Page 1 of 1

"Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-16, 16:19
by Mange
En förmodligen ganska oviktig sak, men det slår mig varje gång jag kör ner i vårt underjordiska garage på jobbet. När jag kör på gas märker jag en markant försämrad motorbroms (på ettans växel) i nedfarten, delvis eftersom jag har den andra platsen efter nedfartsrampen och inte kan dra nytta av den ökade farten. Har tänkt på, dock ej noterat, den ökade hastigheten men om någon vill ge sig in och förklara varför det blir så kan jag tänka mig att göra hastighetsjmf samt även mäta tidsmässigt.
Någon som kan skingra dimman :?:
Jag har en Volvo, är det någon med annat bilmärke som noterat samma sak (eller tvärtom...)?

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-16, 18:01
by Sven
Jag har kraftigare motorbroms på gas på alla växlar (Opel Zafira 08). Har provat min broders idag 2 ån gamla VW Passat, motorbromsen på gas var där nästan inte märkbar.

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-17, 13:57
by larsa
Jag har en känsla av att tiden till "fuel cut-off" vid släppt gaspedal tar mycket längre tid i gasläget än i bensinläget. Tills dess får ju motorn tillräckligt med gas för att gå på tomgång vilket tar bort en hel del motorbromseffekt.
Kanske fem sekunders fördröjning på gas, någon annan som vet mer om detta eller har kännt samma sak?

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-17, 19:11
by Fred
Jag har en känsla av att DFCO (Deceleration Fuel Cut Off) inte är lika rapp i min Volvo som i andra bilar jag kört. Dock har jag aldrig tänkt på om det skiljer mellan gas och bensin eftersom jag kör så lite på bensin. Eller snarare har kört så lite på bensin...bor man i Stockholm så tvingas man ju köra på mer bensin än vad man vill. Jag kan testa att slå över på bensin nästa gång jag kör, i backen jag brukar störa mig på den slöa DFCO:n, så kan jag se ifall jag märker någon skillnad.

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-17, 20:54
by Astra CNG
Hej,

Det som bestämmer motorbromsens effekt till stor del är kompressionen, ju högre kompression desto kraftigare motorbroms.

Opel:s cng motorer är jämfört med motsvarande bensin modell försedd med andra kolvar som ökar kompressionen, från 10.0 till 12.5 om jag minns rätt.
Volvo kanske inte har ökat kopressionen på sina cng motorer, någon här kanske vet?!
Finns det en decelerations funktion vid gasdrift på volvo?

Angående Passatens "dåliga" motorbroms beror det kanske på att den är överladdad med kompressor och turbo och har därmed lägre kompression.

/Mvh

Re: "Sämre" motorbroms vid gasdrift...

Posted: 2010-08-17, 21:34
by Astra CNG
Hej,

Hittade en som verkar ha konstaterat samma sak som Mange,

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1824

Mvh