Erfarenheter i allmänhet och Veddestavägen i synnerhet?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Arne
Posts: 5
Joined: 2009-05-26, 22:00

Erfarenheter i allmänhet och Veddestavägen i synnerhet?

Post by Arne »

Funderar på att köpa gasbil och skulle vilja ha del av lite erfarenheter från er som har:

När man läser vad biltidningarna (teknikens värld, vi bilägare etc) skriver i sina reportage om gas blir man lite avskräckt. Det verkar krångligt, ett fåtal pumpar att tillgå och man kan inte lita på att det finns gas när man väl hittar dem. Och finns det så fryser munstycket fast när man tankar... Någonstans skrev de att man behöver drivas av ett starkt miljösamvete för att stå ut med omständligheterna. Nu har jag väl iofs ett sådant, men det kan ju vara bra att veta vad man ger sig in på ändå... Vad är era erfarenheter? Är det väldigt krångligt? Som vi bor kommer sannolikt pumpen i Veddesta vara den vi oftast använder - är det någon som har erfarenheter av den: brukar den krångla, ofta vara tom etc?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Erfarenheter i allmänhet och Veddestavägen i synnerhet?

Post by torkel »

Arne wrote:Och finns det så fryser munstycket fast när man tankar...
Eh, va? Det var nytt för mig. Någon här som varit med om det? :?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är sorgligt vad en del motorjournalister sprider ut av fördomar.

Lite krångliagre är det att ha gasbil, inget snack om sakne. Det finns färre mackar, ca 100 idag, så det gäölöler att vet avar de finns. Ibland är det också slut på fordonsgas.

Jag har haft gasbil sedan sep 2007. Jag bor i Södra Stockholm, första halvåret kunde det vara slut på fordonsgas men sedan en naturgasdepå öppnade i Knivsta maj -08 har det nästan aldrig varit några problem. det är fr a här i Stockholmsområdet som fordonsgasen har sinat, i övriga landet verkar det ha fungerat bra hela tiden.

Jag har aldrig varit med om att munstycket har fryst fast, så det där är nog en skröna.

Tankningen tar också lite längre tid än vid bensintankning och eftersom gasbilar har kortare räckvidd än fossildrivna bilar så behöver man tanka oftare.

Men sedan har vi alla fördelar.

Det överlägset bästa miljöbränslet, kör du bara på biogas så kör du i princip CO2-neutralt, ja, sannolikt minskar du växthuseffekten för att en stor del av biogasen i Sverige produceras av gödsel som därmed hindras från att släppa ut metan (en 21 ggr mer potent växthusgas än CO2) i atmosfären.

Ekonomin: driftskostnaden lägst, biogasen kostar 2-4 kr mindre/liter bensinekvivalent, fordonsskatten är lägst på gasbilar, inköpspriset kan vara lite högre men tas snabbt igen pga ovanstående. Dessutom håller motorerna längre pga att gasen knappt ger några avlagringar.

Motorljudet blir lägre.

Och genom att köra gasbil bidrar du till att skapa en massa arbetstillfällen inom vitt skilda näringar: jordbruk, biogasanläggningar, uppgraderingsanläggningar, gastankstationer, bolag för distribution av fordonsgas, gasbilstillverkare etc.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Har aldrig varit med om att munstycket fryst fast :lol:

Om man kan skaffa gasbil beror till stor del på hur man kör i vardagen har man nära till en gasmack i den vardagliga körningen så är det en klar fördel (underlättar mycket). Att man sedan inte kan köra på gas hela tiden vid eventuella långresor är något man får leva med. Men tankställena för gas byggs hela tiden ut och planerar man bara sin resa är det inget större hinder idag heller. Mer än i norra Sverige, sydöstra Småland och Blekinge.

Se gärnakarta tankställen

I övrigt läs gärna Svens kommentar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Arne
Posts: 5
Joined: 2009-05-26, 22:00

Post by Arne »

Tack för era svar. Problemet med munstycket fanns i vi bilägare i maj 2007: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=132 Tyckte väl att det verkade som att de hade osannolik otur eftersom jag aldrig har hört talas om det nån annanstans. Skönt att höra att det verkar vara ett okänt problem även för er.

Problemet med att det finns få tankställen tror jag att jag kan leva med. Så länge de som finns funkar. Det är därför jag är lite nyfiken på hur det brukar vara med det, särskilt då som sagt på veddestavägen. Och fördelarna är jag helt på det klara med. Det är ju liksom de som gör att jag vill ha en gasbil :) Man kan nog säga att jag med Vi bilägares ord har "ett extremt ömt miljösamvete" :)
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Arne och välkommen till forumet!

Självklart ska du köpa gasbil!!! Jag har inte en sekund ångrat att jag köpte min för ett och ett halvt år sedan!!

När det gäller tillgången på tankställen så har det senaste halvåret visat en stor vilja från olika leverantörer på att bygga ut infrastrukturen, det känns som att det låsta läget som funnits tidigare: "inga tankställen byggs för att ingen köper gasbil/ingen köper gasbil för att inga tankställen byggs" börjar släppa lite nu. Mycket tack vare lanseringen av de nya gasbilsmodellerna men också för att politikerna äntligen börjat inse missen med etanolsatsningen och biogasens odiskutabla fördelar gentemot alla andra fordonsbränslen.

När det gäller artikeln som du länkar till så måste du betänka att den är skriven för över två år sedan. Det har hänt otroligt mycket sen dess!! En sak som dock inte hänt mycket sen dess är att munstycken frusit fast! Jag har aldrig hört talas om detta och det måste varit något fel på just den pumpen...

Du kan lugnt köpa en gasbil och njuta lika mycket som vi andra av att köra runt på något som kanske producerats av det du själv spolat ned i toaletten en månad tidigare! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Arne
Posts: 5
Joined: 2009-05-26, 22:00

Post by Arne »

Då var den inköpt! :D Volvo v70, 2006. Se min presentation.

/Arne
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Grattis Arne!!

Du har gjort det bästa bränslevalet du kan göra och har hamnat i en skön gemenskap här på forumet och vid tankställena!!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply