Page 1 of 1

Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-22, 18:25
by gualof
Har en v70 -03 bi-fuel.gått 26000 mil.funkat bra tills nu då den börjat hacka vid hastighet mellan 80-110,endast på gasdrift,under det går det bra likaså över.servat den sjäv sista åren men då bara bytt olje,kupe o luftfilter o olja.kanske en riktig service som behövs?eller kanske nån som känner igen problemet?

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-22, 18:44
by Fred
Hej gualof, och välkommen till forumet!

Om du servat själv så gissar jag att du aldrig tömt/bytt gasfiltret eller ställt gastrycket. Det KAN vara orsaken men det är långt ifrån säkert. Säkert är dock att din bil troligen är i stort behov av ett nytt gasfilter och en gastrycksinställning. Bara att boka tid på verkstad för att få det gjort pronto! :D

I samband med det kan du ju be verkstaden läsa ut felkoder. Mycket möjligt att det finns någon satt på grund av driftsproblemen.

I övrigt är det väldigt svårt att avgöra vad som kan vara orsaken till ryckigheten.

Mvh
/Fred

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-22, 18:56
by Hewey
Hej gualof,

Gastrycktest skulle vara bra att göra, som Fred sagt. Om det är dags att byta filtern, det är bra att byta den, men hackning kan komma också från andra saker. Någonting mera som du kan kolla själv:

Hur gamla är tändstifte? Om du bytar nya tändstifte, kolla om någon tändstift är dåligare än andra. Då kanske tändspolen av den där cylinder mår inte bra. Gasen behöver bättre gnistan än bensin.

Kolla vakuumslangar för läckning. En typisk läcka finns från en liten gummibukt som går till insuget från höger sidan (hård att se).

Mvh, Hewey

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-22, 20:33
by gualof
Får nog beställa tid för service.tändstiften bytte jag för ett par veckor sen,dom såg lika ut.va på verkstad idag o läste felkoder,fanns nåt om gasrelä vid tanken,lambdasond (motorlampan lyser).men inget annat som kan ha med det att göra.ska kolla lite vakumslangar.jo det va misständning på cylinder två också förresten..varför går det bara fyra gasledningar till toppen?ett,två,fyra o fem..var finns trean??

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-22, 23:06
by Hewey
Kanske det är dags för en ny lambdasond. Hoppas att din katalysator har inte tagit mycket illa från hackningar. Om cylinder 2 miständer fortfarande, kanske tändspolen 2 är kaputt. Gasslangen till cylinder 3 går till under insuget. Fråga inte varför... vet inte.

Mvh, Hewey

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-24, 12:55
by gualof
Köpt ny lambdasond nu på volvo 2400:-.frågade samtidigt om hackningarna,dom frågade om jag bytt tändstiften o det har jag.dom sa det va mycket viktigt att dra dom med momentnyckel??har man inte gjort det så kan den misstända av den orsaken,låter ju konstigt..hur många moment ska dom dras?

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-26, 10:32
by Hewey
Hej,

Lambdasonden ska dras till 45 Nm och tändstifte till 30 Nm. Men vara försiktigt med båda. Alltid bara med en riktigt svalnad motorn, hellre övernatten. Jag bytte tändstifte en gång med lite varm motorn, och en cylinder gänga gett upp :( Men jag kunde känna också förre att den där gängan var inte i bra skick.

Från vad jag kan tänka, krävan för tillräckligt moment med tändstift beror på att värme måste gå bort från tändstifte -> toppen -> kylvätska, och tillräckligt moment förbättrar värmeskiften.

Mvh, Hewey

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2010-07-27, 14:00
by Hewey
Om det passar, jag ville gärna fortsätta lite mera om tändstift byte. Jag har haft problemer med #4 cylinder gänga, som inte fortfarande kan dras till 30 Nm, max. kanske 25 N. Gamla tändstifte från #4 cylinder har alltid varit smutsigare än andra, och en tid en original Volvo-stift hade sprickad översidaporslinen redan efter 750 mil! Så nu funderar jag att #4 cylinder tändstift har aldrig (i min ägaretid) haft tillräckligt bra kontakt till toppen -> tändstiften har alltid varit lite för varm -> tändstiften fungerar inte bra / går sönder för snabbt. Nu har jag NGK-platinum tändstifte i motorn, och till dato efter ~1000 mil har jag haft ingen problem. Vi får se hur dom ser ut när det är dags att byta dom.

