Opel astra -02 som inte alls går på gas.
Posted: 2012-01-25, 09:39
Jag har jätteproblem med min opel ( eller rättare sagt med Opel Sverige och Gustaf E bil i Borås )
Det ser ut som om jag har kört fast med att kunna få lagat min bil, jobbar själv här i Borås med att tillverka biogas så det känns helt frustrerande att man inte kan få tag i den delen som är sönder på min bil.
Läs själva mitt brev som jag har skrivit till Opel.
Tacksam för alla tipps.
//Peter
ps: trodde att biltillverakare hade ansvar för reservdelar i 10 år !
Tilläggas är att idag kör jag en straffskattad milöbil ( för att den är felreggistrerad av Oplel Svergie från början ) ,betalar 1850 istället för 450Kr som inte går att köra miljövänligt.
SUE 004
Det började med att bilen gick väldigt dåligt i början på året (2011), jag lämnade in den i Kinna på Automotor , dom hade svårt att hitta felet men kom sedan på att det var tändmodulen som var sönder.
Efter att ha bytt den så gick bilen hyfsat.
I maj så började bilen gå sämre och sämre på gas, jag pratade med Automotor men dom vågade inte ta bilen igen eftersom det är en gasbil och att dom inte har någon kunskap/erfarenhet av sådana.
Den dog helt för mej ( gick varken på gas eller bensin) så jag tog en bärgare som bogserade in den till er, Gustaf e bil, ni hittade inget direkt fel utan jag fick tillbaka bilen igen efter att ni hade justerat något, bilen gick i några dagar men dog helt igen, jag tog en bärjare igen in till er så ni kunde felsöka igen.
Första ide`n var byte av EGR ventilen men det visade sej vara fel sen kom det upp att det kunde vara katalysatorn, den byttes ( mot en beg )och i samband med det avgas systemet.
Efter det gick bilen bra tyckte jag, men efter semestern någon gg i juli började den krångla på gas igen.
Jag lämnade in den till er igen och ni hittade inget fel utan justerade gastrycket och bytte tändstift. ( kostade mej 3000 kr )
Fick tillbaka bilen, skulle köra den ett tag, den gick sämre än när jag lämnade in den.
Jag körde bilen ett tag men ansåg att det inte gick att köra den på gas så jag körde den på bensin.
Bestämde mej för att lämna in till er den 1/9 till er då vi skulle ha semester i två veckor framåt.
När vi kom hem så besökte jag er den 19/9 för att höra om ni hittat något fel, då påstods det att det kunde vara katalysator igen, jag ifrågasatte.
Den byttes men det konstaterades att det inte gjorde någon skillnad , bilen gick fortfarande lika dåligt på gas men bra på bensin, därför bör inte katalysatorn varit sönder igen.
Nästa sak som misstänks är att gasregulator/solenojd är trasig, om nu så är fallet så har det säkert varit felet som var redan i juli och då är det säkert den som har gjort så att ( om den nu var/är sönder ) katalysator gick sönder igen.
Gasregulatorn bör naturligtvis bytas för att se om det är felet men jag hävdar att jag inte bör betala utbildingskostnad/katalysator till er, sen har jag 3000 tillgodo anser jag ( se ovan )
Hoppas vi kan komma överens på ett bra sätt.
Peter Halvarsson
Detta brevet har lämnat till Gustav e bil i Borås och vi kom överens att dom skulle byta Gasregulatorn.
Nu idag den 19 oktober 2011 så ringer Andre från gustav e bil och meddelar att det inte går att få tag i någon regulator.
Ber nu er om hjälp att lösa detta problem.
Peter H
0702420449
Det ser ut som om jag har kört fast med att kunna få lagat min bil, jobbar själv här i Borås med att tillverka biogas så det känns helt frustrerande att man inte kan få tag i den delen som är sönder på min bil.
Läs själva mitt brev som jag har skrivit till Opel.
Tacksam för alla tipps.
//Peter
ps: trodde att biltillverakare hade ansvar för reservdelar i 10 år !
Tilläggas är att idag kör jag en straffskattad milöbil ( för att den är felreggistrerad av Oplel Svergie från början ) ,betalar 1850 istället för 450Kr som inte går att köra miljövänligt.
SUE 004
Det började med att bilen gick väldigt dåligt i början på året (2011), jag lämnade in den i Kinna på Automotor , dom hade svårt att hitta felet men kom sedan på att det var tändmodulen som var sönder.
Efter att ha bytt den så gick bilen hyfsat.
I maj så började bilen gå sämre och sämre på gas, jag pratade med Automotor men dom vågade inte ta bilen igen eftersom det är en gasbil och att dom inte har någon kunskap/erfarenhet av sådana.
Den dog helt för mej ( gick varken på gas eller bensin) så jag tog en bärgare som bogserade in den till er, Gustaf e bil, ni hittade inget direkt fel utan jag fick tillbaka bilen igen efter att ni hade justerat något, bilen gick i några dagar men dog helt igen, jag tog en bärjare igen in till er så ni kunde felsöka igen.
Första ide`n var byte av EGR ventilen men det visade sej vara fel sen kom det upp att det kunde vara katalysatorn, den byttes ( mot en beg )och i samband med det avgas systemet.
Efter det gick bilen bra tyckte jag, men efter semestern någon gg i juli började den krångla på gas igen.
Jag lämnade in den till er igen och ni hittade inget fel utan justerade gastrycket och bytte tändstift. ( kostade mej 3000 kr )
Fick tillbaka bilen, skulle köra den ett tag, den gick sämre än när jag lämnade in den.
Jag körde bilen ett tag men ansåg att det inte gick att köra den på gas så jag körde den på bensin.
Bestämde mej för att lämna in till er den 1/9 till er då vi skulle ha semester i två veckor framåt.
När vi kom hem så besökte jag er den 19/9 för att höra om ni hittat något fel, då påstods det att det kunde vara katalysator igen, jag ifrågasatte.
Den byttes men det konstaterades att det inte gjorde någon skillnad , bilen gick fortfarande lika dåligt på gas men bra på bensin, därför bör inte katalysatorn varit sönder igen.
Nästa sak som misstänks är att gasregulator/solenojd är trasig, om nu så är fallet så har det säkert varit felet som var redan i juli och då är det säkert den som har gjort så att ( om den nu var/är sönder ) katalysator gick sönder igen.
Gasregulatorn bör naturligtvis bytas för att se om det är felet men jag hävdar att jag inte bör betala utbildingskostnad/katalysator till er, sen har jag 3000 tillgodo anser jag ( se ovan )
Hoppas vi kan komma överens på ett bra sätt.
Peter Halvarsson
Detta brevet har lämnat till Gustav e bil i Borås och vi kom överens att dom skulle byta Gasregulatorn.
Nu idag den 19 oktober 2011 så ringer Andre från gustav e bil och meddelar att det inte går att få tag i någon regulator.
Ber nu er om hjälp att lösa detta problem.
Peter H
0702420449