Gastankstället i Västerås är mycket driftsäkert !

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Gastankstället i Västerås är mycket driftsäkert !

Post by lary »

Det är ytterst beklagligt att det fungerar så dåligt i Stockholm (och Uppsala).

Jag har fördelen av att bo i Västerås och där kan man inte säga annat än att det fungerar i det närmaste helt perfekt. Jag har tankat biogas där i snart två år. Endast något enstaka driftstopp och generellt bra tryck. Jag åker själv regelbunet till Stockholm och Uppsala och det har blivit sämre över tiden precis som ni övriga beskriver. Jag brukar naturligtvis tanka i Västerås inann jag åker till Stockhom/Uppsala, men ibland behöver jag naturligtvis fylla på även efter vägen. Lyckades endast tanka 0,5 m3 på Shell i Kista förra veckan och någon dag senare endast halv tank i Uppsala. Man kan bara hålla med övriga inlägg att ett större engagemang från de som driver och ansvarar för tankställena krävs. Tack vara den höga tillgängligheten i Västerås har jag på de senaste 3.500 milen trots allt en andel av 92,3 % Biogasdrift. (Jo, jag för noggrann körjournal)

Stort beröm till Svensk Växtkraft i Västerås! :D
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Vet inte om jag håller med om att det är så eländigt i Stockholm som det låter.
Det har krånglat vissa gånger och då rejält. Sett till vad kunden förväntar sig skall det ju helst inte ske några avbrott alls, i synnerhet med tanke på det begränsade utbudet av tankställen.
Dock ser jag själv tekniken som ännu lite i sin linda och förhoppningsvis blir det allt bättre med tiden (dvs 100% "uptime").

Ett orosmoln på himlen är det faktum att Volvo för tillfället lagt ned bi-fuelkonceptet. Frågan är vad Taxibilarna kommer att byta till när det är dags att pensionera hela v70-flottan.. Förhoppningsvis går de över till någon annan gasbil som finns på marknaden.
Handen på hjärtat, nog är taxi en ganska betydande aktör när det gäller att få gasmarknaden att leva.. i varje fall i Stockholm.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag tankade i Västerås idag och det gick i 22 Nm3 i min Volvo som ska rymma 21 Nm3. Jag kunde sedan åka nästan 7 mil innan tanknålen började röra sig neråt. Bra tryck i kompressorn och hyggligt pris, 9,07 kr/Nm3! :)
Post Reply