Ett brev till Gröna Bilister
Posted: 2007-03-26, 09:11
Hej Stefan!
At 10:34 2007-03-19, you wrote:
I er miljöbilsutvärdering så använde ni er av en hypotes att gasbilar kör 55% naturgas och 45% biogas. Allt enligt förbrukningsstatistik.
Ni är säkert helt medvetna om att e85 bilarna inte körs på enbart e85. Då detta bränsle är dyrare så körs merparten på bensin. Ni kan jämföra ökningen av antalet sålda e85 bilar med förbrukningen av e85. Det vore klädsamt om ni använder er av motsvarande teknik när ni mäter utsläppen av dessa bilar.
Gröna bilisters svar:
Vad som är "miljöbäst" är knutet till en tidpunkt. Om 30 år har vi andra fordon som då är miljöbäst, om 100 år ytterligare andra.
Vi resonerar dessutom så att vi kan inte lyfta fram alltför få modeller. Då kommer vi bara påverka ett fåtal människor och organisationer i deras val. Om vi presenterar ett urval av bilar med varierande egenskaper kan vi påverka fler.
Vi framhåller i text intill våra tabeller att den som kör på biogas uppnår bättre miljöegenskaper.
Biofogar ytterligare några kommentarer som jag satt ihop som svar på en annan fråga:
Det du tar upp - vad bilförarna tankar i sina fordon - har betydelse, men den dimensionen har vi inte gått in på, bl.a. för att det inte finns någon nämnvärd kunskap om detta. Även gasfordon går i viss okänd omfattning på bensin.
Vi har behandlat E85 och fordonsgas på samma sätt, nämligen använt statistik för det som har passerat genom slangen mellan tankstationen och fordonet i landet som helhet.
På senare år har små gasfordon vunnit promenadseger i Miljöbästa bil, eftersom biogasen är det klimatmässigt bästa bränslet. I miljöbästa bil 2006 rankas bilarna för första gången efter respektive bränslets faktiska sammansättning på marknaden, vilket för fordonsgas innebär 55% fossil naturgas och 45% förnybar biogas. Etanolen i E85 beräknas till 50% vara tillverkad av sulfitmassa från pappersindustrin, och till 50% komma från Brasilianska sockerrör. Siffrorna kommer från Svenska Gasföreningen respektive SEKAB.
Vi utgår från verkligheten, inte idealen. I framtiden hoppas vi att fordonsgasen består helt av biogas, och att etanolen tillverkas på klimatmässigt bästa sätt. Då justerar vi givetvis våra beräkningar. På vissa håll i landet, såsom i Trollhättan, Östergötland, Stockholm och Uppsala tankar man redan idag enbart biogas, men eftersom flertalet fordon inte enbart används lokalt gör Gröna Bilister inga särskilda beräkningar för dessa orter.
Jag sätter upp dig som prenumerant på vårt nyhetsbrev, gratis och utan förpliktelser. Kanske skulle du också bli medlem och få tidning och medlemsförmåner?
Gunnar
Gröna Bilisters kansli
Är du inte redan medlem i Gröna Bilister? Gå i så fall in under
Medlemsinformation på www.gronabilister.se!
_______________________________________________
Gröna Bilister Tfn 018-320 220
Kungsgatan 16
753 32 Uppsala
At 10:34 2007-03-19, you wrote:
I er miljöbilsutvärdering så använde ni er av en hypotes att gasbilar kör 55% naturgas och 45% biogas. Allt enligt förbrukningsstatistik.
Ni är säkert helt medvetna om att e85 bilarna inte körs på enbart e85. Då detta bränsle är dyrare så körs merparten på bensin. Ni kan jämföra ökningen av antalet sålda e85 bilar med förbrukningen av e85. Det vore klädsamt om ni använder er av motsvarande teknik när ni mäter utsläppen av dessa bilar.
Gröna bilisters svar:
Vad som är "miljöbäst" är knutet till en tidpunkt. Om 30 år har vi andra fordon som då är miljöbäst, om 100 år ytterligare andra.
Vi resonerar dessutom så att vi kan inte lyfta fram alltför få modeller. Då kommer vi bara påverka ett fåtal människor och organisationer i deras val. Om vi presenterar ett urval av bilar med varierande egenskaper kan vi påverka fler.
Vi framhåller i text intill våra tabeller att den som kör på biogas uppnår bättre miljöegenskaper.
Biofogar ytterligare några kommentarer som jag satt ihop som svar på en annan fråga:
Det du tar upp - vad bilförarna tankar i sina fordon - har betydelse, men den dimensionen har vi inte gått in på, bl.a. för att det inte finns någon nämnvärd kunskap om detta. Även gasfordon går i viss okänd omfattning på bensin.
Vi har behandlat E85 och fordonsgas på samma sätt, nämligen använt statistik för det som har passerat genom slangen mellan tankstationen och fordonet i landet som helhet.
På senare år har små gasfordon vunnit promenadseger i Miljöbästa bil, eftersom biogasen är det klimatmässigt bästa bränslet. I miljöbästa bil 2006 rankas bilarna för första gången efter respektive bränslets faktiska sammansättning på marknaden, vilket för fordonsgas innebär 55% fossil naturgas och 45% förnybar biogas. Etanolen i E85 beräknas till 50% vara tillverkad av sulfitmassa från pappersindustrin, och till 50% komma från Brasilianska sockerrör. Siffrorna kommer från Svenska Gasföreningen respektive SEKAB.
Vi utgår från verkligheten, inte idealen. I framtiden hoppas vi att fordonsgasen består helt av biogas, och att etanolen tillverkas på klimatmässigt bästa sätt. Då justerar vi givetvis våra beräkningar. På vissa håll i landet, såsom i Trollhättan, Östergötland, Stockholm och Uppsala tankar man redan idag enbart biogas, men eftersom flertalet fordon inte enbart används lokalt gör Gröna Bilister inga särskilda beräkningar för dessa orter.
Jag sätter upp dig som prenumerant på vårt nyhetsbrev, gratis och utan förpliktelser. Kanske skulle du också bli medlem och få tidning och medlemsförmåner?
Gunnar
Gröna Bilisters kansli
Är du inte redan medlem i Gröna Bilister? Gå i så fall in under
Medlemsinformation på www.gronabilister.se!
_______________________________________________
Gröna Bilister Tfn 018-320 220
Kungsgatan 16
753 32 Uppsala