Gasdrift ur funktion efter byte av topplockspackning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Gasdrift ur funktion efter byte av topplockspackning

Post by larfor »

I mitten av april råkade jag ut för läckage på topplockspackningen vilket resulterade i att kylarvatten gick in i motorn som sedan blev het :cry:
Fick idag äntligen tillbaks bilen från verkstaden, som var auktoriserad för saab och Opel. De hade planat toppen och bytt packningen, samt monterat ny kamrem, när de ändå höll på, (den var sliten). Totalt drygt 9000 kr. Jag frågade dem om de trodde att gasdriften kunde vara anledningen, men de trodde de inte, det händer på saabarna också då och då.
När jag körde ikväll upptäckte jag att gasdriften inte verkar fungera. Av någon anledning slår den om tillbaks till bensindrift trots att omkopplaren är inställd på gas. Jag provade att ändra omkopplaren till bensin och sedan gas igen. Då växlade den först som den brukar till gas efter en liten bits körning, men sedan övergick den själv till bensin igen efter några hundra meters körning på gas. Jag tror inte att det är tomt i tanken, för indikatorn visar på halv tank, och jag vet att det var ca halv tank när jag lämnade bilen till verkstaden.
Någon som har någon ide om vad det kan bero på? Kan verkstaden ha glömt något? Tänkte se om jag kunde föregå verkstaden med några tips, för de har ingen erfarenhet av gasbilar.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Vad har du för bil och hur långt har den gått??

Det som du råkade ut för, d.v.s. renovering och planing av toppen och därpå följande problem med gasdriften var exakt vad en taxi chaffis berättade för mig när jag var i Linköping senast.

Se den tråd jag la in under /Gasfordon : "Sämre hållbarhet på V70N motorer än första 850/V70 Bi-fuel??"

Någon annan som råkat ut för liknande problem med sin gasbil??
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Intressant.
Jag har en Opel Astra från -00. Har gått ca 10 000 mil.
I tråden du nämner finns exempel på 20 000-25 000 mil. Låter tråkigt om det kan hända redan vid 10 000.
Någon som vet hur vanligt det är på vanliga bensinbilar? På verkstaden sa de ju som sagt att det även händer på saabbilarna och dom går ju inte på gas. Dom sa att man inte vet varför det händer, kanske otur med materialet i packningen, eller nåt
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Även om man har otur med materialet och åker på en dyr reparation så ska bilen fungera som det är tänkt efteråt!

Du kanske kan få tips från andra Opel verkstäder med mer erfarenheter av GAS-bilarna innan du kontaktar den som gjorde jobbet.

Råkade också på en reparation i förtid, fick byta kamaxel på min MB 200 W124 vid 33000 mil p.g.a. för mjukt material på de första årsmodellerna av den motortypen, kostade ~16 KSEK på MB inkl. rabatt.
Nu har den gått mer än 40000 mil och förutom att tickandet försvann så sjönk förbrukningen nästan 0,5 dl/mil - når break-even för den reparationen efter ca. 26000 mils körning... :lol:

Är du för övrigt nöjd med din Astra CNG bil?? Vad är det för nivå på säkerhetsutrustningen på en -00;a, har den sido airbags t.ex.??
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja, de flesta har väl kanske otur någon gång, får se det som en liten tröst. Och vem vet kanske får jag ner lite på förbrukningen också :)
Har nu kommit överens om att en annan opelverkstad tittar på problemet och skickar räkning till första verkstaden om det verkar vara något som de gjort fel.

Har testkört lite mer nu och det är framförallt på tomgång som gasdriften ej fungerar, dvs när gaspedalen inte trycks ned. Således går det bra att köra på motorväg i 90, men så fort det kommer en nedförsbacke så att man lättar på gasen blir gången ojämn, varefter den övergår till bensin. I stadstrafik går det inte alls eftersom man kör på låga varv alternativt släpper på gasen jämt och ständigt.

Jag är både nöjd och mindre nöjd med Astran. Den är mjuk och skön att köra och ligger väldigt fint på vägen tycker jag. Karossen är helgalvad och inte en rostfläck hittills. Går snålt och ekonomiskt, kanske lite på bekostnad av motorstyrkan om man tycker det är viktigare. Dom två besiktningar jag gjort hittills har gått bra. Däremot har jag råkat ut för en del dyra reparationer, förutom topplocket senast. Besvärades första året av att det ibland kom in gaslukt i kupén. Detta inträffade bara efter tankning i Hammarby sjöstad. Hittade aldrig riktigt orsaken, trots ett par läcksökningar på verkstad. Styrservon pajade sommaren -05. I mars låstes ena bakhjulet efter att bromsbelägg rostat och kilat fast i trumman. Bromsarna är något jag annars tyckt kännts särskilt sköna, jämna och inga sneddragningar.

