V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte
Posted: 2018-11-13, 20:00
Hej!
Länge sen jag var här men nu fick jag en tråkig anledning.
För ett par veckor sedan bytte jag batteri i bilen som gått på övertid (original sen 2006
)
Då jag skulle resa bort en vecka utan bil dagen efter bytet tog jag en rejäl runda på c:a 4 mil för att ladda upp batteriet ordentligt (kontrollmätt spänningen efter, nästan 12,7 volt). Bilen gick utan problem som vanligt på gas denna runda.
Tillbaka från resan nu till helgen och körde några shoppingärenden, då vid ett av flera byten mellan olika affärer dog bilen på gas. Startade och körde vidare till nästa affär endast på bensin utan problem. Vid detta tillfälle var det knappt halv tank gas. Efter besöket i affären så startade jag på nytt bilen och slog över på gas av ren nyfikenhet och den gick hur bra som helst, även hela vägen hem, c:a 1,5 mil.
Sen körda jag nästan tomt på gastanken i igår ToR jobbet (8 mil) utan problem.
Tankade bilen full med gas i morse och körde 4 mil till jobbet utan problem på gas.
Men på vägen hem idag hände det igen (nu med nästan full tank), bilen dog på gas och jag slog snabbt om till bensin och körde en bit för att ta mig till ett säkrare ställe än vänsterfilen på E4an. Provade igen att slå över till gas men motorn dör omgående. Nu fick jag stanna helt och slå av tändningen och starta på nytt. Slår återigen om till gas och bilen går nu helt plötsligt på gas igen utan problem, hela vägen hem c:a 2 mil.
Min fundering här i och med att problemen uppstått i samband med batteribytet, behöver gastrycket justeras (det som görs vid varje service), d.v.s att den på något sett tappat minnet eller sin inställning och där av inte alltid får den mängd gas den ska ha?
Länge sen jag var här men nu fick jag en tråkig anledning.
För ett par veckor sedan bytte jag batteri i bilen som gått på övertid (original sen 2006

Då jag skulle resa bort en vecka utan bil dagen efter bytet tog jag en rejäl runda på c:a 4 mil för att ladda upp batteriet ordentligt (kontrollmätt spänningen efter, nästan 12,7 volt). Bilen gick utan problem som vanligt på gas denna runda.
Tillbaka från resan nu till helgen och körde några shoppingärenden, då vid ett av flera byten mellan olika affärer dog bilen på gas. Startade och körde vidare till nästa affär endast på bensin utan problem. Vid detta tillfälle var det knappt halv tank gas. Efter besöket i affären så startade jag på nytt bilen och slog över på gas av ren nyfikenhet och den gick hur bra som helst, även hela vägen hem, c:a 1,5 mil.
Sen körda jag nästan tomt på gastanken i igår ToR jobbet (8 mil) utan problem.
Tankade bilen full med gas i morse och körde 4 mil till jobbet utan problem på gas.
Men på vägen hem idag hände det igen (nu med nästan full tank), bilen dog på gas och jag slog snabbt om till bensin och körde en bit för att ta mig till ett säkrare ställe än vänsterfilen på E4an. Provade igen att slå över till gas men motorn dör omgående. Nu fick jag stanna helt och slå av tändningen och starta på nytt. Slår återigen om till gas och bilen går nu helt plötsligt på gas igen utan problem, hela vägen hem c:a 2 mil.
Min fundering här i och med att problemen uppstått i samband med batteribytet, behöver gastrycket justeras (det som görs vid varje service), d.v.s att den på något sett tappat minnet eller sin inställning och där av inte alltid får den mängd gas den ska ha?