Hej!
Efter att under en period på ett par månader oftare och oftare fått problem med att motorn går dåligt på tomgång efter omslag till gas efter start så lånade jag tråden om "Dessa eviga spjällhus", http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1940. Några av er tror inte längre på att spjällhuset är boven och det gör inte heller minst 2 verkstäder som jag pratat med efter att ha beskrivit felsymtomen. Därför väljer jag att starta en ny tråd istället. Kan också säga att jag damsög hela mellansverige för att få en verkstadstid före eller under vår bilsemester det men lyckades inte. 6 september får jag hjälp

Vi tar det från början igen:
1. Oftare och oftare fått problem med att motorn går dåligt på tomgång efter omslag till gas efter start, självdör ibland med "bensindrift inkopplad" i displayen. Motortemperatur spelar ingen roll, varm som kall händer detta. Varvar upp motorn någon minut och symptomen försvinner. Slår om till bensin och symptomen försvinner.
2. Orolig tomgång i samband med att man saktar in, lite "jojo" känsla ibland.
3. I högre farter, 90 och uppåt har jag upplevt som om motorn ibland rycker till.
Ovanstående har inte uppstått samtidigt utan kommit efter varan i ordningen jag nämnt dem eller ? ... Vi kan nog stryka punkt 2, jag har nog lurat mig själv, jag kör ju automat så man frikopplar ju inte när man saktar in utan lådan växlar ju ner och då går ju varvtalet upp lite grann för att sedan sjunka med fartminskningen igen, därav "jojo"-känslan. Och punkt tre kanske bara är att jag blivit nojig och letar fel, kan ju faktiskt bara vara ojämnheter i vägbanan.
Så vi koncentrerar oss på punkt 1 om startfenomenet med tomgången och kanske har även det problemet en lösning, kör upp en eller 2 tankar bensin?
Bilen har gått utmärkt att köra på gas förutom själva startproblemet så det blev gasförbränning Stockholm - Strömstad. Gasen räckte ett par dagar i Strömstad också med ett par startbekymmer. Därefter kördes bilen dagligen bara på bensin utan problem ända tills på fredagen när vi besökte Uddevalla och fyllde på med gas på Sveriges nyaste gastapp i Munkedal. Vid detta tillfälle hade jag kört upp c:a 17 liter bensin. Efter detta har bilen startas och slagit över på gas minst tio gånger under hemresan till Stockholm med en tendens till tomgångsproblem efter omslag vid endast ett tillfälle, en klar förbättring.
Att Volvos motor inte är fullt optimerad för gasdrift vet vi ju alla men det är ju i alla fall en snygg fabrikskonvertering. Är det så att motorn inte mår bra av att bara köra på gas

2 verkstäder jag pratade med nämnde att flera kunder haft "motorstörningar" men avbokat sitt verkstadsbesök efter att problemen försvunnit när de har kört bilen på bensin ett tag

Eller finns det fulgas och fingas precis som etanolägarna har råkat ut för fuletanol

Att metangas och bensin är helt olika bränslen är väl ganska uppenbart, kan det vara någon smörjande effekt som saknas i gasen tro

Vad har ni för erfarenheter på era bilar kring detta att problemen (eller andra problem) försvinner efter x antal mil på bensin

Vad händer nu då? Jo, jag har valt att bränna upp 30 liter bensin till innan jag går över till gasdrift på heltid igen (en del gick redan åt på hemresan från Strömstad). Den är snart slut så under nästa vecka får vi se om mina start/tomgångsproblem återkommer.
Pust, det blev några rader. Hoppas ni orkar läsa