Kan inte säkerhetsutrustningen i detalj, men det finns inga krockkuddar på sidorna, tror jag.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hi Hi, gasdriften funkar igen. Nya verkstaden upptäckte att man gjort någon felkoppling på förra verkstaden. Man kopplade om mapsensor och vacumslangar. Inte för att jag förstår exat vad det innebär, men det verkar i alla fall fungera. :D
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Kanon!! :D

Då är det bara att gasa vidare...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

MAP-sensorn kollar lufttrycket i motorn och sänder vidare infon till datorn så den vet hur mycket luft/bränsle som skall blandas in i insprutningen.
Vacuum-slangarna driver all möjlig elektronik och sensorer i motorn.

Den första mecken var m.a.o. rätt klantiga som inte stoppade ihop det hela korrekt (jmf en kirurg som syr ihop matstrupen med levern..).
De borde fixat det åt dig (kostnadsfritt). Hoppas du inte betalade extra för att få nån annans misstag korrigerat..
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Den första verkstaden tog kostnaden för korrigeringen. Så de insåg nog att de klantat sig :)
Och tack för upplysningen om mapsensor mm, där fick jag lära mig något nytt
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Fortsätter med den här tråden eftersom problemet med gasdriften inte löste sig trots allt. Någon dag efter verkstadsbesöket när jag körde lite mer upptäckte jag att den hackade och gick ojämnt vid gaspådrag, t ex vid acceleration från korsning, vid omkörning, ökning från t ex 70-90 eller vid körning i uppförsbacke. Jag har lämnat in den 3 gånger under sommaren, men man har inte lyckats hitta felet, utan den går fortfarande dåligt. De har försökt läsa felkoder, men jag tror inte de har hittat några. De har i alla fall inte sagt nåt om det. De har bytt gasspridare, men utan resultat. Nu funderar de på om det kan vara styrboxen, men de är inte säkra. Ska ev dit på torsdag och provköra med en mekaniker, så får vi se. Styrboxen skulle visst kosta 6500 kr, sen tillkommer montering och programmering.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kan det hjälpa att fråga Volvo Bil, som handhar leasingbilar för volvoanställda? Det går ju bra många gasbilar där ute, så de kanske har bättre koll.

volvobil.se finns de på.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Äsch, nu dåg jag att du har en Opel. Jaja, så kan det gå.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har frågat Bilia i Nacka, men de tar bara emot Volvobilar.

Jag har nu på obestämd framtid gett upp försöken med att få riktig ordning på gasdriften. Kom överens med verkstaden att inte byta styrboxen, eftersom det skulle bli så pass dyrt och bilen går ju att köra på gas om man ligger i någorlunda jämn hastighet. De visste ju inte heller om det var styrboxen som var problemet. Istället gjorde de om det första jobbet, dvs kontrollerade trycket på vacumsidan och rengjorde tryckregulatorn. Men det gav inget bättre resultat. De menar nu att det som det kan vara fel på är antingen styrboxen eller tryckregulatorn.

Men tryckregulatorn är ju bytt för 2,5 år, 3500 mil, sedan. Den borde väl hålla längre? Kanske är det då styrboxen. Men det låter ju också som ett märkligt sammanträffande att den skulle bli felande precis samtidigt med att topplockspackningen gick sönder.

Totalt blev kostnaden över 6000 kr (utöver kostnaden för topprenoveringgen innan), för som det känns ingenting. Dessutom en massa väntan på bilen eftersom den var inne veckovis på verkstaden, som inte kunde meddela när bilen kunde hämtas. En av mekanikerna sa att de hade fått in en biogas-Astra tidigare som också råkat ut för skadad topp. Kan det här vara något syndrom tro? Skulle vara viktigt om det kom fram i så fall. Undrar om det finns någon statistik från t ex tyska gasbilsanvändare, där det finns fler gasbilar?

