Page 1 of 1

Erdgasfahrer - tyskt forum

Posted: 2007-03-01, 09:47
by Johan
S-klasse kläckte ur sig i förbifarten att det finns en motsvarighet till Forumgas i Tyskland. Jag tyckte det var så intressant att det förtjänade en egen tråd:

http://www.erdgasfahrer-forum.de/

(De har redan upptäckt att vi finns. Däremot har de inte lyckats lista ut hur de ska registrera sig, tänkte gå in och berätta "hemligheten" senare).

Posted: 2007-03-03, 18:15
by CNG-Driver
Hello Johan,
I read your message in the german natural gas forum and decided to become a member at the swedish ForumGas.
If you like you can follow the link by clicking on the 4.9.
The website contains some details about my car.
Greetings from germany
CNG-Driver

Posted: 2007-03-03, 19:58
by AndersH
CNG-Driver: Welcome to our forum! :)

Johan: Perhaps we should launch an international section on our forum?

Posted: 2007-03-04, 18:07
by Johan
Welcome CNG-Driver!
I drive a Zafira too (2004). so it was interesting to see your statistics. My record is 420km, but average on CNG is around 39-400km (winter time). On CBG I'm able to driver around 34-360km.

AndersH:
I'm not sure what I should do. Seperate International forum, or just to allow english in any thread. I'm open for any input on this (any :-) ) subject.

Posted: 2007-11-24, 12:58
by taz
Bumpar upp den här tråden lite.. såg att han hade en trevlig länk där han skriver in sin förbrukning varje gång han tankar... Vet ni om det finns nån svensk/eng motsvarighet nånstans som man kan använda? Det hade varit kul! Om inte annat så går det ju utveckla i php/asp eller något. Men jag vet inte riktigt om jag har den tiden över...

Hosta applikationen kan jag däremot göra på min webserver om det skulle behövas :)

Hade varit kul att ha samma funktion som de har på forumet i tyskland! :)

EDIT: nu ser jag när jag tittar lite närmare att det finns ju en engelsk språk knapp på den siten också... så det fixar mina problem.... intressant... :D

Posted: 2007-11-24, 16:24
by S-klasse
Antar att det är : http://www.spritmonitor.de/en/ du menar.

Brukar gå in på den ibland för att kolla vad olika bilar förbrukar i verkligheten, har tjatat om den i någon tidigare tråd...

Finns en hel del intressanta kommentarer också om man kollar i underlaget för statistiken, vet inte om det kommit med i den engelska översättningen.

Posted: 2007-11-26, 04:58
by taz
S-klasse wrote:Antar att det är : http://www.spritmonitor.de/en/ du menar.

Brukar gå in på den ibland för att kolla vad olika bilar förbrukar i verkligheten, har tjatat om den i någon tidigare tråd...

Finns en hel del intressanta kommentarer också om man kollar i underlaget för statistiken, vet inte om det kommit med i den engelska översättningen.
japp, det är den siten :) ... Har dock inte riktigt klurat ut hur jag skall göra när jag tankar bensin och hur statestiken fungerar där.. Om man inte har kört nån sträcka på bensin och bara skriver antal liter man tankat.. om det då blir rätt... med tanke på att bilen startar ju på bensin.. aja.. det återstår o se :)

några kommentarer har jag faktiskt inte set...

Föressten.. Vet du vad det är för skillnad mellan CNG H och CNG L ? .. Jag googlade lite på det CNG H verkar ha högre energi innehåll.. Men det är väl inte Naturgas/Biogas de pratar om? Eller? I så fall borde de ju heta CNG/CBG ?

Posted: 2007-11-26, 09:50
by Mats
Det verkar vara olika kvalitet på naturgas.
Googlade och hittar denna definition:

High caloric gas, H-GAS
The calorific content is what defines natural gas grades. That of H-Gas is higher than that of L-Gas (low calorific gas.) H-Gas has a gross calorific value of approx. 11.1 kWh/cbm, and L-Gas one of approx. 9.5 kWh/cbm.

Posted: 2007-11-26, 10:01
by taz
Ok, jo jag fick fram något liknande. Men CNG H och CNG L är inget vi har i sverige med andra ord? :)

Posted: 2007-11-26, 15:17
by Mats
Hmm, det är tydligen två olika typer av bränslen:

"När det gäller naturgas förekommer det generellt två typer av bränslen;
bränslen med höga värmevärden (H-gas) och bränslen med låga värmevärden (L-gas). Det finns dock en betydande spridning inom båda områdena och bränslena skiljer sig dessutom på ett avgörande sätt vad gäller Wobbetal."

Vad det nu betyder?

Posted: 2007-11-26, 15:37
by taz
Mats wrote:Hmm, det är tydligen två olika typer av bränslen:

"När det gäller naturgas förekommer det generellt två typer av bränslen;
bränslen med höga värmevärden (H-gas) och bränslen med låga värmevärden (L-gas). Det finns dock en betydande spridning inom båda områdena och bränslena skiljer sig dessutom på ett avgörande sätt vad gäller Wobbetal."

Vad det nu betyder?
Låter kryptiskt.. aja.. Skriver in på en hemsida min bränslekonsumption nu.. Skall bli kul att följa :D .. Tror den ska synas i min signatur nu ;)

Posted: 2007-11-26, 19:57
by S-klasse
Har också noterat att tyskarna pratar om H-gas och L-gas som två naturgas (CNG) kvaliteter där skillnaden är i just energiinnehållet. Vilken som är närmast den svenska naturgasen i energiinnehåll kanske Mats vet.

Det förekommer även LPG varianten i Tyskland, d.v.s. gasol på flytande form vilket vi väl i princip inte har i Sverige längre och inte räknas som miljöbränsle - fast i London's trängselavgift system räknas den dock.
Vartfall, läser man statistiken på den tyska bränsleförbrukningssidan verkar det som att förbrukningen på LPG ökar ungefär som E85 jämfört med bensin.

När det gäller Biogas användande som fordonsgas har jag enbart hört om max 2 stycken befintliga tankställen i Tyskland varför inte Biogas syns i statistiken än på ett tag, men taz du kanske anger vilken gas du kört på när du bokför din förbruktning på den site'n?

Posted: 2007-11-26, 21:56
by taz
S-klasse wrote: Det förekommer även LPG varianten i Tyskland, d.v.s. gasol på flytande form vilket vi väl i princip inte har i Sverige längre och inte räknas som miljöbränsle -
Ja LPG är inte vidare vanligt i Sverige.. Men det finns faktiskt en mack som säljer LPG några kilometer ifrån mig.. I Järnbrottsmotet i Göteborg.. Det är populärt att fylla sina gasolflaskor på såna pumpar då det är samma gas fast man kommer undan mycket billigare.. :)
S-klasse wrote: men taz du kanske anger vilken gas du kört på när du bokför din förbruktning på den site'n?
Ja, det finns lite olika varianter att välja på.. Men det finns ingen Biogas :( .. Det irriterande är att man måste skriva in siffrorna i "kg" istället för "nm3" som gör att jag måste räkna om det hela.. Men men.. Kanske ska fråga dem om de kan lägga in nm3 också :)

Posted: 2007-11-28, 12:35
by Mats
S-klasse wrote:Har också noterat att tyskarna pratar om H-gas och L-gas som två naturgas (CNG) kvaliteter där skillnaden är i just energiinnehållet. Vilken som är närmast den svenska naturgasen i energiinnehåll kanske Mats vet
I Sverige har vi en gas som motsvarar ”H-gas” i Tyskland.