Ny på forumet. Har hamnat i en situation där jag behöver goda råd & hjälp att förstå. Och kanske lite pepp…

Alla tips / kommentarer / funderingar tas tacksamt emot!
(Jag har även postat detta meddelande på jagrullar.se)
Jag har en V70 BiFuel -07 som fungerat klanderfritt avseende gasdrift sedan jag köpte den december -08. 7200 mil på mätaren.
I helgen noterade jag av en slump (fyllde spolarvärtska) ett pysande ljud i motorrummet + en svag metanlukt. Inte bra, tänkte jag & ringde min Volvoverkstad som tog in bilen akut måndag morgon.

Samma e.m. ringer de tillbaka och säger ”Du, det tog ett jäkla tag med felsökningen, men nu har vi hittat felet. Det var en plugg som var otät.” OK, överenskommer att jag kan hämta den nästa dag då den även skulle servas & lite stag i framvagnen skulle bytas.
Tisdag kväll får jag tillbaka bilen & konstaterar att den är inställd på bensindrift. Nåja, jag slår över & efter en stund slår den över till gasdrift. Varvid den tvärdör & styrförmågan försvinner

Så jag åker tillbaka till verkstan (det var ju inte så många meter jag kommit, som ni förstår…) och lämnar tillbaka bilen. De lovar att kolla på det & jag får en lånebil.
Onsdag (igår) f.m. ringer en tekniker upp och säger ”Det är ju extremkallt ute. Du måste ju varmköra bilen först innan du slår över på gas”. Ett svar som jag inte godtar då gasdriften dels fungerat bra i kyla tidigare, dels kan inte -20 vara ”extremkallt” för en svenskkonstruerad bil i svenskt klimat. Mitt budskap är att de får försöka lösa problemet.
Till saken hör att jag fått bl.a programvaran uppdaterad i samband med servicen. Och det är ju bilens programvara som fattar beslut om när den ska slå över till gasdrift. M.a.o. är det rimligt att bilen själv klarar av att gå på bensin tillräckligt länge, det ska inte föraren behöva bestämma, så som teknikern svarade. Dessutom är det ju en sak om jag känner till denna ”specialare” som jag måste komma ihåg när det är kallt. Men om t.ex. min sambo sätter sig bakom ratten & inte tänker på det då…? Som sagt, bilen blir manöveroduglig när det händer & på en tättrafikerad landsväg är det lika med katastrof. Ytterst märkligt att de försöker lägga över ansvaret på mig på det sättet... ??:-/
Det fortsätter…
Onsdag e.m. ringer kundmottagare upp och berättar att de ”hittar inga felkoder och normalt förfarande vid dessa symptom är att gasfördelaren byts ut. Går jag med på det?” Mitt svar är ”ja, om ni bekostar det”. Bilen fungerade ju (trots gasläcka!) måndag morgon när jag lämnade över den till verkstan. Tisdag kväll när de är klara fungerar den inte. De vill byta ut en komponent som de varit inne och pillat på (på kvittot står ”byte av plugg i gasfördelare”!).
Ett i stort sett identiskt samtal har utspelat sig idag igen. Kundmottagaren säger att han inte har mandat att göra upp något om något pris med mig, utan det får jag ta med servicechefen. Servicechefen är dock jätteupptagen och hinner inte prata med mig förrän på måndag. Och i mellantiden vill de att jag lämnar tillbaka lånebilen, för de tänker minsann inte bekosta något som inte de orsakat…

Jag å min sida har försökt förmå dem att t.ex. kolla om det kan vara programvaran som är felaktig, t.ex. att den slår om till gas för snabbt.
Jag har också försökt få dem att förstå att de genom att lämna ut en direkt farlig bil utsatt mig & andra för stor fara.
Ja, som ni förstår blev det ”lite tjafsigt” mellan oss…
Nåväl. Anledningen att jag skriver är att jag behöver hjälp att förstå vad jag ska ställa för frågor, vilka krav jag ska ställa på verkstan, etc. Jag menar:
* Att problemet uppstått medan de haft ansvar för den
* Att de lämnat ifrån sig en uppenbart farlig bil
* Att de inte felsöker ordentligt (t.ex. programvaran)
* Att de kan påstå vad som helst om komponenter i bilen (jag har ju inte deras resurser, precis)
* Att det – om det nu är gasfördelaren som felar – är rimligt att anta att detta hänt medan de jobbat med den. De har dels felsökt bilens gassystem (länge & väl!), dels uppenbart varit på den komponenten.
Oj, det blev ett långt inlägg som andas en hel del frustration…
* Vad ska jag kräva?
* Vilka tester bör de göra?
* Vilka komponenter i bilen är rimliga att de byter ut i ”trail and error”?
* Är det rimligt att jag betalar för att reparera något som gått sönder när de hanterat bilen? (Om nu något verkligen är sönder, ens…)
* Etc…
Hjälp!
Please...