Vad har hänt i Stockholm??

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Vad har hänt i Stockholm??

Post by BifuelManiac »

Tre ställen i Stockholm har för närvarande trasiga pumpar: Danderyd, Värtahamnen och Haga Norra..
Tydligen är det reservdelar/reparatörer från Österrike man väntar på(?!)

Är det någon som har lyckats tanka på övriga stationer i Stockholmsområdet?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Skulle i fredags åka till Katrineholm via Nyköping. I Hammarby Sjöstad var trycket så dåligt att jag bara fick i 3 m3. Åkte vidare till Årsta. Där var en pump trasig och ur den andra fick jag 1! m3. Fortsatte då till Kungens kurva, där det skulle bli premiärtankning, -trodde jag. Båda pumparna var trasiga.
I Katrineholm var trycket mycket bra, liksom förra gången jag tankade där. Kom över sju mil på första gröna lampan.
Väl tillbaks i Stockholm, idag Söndag, svängde jag in på Statoil, Sköndal. Där funkade faktiskt båda pumparna.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

OK/Q8 i Årsta har haft trasig pump ett flertal gånger de senaste månaderna.
I dagsläget är det bara ena slangen som är i funktion med följd att det ofta är kö när man ska tanka :evil:

På Statoil i Skärholmen är pumpen "ur funktion", har bara lyckats tanka där två gånger :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Hur kan det komma sig? den är ju för fn nyinstallerad!!!!!!!!!!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Enligt AGAs "hotline" (telefonsvarare) råder "gasbrist" i Stockholmsområdet. Jag tror snarare att det handlar om brist på tekniker och reservdelar, macken i Danderyd väntar på "tekniker från österrike" som det står på en lapp på pumpen. Exakta orsaken verkar vara svårt att ta reda på. Mackägarna hänvisar till AGA eftersom de själva ringt och tjatat tillräckligt. När man själv ringer så möts man av en telefonsvarare. Meddelandet har dock uppdaterats dagligen.

Det verkar som att när en eller två pumpar går ner så ökar trycket (ursäkta vitsen) på de övriga varpå de till slut också falerar en efter en...
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

AGA's "hotline" kan man INTE lita på :(

För någon vecka sedan ringde jag dit innan jag åkte till Kungens Kurva för att handla och då fick jag beskedet av telefonsvararen att "Statiol i Kungens kurva är i drift sedan i fredags". När jag kom dit var den "ur funktion". Åkte då till Årsta "på vägen hem", för att mötas av "ur funktion" även där.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Men seriöst? En gång har jag råkat ut för trasig pump i Kungälv (dispenser) och en gång har jag råkat ut för lågt tryck i Stenungsund. I Stenungsund satt det dock en informationskylt redan när jag kom dit som upplyste om att det fungerar men att man som sagt hade lågt tryck för närvarande. Jag har dessutom vid tre tillfällen råkat ut för att dispensern startat om vilket tar ett par minuter innan den initierats. Detta räknat på flera hundra tankningar över hela västsverige, Skåne och delar av Småland. Gasbrist existerar inte vare sig vid biosgas eller fossilgasanslutna stationer och dispenserproblem är som sagt ytterst sällsynt. Skulle tro att man i Stockholmsregionen har färre fordon är här så varför har ni mer problem? Bryr sig AGA inte om att sköta sina investeringar, är ni vårdslösa mot anläggningarna ;-) eller har har dom valt dålig utrustning från början? Hade man förresten inte ökat gasproduktionen i Stockholm och dessutom kompletterat med lastbytarflak från annan ort? Verkar helt vansinnigt och det bör vara direkt destruktivt för fordonsgasmarknaden.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Nu funkar i alla fall Mörbypumpen igen!! :D
Inget slår känslan av en fulltankad gastank 8)

Jonas: Ja, det är väl en kombination av alla anledningar du räknar upp: Våldsamma stockholmare som går lös på underdimensionerade och klena pumpar och möjligen AGA som har dålig framförhållning att lagerhålla reservdelar (får känslan av att de går åt ändå så varför inte köpa hem ett gäng?)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Aga kanske bör överväga att sälja sina stationer till Fordonsgas eller EON för en rimlig peng innan de boende i Stockholm med omnejd helt dömt ut gasfordon som koncept och övergått till etanol.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, det är inte lätt att argumentera för gasdrift i Stockholm. Jag har gjort det, här på forumet, till arbetskanrater och till vänner nu i två års tid.

