade för exempelvis ett rödljus. Fenomenet var tydligast när man köde på gas och i vissa lägen stannade motorn helt. Vid bensindrift fungerade det bättre. Pratade med Bilia som poängterade att det troligtvis var gasen och att en ordentlig felsökning var nödvändig då det man behöver byta kan vara ganska kostsamt.

Skruvade upp slangklämman på spjällhuset och rengjorde spjällhus och spjäll med lite fotogen på en trasa. Efter rengöring försvann fenomenet helt och bilen kändes piggare.

Förklarar fenomenet att den gick bättre på bensin med att den troligtvis inte är lika känslig för rätt blandning då bensin har ett bredare spectra med kolväten och lägre oktantal.

Kan rekomendera att i förebyggande syfte titta till och göra rent spjället då motorn efter rengöring går betydligt bättre.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Detta fenomen kan även uppträda (dålig tomgång och bilen dör) om man har fel på luftmassemätaren som sitter i insugsröret efter luftfiltret. Kostar en hel del att byta ut.. (5000kr med material och jobb). Den kan paja om skräp lyckas komma förbi luftfiltret eller om man har varit där o pillat själv eller om man har bytt luftfilter till ett med olja i och förmycket olja finns i filtret...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Rengör era gasspjäll

Post by AndersH »

Johan_Gu wrote:Kan rekomendera att i förebyggande syfte titta till och göra rent spjället då motorn efter rengöring går betydligt bättre.
Jag har exakt samma erfarenheter med min Volvo V70.

Välkommen till forumet också! 8)
larkri
Posts: 11
Joined: 2008-05-05, 20:14

Post by larkri »

Även min V70 går betydligt bättre efter lite rengöring i spjällhuset. Tack för tipset ! Antar att Bilia tar 600-700 för motsvarande jobb som tog mig 2-3 minuter...

Bättre drag, mindre ryckigt.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Rengör era gasspjäll

Post by Fred »

Johan_Gu wrote:Har en V70 Bi-Fuel 2005, hade problem med att varvtalet dippade ner under 500 varav/minut när man trampade ner kopplingen och stannade för exempelvis ett rödljus. Fenomenet var tydligast när man köde på gas och i vissa lägen stannade motorn helt. Vid bensindrift fungerade det bättre. Pratade med Bilia som poängterade att det troligtvis var gasen och att en ordentlig felsökning var nödvändig då det man behöver byta kan vara ganska kostsamt.

Skruvade upp slangklämman på spjällhuset och rengjorde spjällhus och spjäll med lite fotogen på en trasa. Efter rengöring försvann fenomenet helt och bilen kändes piggare.

Förklarar fenomenet att den gick bättre på bensin med att den troligtvis inte är lika känslig för rätt blandning då bensin har ett bredare spectra med kolväten och lägre oktantal.

Kan rekomendera att i förebyggande syfte titta till och göra rent spjället då motorn efter rengöring går betydligt bättre.
Jag har exakt samma problem. Dock har mitt spjällhus bytts ut till ett sprillans nytt för en månad sedan och bilen dippar tomgången fortfarande så det kan inte vara orskaken. Nu kan det vara så att jag kanske hittat felet av en ren slump. Det kan kanske bero på dåligt batteri... :shock:

Jag ber att få återkomma när mitt batteri fått ladda ordentligt alternativt när jag bytt batteri om det skulle visa sig att det inte är friskt nog.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja, dåligt batteri kan ställa till mycket elände med mystiska "fel" på moderna bilar. Är batteriet mer än 3 år lär det vara billigare att byta det än att felsöka annat har jag förstått. Även om batteriet inte har uppenbara fel. Mitt är fyra år nu och än är det inga problem, men börjar konstigheter uppträda byter jag det direkt.
Post Reply