Page 1 of 1
Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 00:27
by kallabaz
Denna gång har jag sökt, men inte hittat så mycket kring ämnet.
Fråga 1:
Tankade här om dagen och när jag lossade munstycket smällde det till som f*n likt en knallpulverpistol. Har varit med om större puffar mm. men detta var något i hästväg.
Värt att notera är att jag nästa gång vid tankning upptäckte att min o-ring saknades och att jag är säker på att den hade tankat klart.
Någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt? Är detta farligt?
Fråga 2:
Vad är riskerna vid gastankning mm? Hur farlig är gasen? Att tanka bensin känns ganska tryggt, även om det är farligt med bensingaser. Gasen känns däremot väldigt farlig. Anmälde ett läckage på macken i jönköping och det blev ett väldans pådrag :S
Vill därför ha lite lugnande fakta om gasen.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 08:27
by Johan
fråga 1:
Det var precis samma sak som hände mig när pumpstationen i marconimotet/gbg nallade mina o-ringar. Jag ringde och felanmälde det hos fordonsgas och lite senare var det fixat.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 08:51
by Hewey
Fråga 2:
Det är mera farligt med bensin än med metan. Här finns bra information omkring saken:
http://www.scribd.com/doc/17379058/IMPC ... ing-Manual
Kolla "3.8 Comparison of fuel properties" från sida 36. Kolla speciellt "Flammability lower limit (volume %)".
Mvh, Hewey
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 09:34
by kallabaz
Johan, Jag får ringa och felanmäla det då helt enkelt.
Hewey: Kanon, tyvärr gör den tabellen mig inte så mycket klokare? :S
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 09:49
by Hewey
Flammability lower limit (volume %) säger hur mycket bränslegas behövs det att vara i luft som volym-%, när den kan tändas. Det krävs bara 1,4 % bensin i luft när den kan tändas, när metan krävs 5,3 %. En stor skilnad. Kolla också "Autoignition temperature": bensin tänds själv redan på 220 °C, när metan kräver 450 °C. Det är inte ändå klok att röka om metangasen luktar, en tändat cigarett har ca. 900 °C temperatur

Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 10:15
by kallabaz
Kanon! Då hänger jag på bättre =)
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 10:51
by Wallander
Tryck munstycket mot bilen när du lossar det, så undviker du den där knallen.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 10:54
by kallabaz
Wallander wrote:Tryck munstycket mot bilen när du lossar det, så undviker du den där knallen.
Men vi snackar inte knall, utan en smäll. Hög smäll.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 16:11
by Rushdie
Man brukar känna på munstycket om det kommer bli en redig knall eller inte. Är handtaget trögt och liksom fjädrar tillbaka så kan man med fördel trycka munstycket mot bilen för att undvika smällen. Men det funkar också som improviserat partytryck för att väcka trötta taxichaufförer. Risken är dock stor att trycket i tankarmaturen blåser ut o-ringen, och denna trycks då fast på munstycket. Så ha för vana att kika där så den inte norpar o-ringen.
Fördelen med gasen är att du känner av läckan vid ganska små mängder. Värt att notera att man bland annat använder etylmerkaptan som markör i biogas/naturgas/fordonsgas/gasol/blaha för att man skall märka av en läcka. Med tanke på att en människa med normalt luktsinne kan uppfatta etylmerkaptan vid 2,8ppb (ja... det är 0,00000028%), och att inblandningen i gasen är betydligt högre (10ppm?), så kommer du känna av lukten innan det uppstår en antändbar blandning. Huruvida etylmerkaptan är så outhärdligt som det sägs kan man diskutera. Dock så kommer man märka av det.
Jag kan dra mig till minnes en gasbilsolycka som inte involverat mixtrande polacker.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 17:39
by kallabaz
Rushdie wrote:Man brukar känna på munstycket om det kommer bli en redig knall eller inte. Är handtaget trögt och liksom fjädrar tillbaka så kan man med fördel trycka munstycket mot bilen för att undvika smällen. Men det funkar också som improviserat partytryck för att väcka trötta taxichaufförer. Risken är dock stor att trycket i tankarmaturen blåser ut o-ringen, och denna trycks då fast på munstycket. Så ha för vana att kika där så den inte norpar o-ringen.
Fördelen med gasen är att du känner av läckan vid ganska små mängder. Värt att notera att man bland annat använder etylmerkaptan som markör i biogas/naturgas/fordonsgas/gasol/blaha för att man skall märka av en läcka. Med tanke på att en människa med normalt luktsinne kan uppfatta etylmerkaptan vid 2,8ppb (ja... det är 0,00000028%), och att inblandningen i gasen är betydligt högre (10ppm?), så kommer du känna av lukten innan det uppstår en antändbar blandning. Huruvida etylmerkaptan är så outhärdligt som det sägs kan man diskutera. Dock så kommer man märka av det.
Jag kan dra mig till minnes en gasbilsolycka som inte involverat mixtrande polacker.
Berätta gärna mer om den olyckan.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 18:11
by Wallander
kallabaz wrote:Wallander wrote:Tryck munstycket mot bilen när du lossar det, så undviker du den där knallen.
Men vi snackar inte knall, utan en smäll. Hög smäll.
Okej. Det har jag nog inte varit med om än. Man kanske bör köpa på sig ett gäng o-ringar att ha i handskfacket när den väl sticker.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 19:28
by kallabaz
Köpte mig en o-ring på Bilia Kungsbacka för 81:- och nu funkar det som det ska. Tryckte emot ordentligt och det gick smidigt och bra.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-05-31, 22:08
by Fred
81 spänn för en O-ring?!!