Nu kostar jag inte på något mer utan får nöja mig med lite högre bensinförbrukning kanske 25 % bensin, samt besvära mig med att koppla om manuellt till bensin vid lite kraftigare uppförsbackar eller omkörningar.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ska man verkligen acceptera att betala 6000 för en reparation som inte åtgärdar felet?
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Liknande problem med en zafia

Post by TyrBo »

Blir klart deprimerad när jag läste ditt inlägg efetrsom jag just stött på liknande problem med min Zafira. Hade den inlämnad på en vanlig service och installation av motorvärmare hos en aukt. Opel/Saab verkstad. Efter servicen så har min gasdrift slutat att fungera, den går några sekunder på gas och slår sedan över till bensin. Vid accelerationer i låga farter slår den kortvarigt över till gas och går därefter över till bensin igen. Hade bilen inne på verksataden igen dagen efter jag hämtade ut en men enligt deras diagnosinstrument är det inget fel på den!!!
Man blir så j...a förbannad. Är det någon som känner till en verkstad i stockholmstrakten som är kunnig på biogasbilar??
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Vilken årsmodell är det på din Zafira?
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Post by TyrBo »

Det är en -02. Har även en V70 bifuel. Det trista är att Zafiran har gått sm tåget sedan jag köpte den i somras. Lämnade mest in den för att f motorvärmaren installerad och passade då på att göra service........
Har mailat till Opel Sverige för att försöka fåreda på om dom har någon serviceanläggning i regionen som KAN bioasbilar, vi får se vad svaret blir. Man blir ju lite fundersam när man diskutear med verkstaden där jag servade eftersom dom inte vet hur biogasdelen funkar ens i de enkla delarna, hur man koplar in och ur den och hur indikeringen ser ut och då pratar vi ändå om en märkesverkstad. :evil:
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Är Zafiran efterkonverterad eller gas som original?
Vilken verkstad lämnade du in den på? Den jag lämnade bilen till först, som fixade toppen, var en auktoriserd opelverkstad, men de hade inte någon kunskap om gas. De tog jobbet ändå, eftersom de ansåg att de inte behövde göra ingrepp i gassystemet, vilket tydligen visade sig vara fel. Den andra verkstaden var Opel/Saab vid Globen. De lyckades ju som sagt inte heller något vidare. Det verkade bara finnas en mekaniker som hade någon kunskap om gas. Och det hände flera gånger att jag bokade tid/lämnade in den, för att några dagar senare utan bil, fick höra att de inte kunnat göra så mycket eftersom gaskillen inte haft tid, varit på kurs etc. Detta trots att de valde ut en tid som gaskillen skulle vara där.
Det blir intressant att se om du får något svar på mailet.

Fick tips av en fordonsansvarig på Stocholm Vatten, Tomas Östlund, att det finns en verkstad i Järfälla, Älvsjöverkstaden AB, som han trodde fixade gasbilar. Kanske värt att kolla. Han hade också haft problem en gång med en Astra. Det var EGR-ventilen/lambdasonden som krånglade. Det märktes speciellt vid kall motor. Annars hade deras bilar gått bra.
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Post by TyrBo »

Zafiran är fabriksmonterad och det jobbiga är att nu när gasen inte funkar så har jag bara en 12 liters bensintank att leva på.
Mitt mail till Opel Sverige har jag ännu inte fått något svar på, den verkstaden jag lämnade min bil på var Opel/Saab i Tyresö.
Kul att du nämnde Thomas på SV, har själv jobbat där i 13 år men slutade för ett par år sedan. Älvsjöverkstan (som dom heter om du försöker söka dom på nätet) brukade fixa SV bilar undermin tid där. Körde efterkonverterade VW Caddy & Caravelle under mina år på SV och hade till och från problem med öjämn drift på dom.
Om jag inte hör något från Opel så blir det nog till att snacka med grabbarna på Ävsjöverkstan (Ligger fortfarande kvar i Älvsjöindustriområde enligt deras hemsida).
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Post by TyrBo »

Har under dagen fåt svar från Opel. Ingen verkstad i Stockholm är specialister på biogasbilar, alla skall kunna hjälpa mig. Eftersom Svenska Bil i Akala är störst så rekomenderar dom att jag vänder mig dit.
Men eftersom den här tråden visar på minst tre Opelverkstäder som inte kan biogasbilar så tror jag att det blir till att i alla fall ta ett snack med Älvsjöverkstan först. Återkommer i denna följetong. :cry: :evil:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Intressant att följa...

Jag har en fördel med min Volvo S60.. Jag lämnar in min bil på verkstaden i Torslanda som drivs av ett företag som heter VolvoBil de har hand om VCC:s (Volvo Cars) alla tjänstebilar och som bekant har volvo rätt många Bi-Fuel tjänstebilar.... De har minst en kille i verkstaden som är specialiserad på dessa bilar och jag lämnar alltid min bil direkt till honom.