Men jag tror inte det är så många som tycker det är värt att åka omkring till två tre mackar för att få bilen tankad. På senaste året har jag nog åkt runt ett tjugotal gånger för att hitta gas. Då pratar vi från Huddinge till Årsta för att fortsätta till Hammarby Sjöstad och ibland även till Sjöndal för att hitta gas. Det blir många mil extra...

För mig har det aldrig varit ett problem då jag av miljöhänsyn tycket det är vart den extra tiden, men jag har förstått av arbetskamrater och vänner att dom ALDRIG skulle hålla på som jag.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Är det verkligen värt extrasträckan av miljöhänsyn? Du använder ju energi i onödan.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, jag vet, men det tar emot att tanka bensin i stället för biogas.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Känslan av att snuva ryska olje-oligarker på pengar är värt lite extra körning.. 8)
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Sent igår kväll fungerade inte heller statoilmacken vid Nynäsvägen i Sköndal. Det står att pga tekniska problem hos AGA så får de inga leveranser.

AGAs hotline säger inget om Sköndal...de uppdaterade senast i måndags.

På deras hemsida har de en del information.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... _stockholm
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

anderslofberg wrote:På deras hemsida har de en del information.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... _stockholm
Jag tycker mig känna igen texten på den där sidan hos AGA och har för mig att den publicerades sommaren 2006! De skriver att de ska öppna flera nya tankställen i Stockholm och det skedde ju förra året! Dåligt av dem att inte datera sina "nyheter"! :? Men gamla nyheter blir som nya ibland...
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

AndersH wrote:
anderslofberg wrote:På deras hemsida har de en del information.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... _stockholm
Jag tycker mig känna igen texten på den där sidan hos AGA och har för mig att den publicerades sommaren 2006! De skriver att de ska öppna flera nya tankställen i Stockholm och det skedde ju förra året! Dåligt av dem att inte datera sina "nyheter"! :? Men gamla nyheter blir som nya ibland...
Det kanske är lika bra att de alltid har den nyheten på sidan då. ;)

...fast nu fungerar gasen på statoilmacken i Sköndal iaf.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... 0Sthlm.pdf

Nog är det gamla nyheter. Juni 2006 närmare bestämt. :shock:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

I lördags var macken i Skärholmen ur funktion men jag lyckades fylla lite i Sköndal.
I söndags var jag till Norrtälje och på vägen hem förbi:
Mörby UR FUNKTION
Haga Norra UR FUNKTION
Årsta lyckades få i 17 Nm3 efter lång väntan...

Ringer man AGA får man ett allmänt meddelande om att det är brist på gas i Stockholm.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Va--- är det trasigt igen?!?! :x
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:Va--- är det trasigt igen?!?! :x
-------------------------------------
Tja.... Etanolpumparna fungerar i alla fall.

Men ändå, visst är det märkligt att man i dagens högteknologiska samhälle kan fixa så enkla saker som gaspåfyllningsanläggningar....

Om AGA sköter hela sin gasverksamhet med samma oprofessionalitet är det kanske verkligen dags att oroa sig för metanläckage....

/track_snake
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Rättelse:
Mörbypumpen fungerade iaf igår. Jag var runt och kollade.


(jag blundar för Track_snakes etanolkommentarer.... :wink: )
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, AGA tycks inte klara av att sköta pumparna.
Hörde att dom köpt in, citat: "billigt skit" som serviceteknikerna har tröttnat på att underhålla...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Oroväckande med så dålig reklam som detta är för gasen. Hoppas att de fixar detta innan gasen får riktigt dåligt rykte, ett rykte som också riskerar att sprida sig utanför Stockholm, trots att det fungerar bra i övriga landet.
Post Reply