På någon dag i framtiden jag vill ha min motor renoverad, och i samma tid går den fint att reparera tändstiftgängor med helicoil-insatser.

En annan sak som jag tror att kanske också kan göra illa till tändstiftgängor är om man användar mycket om någon typ av kopparpaste eller sådan med gängor. Då är friktion mindre, och momentnyckeln kan också visa mindre, och man kan dra gängor för hård. En annan likadan situation kan komma, om motorn läcker lite olja till tändstifthålet och man inte rensar den bort innan man installerar ny tändstift. Lite olja i gängor är kanske inte farligt, men om metalpackningen på nya tändstiften simmar i olja, jag tror att momenten går för hård.

Mvh, Hewey

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 19:08
by gualof
Kollat det som stått här nu,o bytt gasfilter,på verkstad.bilen hackar likadant.mest runt 90.nån påstod det kan va smuts i spjällhus..?är det troligt?var sitter det o är det svårt o rengöra?

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 19:18
by Fred
Spjällhuset är inte troligt eftersom bilen går bra på bensin. Det är också ovanligt att skitiga spjällhus orsakar driftstörningar vid höga hastigheter, det är mest runt tomgång som de brukar strula.

Du skrev att du hade felkod på lambdasonden samt att cyl 2 misständer också. Varför kollar du inte upp dessa två saker istället för att leta efter andra orsaker? För mig låter det självklart att någon av, eller båda, dessa sakerna kan göra att motorn går orent.

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 20:54
by gualof
Jag har bytt dom också samt tändstiften.Kan det vara gasfördelaren?men då skulle den väl gå ojämnt i alla hastigheter?

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 21:45
by Fred
Har du bytt cylinder 2?

Om en cylinder misständer kan det inte bero på så många saker. Antingen är det något vajsing med tändningen, insprutningen eller möjligen kompressionen. Mao kan det mycket väl vara gasfördelaren.

Du måste förstå att vi bara kan gissa här på forumet eftersom ingen av oss har upplevt felet. Även om flera här har stora kunskaper så finns här, mig veterligen, ingen professionell volvomekaniker. Mitt förslag till dig blir att lämna in bilen till en gaskompetent verkstad för felsökning.

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 22:40
by Hewey
Om du har fortfarande miständning i cylinder 2, det kan vara en "halv"sönder tändspol i cylinder 2. Bensin tänder lättare än gas. Jag bytte alla fem tändspolar > motorn ska gå fint en lång tid.

Mvh, Hewey

Jag har fortfarande tre stycker gamla tändspoler kvar som jag vet att fungerar (två ut av fem var sönder). Om du vill inte försöka att köpa en ny tändspol för felsökning, jag kan skicka en gammal fungerande för dig om du betalar posten.

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-05, 22:46
by Iroc
Hackar bilen oavsett vilken växel och varvtal du ligger på ???
Finns ju inga direkt hastighetsanpassande fel, utan mer varvtal/belastning...


Hade du kollat gastrycket än eller ??

Eller som Hewey skriver, byt tändspole, eller skifta plats på dom om det går och se om felet följer med tändspolen.
Det är nu du får användning av en felkodsläsare från Ebay :)

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-23, 22:07
by gualof
Den hackar vid strax under 2000 varv..över det så hackar den inte..o inte under det..nånstans vid strax under 2000 bara..konstigt?hewey..tar gärna emot en tändspole o betalar frakt!hur får jag kontakt med dig??

Re: Hackar mellan 80-110

Posted: 2011-01-26, 09:13
by Hewey
gualof wrote:Den hackar vid strax under 2000 varv..över det så hackar den inte..o inte under det..nånstans vid strax under 2000 bara..konstigt?hewey..tar gärna emot en tändspole o betalar frakt!hur får jag kontakt med dig??
Har skickad privatmail för dig.