När jag ringde och bokade tid för service så frågade jag dem hur jag skall göra med gasmängden när jag lämnade in den pga att jag sa till dem att jag ibland har problem med ryck i bilen om jag släpper gasen och sedan gasar igen.. Han sa att jag skulle låta det vara lite gas kvar i tanken men att den inte skulle vara helt full ifall att de skulle behöva tömma systemet av nån anledning.. Men efter att ha läst i forumet här så kan det vara spjällhuset som är skitigt så som jag fattade det.... Skall bli kul o se om det fixar sig... :)

Annars har min bil fungerat klockrent förutom när bilen är kall så kan ibland effekten utebil när man trycker på gasen, precis som om bilen skall dö. Den har dock aldrig dött.. Men kan vara irriterande om man skall köra ut på en väg precis när man startat.. då det tar 1 sekund extra innan man kommer iväg...

nu skall jag inte tjata sönder tråden här nått mer ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Tyrbo, fick du tag i någon verkstad som kunde fixa problemet?
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Äntligen fixad

Post by TyrBo »

Det blev en riktigt segdragen historia för mig det här.
Älvsjöverktan ville inte ta min bil så jag vände mig till din bil i Akalla som Opel rekommenderade. I Akalla så sa dom att det var bäst att jag vände mig till Globen för dom var bäst på gasbilar. Sagt och gjort men med en dålig magkänsla så bokade jag tid där.

Första besöket - 2 dagar felsökning och därefter beställa delar från tyskland.

Andra besöket - 3 dagar testa delarna, ny felsökning. Konstaterat att felet kommer att bli ett försäkringsärende (klassas som motorhaveri). Invänta besked från försäkringsbolaget och därefter beställa delar.

Tredje besöket - 3 dagar montera delar, hittade ytterligare fel.
Idag kunde jag äntligen hämta den. :D :D :D

Den fungerade i alla fall hela vägen hem och nu är det bara att hoppas på det bästa. Om jag har förstått det hela rätt så var det flera fel som gjorde felsökningen komplicerad. Dels så kärvade ventilerna för gasinsprutningen och dessa var tydligen inte avsäkrade på den här modellen vilket tydligen förstört en del elektronik. Dessutom så hade en av kabelstammarna nött mot ett motorfäste så att det blivit kortis.

På det hela taget så tycker jag faktiskt att dom skötte sig bra på Globenanläggningen. Det tog visserligen tid men dom ha hela tiden återkopplat till mig vad som sker och då känns det bättre som kund.

Måste ju dessutom rentvå min lokala vekstad som alltså inte var orsaken till felet men jag kommer trots det inte att anlita dom fler gånger eftersom jag tycker att deras bemötande var uselt och kunskapen om gasdriften skrämmande låg.

Så ett tips till dig Larfor kan ju vara att kolla upp så att det inte är så att även du har en kortis på kabelstammen p.g.a. nötning.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ska ha tipset i åtanke.
På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Var i kontakt med Tekniska verken i Linköping som konverterar gasbilar. Fick då tipset att börja med att byta tändstift, tändkablar och tändfördelare. Upptäckte att det inte verkar vara så lätt att göra själv. Man ser ju inte ens stiften och kablarna i motorn, verkar vara väl gömt bakom andra motordelar.

Har börjat fundera på en annan teori. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan. Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.

Idag såg jag att det ser ut att ha förbrukats lite kylvätska igen. Kan det vara så att motorn inte är riktigt tät? Den förbrukar också ca 1-2 liter olja per 1000-1500 mil. Det var kanske den bakomliggande orsaken till att jag fick överhettad motor och pajade toppen?

Vid läsning om den nya passaten står att man förstärkt kolvar och ventiler eftersom motorn inte får samma smörjning som vid bensindrift. Vid efterkonvertering görs ju inget åt motordelarna. Kanske kan det lättare bli slitage på motorn? Innan jag för första gången upptäckte att den dragit en del olja så hade jag kört en tid med för låg oljenivå. Men ingen lampa hade tänts. Dock hade jag hört tickande, kanske ljud från ventilerna?. Tickandet försvann efter oljepåfyllningen.

Någon som har idéer kring detta resonemang?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

larfor wrote:...Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan. Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.

Idag såg jag att det ser ut att ha förbrukats lite kylvätska igen. Kan det vara så att motorn inte är riktigt tät? Den förbrukar också ca 1-2 liter olja per 1000-1500 mil. Det var kanske den bakomliggande orsaken till att jag fick överhettad motor och pajade toppen?
Vattendroppar på stickan & förbrukar kylvätska - låter inte bra. Hur ser avgaserna ut? Låter som vattnet läcker in i motorn.
Övriga "fynd" på stickan låter inte heller bra, oljan på en gasbil ska ju hålla sig renare än om man kör på bensin.
Post Reply