Ja, det ska vara Bilia för att ta ut typ 2000% täckningsbidrag...
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-06-01, 00:26
by kallabaz
Fred wrote:81 spänn för en O-ring?!!

Ja, det ska vara Bilia för att ta ut typ 2000% täckningsbidrag...
Han i kassan skämdes så mycket att han bad sin kollega ta emot betalningen

Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-06-01, 00:37
by Rushdie
kallabaz wrote:
Berätta gärna mer om den olyckan.
Jag minns (nästan) ingenting. Det var länge sen. Syftet var att peka på att det skett
en (1) olycka. Och då har jag rört mig i periferin runt gasbilar i femton år. Om jag får spekulera i det hela och låta hjärnan fritt ta från både minnen och påhitt, så KAN det ha varit för en 7-8 år sen. En BMW 316g. Två personer i bilen (en bilpoolsbil), oklart vad som läckt och varför man fortsatt köra.
Försöker man googla upp info så är det döfött. Antingen får man träffar på ovan nämnda polacker, eller tankbilar som vält etc.
Fred wrote:81 spänn för en O-ring?!!

Ja, det ska vara Bilia för att ta ut typ 2000% täckningsbidrag...
Ibland är priserna helt uppåt väggarna. Ibland kan det ligga ganska humant. Det skumma är att saker man tror Bilia skulle ta utlöst betalt för ibland kan vara helt vettigt pris. Men småkrafs kan de betalt för. Popnitar ('blindnit' på Volvospråk) och bultar kan lätt kosta 30-40kr styck.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-06-02, 14:10
by torkel
kallabaz wrote:Köpte mig en o-ring på Bilia Kungsbacka för 81:- och nu funkar det som det ska. Tryckte emot ordentligt och det gick smidigt och bra.
Fordonsgas brukar skänka bort O-ringar om man går in på kontoret och ber snällt. Men tryck du munstycket mot nippeln i fortsättningen så slipper du problemet.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-06-03, 21:52
by osh
Var ligger detta kontor?
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-06-04, 01:35
by kallabaz
osh wrote:Var ligger detta kontor?
Anders Personsgatan i Göteborg tror jag. Där vid Göteborgs Energi.
Re: Smäll vid tankning samt risker?
Posted: 2010-07-13, 10:28
by joppe
Jag mailade fordonsgas och trots att jag förklarade att jag bor i Stockholm och inte "förlorade" o-ringen på någon av deras pumpar,
skickar dom två nya o-ringar till mig ialla fall, det kallar jag mycket god service.
Gasa på
/ Jonny