E.ONs utbyggnadsplaner

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Stålis

E.ONs utbyggnadsplaner

Post by Stålis »

Utöver det som skrivits i tråden Biogas sydost hittade jag ytterligare en presentation över E.Ons planer på nya gasmackar som sträcker sig fram till 2011. Det ser ganska lovande ut tycker jag.

http://www.sysav.se/upload/ovrigt/ppt-p ... %20EON.pdf

På sidan 29 kan man läsa:
Utbyggnad 2009 - Q1

‒Karlshamn
‒Värnamo
‒Åhus

Utbyggnad 2009 – Q2-Q4

‒Göteborg (2)
‒Malmö
‒Norrköping (Klinga)
‒Sillekrok
‒Stockholm (3)
‒Svedala
‒Ullared
‒Ödeshög
‒Örebro

Utbyggnad 2010

‒Bromölla
‒Göteborg (2)
‒Jönköping/Huskvarna
‒Karlskrona
‒Kristianstad
‒Kungälv
‒Stockholm (2)
‒Södertälje
‒Uppsala
‒Varberg
‒Växjö

Utbyggnad 2011

‒Stockholm (2)
‒Göteborg
‒Borås
‒Oskarshamn
‒Mariestad
‒Allingsås
‒Glumslöv
‒Eskilstuna
‒Skövde
‒Ljungby
‒Västervik
‒Karlstad
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Mats

Post by Mats »

Vore intressant att veta var de 7 (3+2+2) mackarna i Stockholm är planerade.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Sven

Re: E.ONs utbyggnadsplaner

Post by Sven »

Stålis wrote: Det ser ganska lovande ut tycker jag.
Det ser MYCKET lovande ut! :D Om de bygger som planerat blir det 15 nya mackar i år, 13 nya 2010 och 13 nya 2011 dvs 51 mackar på 3 år.
Opel Zafira CNG -08
taz

Post by taz »

Jag pratade med informationschefen på E.On gällande de 2 planerade tankställerna i Göteborg. Jag försökte få reda på vilka 4 platser de håller på o titta på men han sa att han inte visste något om vilka dessa platser var. Han sa att jag får gärna kontakta honom igen längre fram så kanske han har mer information.

Han sa också att de planerar att ligga ungefär 20% under bensinpriset. Det återstår att se om de kommer vara billigare än fordonsgas. Jag hoppas verkligen detta så att det blir lite konkurrens :)

Tankställena kommer förmodligen ligga vid en OkQ8 mack sa han också.. då kan man även gå in där o handla tyckte han.. det saknas ju på många gastankställen. Det kanske minskar ner eventuella platser tankställena hamnar på? ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Micke77

Post by Micke77 »

Eon har inte under mina 4år med gasbil varit dyrare än Fordonsgas. Det är därför vi skåningar tankar i Falkenberg då det idag är eons nordligaste mack längs E6:an. Vid något enstaka tillfälle när bensinpriset var extremt lågt kostade det lika mycket.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
taz

Post by taz »

Micke77 wrote:Eon har inte under mina 4år med gasbil varit dyrare än Fordonsgas. Det är därför vi skåningar tankar i Falkenberg då det idag är eons nordligaste mack längs E6:an. Vid något enstaka tillfälle när bensinpriset var extremt lågt kostade det lika mycket.
Jag har samma upplevelser, därför föredrar jag att tanka på E.On när jag är ute o kör. Idag är det 1kr (bensinekvavilent) skillnad mellan E.On söderöver och Fordonsgas priser i Göteborg..

Ulricehamn har legat bra till i pris innan men nu har de höjt priset lite.. Tror de ligger på 8,99 bensinekv. nu.. Innan låg de kanske 40-50öre lägre (de höjde förra veckan)

Får hoppas E.On tar samma priser som söder ut när deras tankställe kommer igång i GBG :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Wallander

Post by Wallander »

taz wrote: Tankställena kommer förmodligen ligga vid en OkQ8 mack sa han också.. då kan man även gå in där o handla tyckte han.. det saknas ju på många gastankställen. Det kanske minskar ner eventuella platser tankställena hamnar på? ..
Hoppas de lägger den vid OKQ8 bredvid Rambergsvallen på Hisingen!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Mats

Post by Mats »

Mats wrote:Vore intressant att veta var de 7 (3+2+2) mackarna i Stockholm är planerade.
Fick svar från e.on
Det stämmer att vi vill bygga mackar i Stockholm. Vi håller just i detta nu på att titta på var.
Jag lovar att vikommer att berätta detta så fort vi vet.

Vad jag KAN säga är att vi vill ha två på plats till vintern. Och att vi vill se dem i "bästa läge" på OKQ8 mackar. Det är vår strategi.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Fred

Post by Fred »

Äntligen börjar det hända lite!! Dock har vi hört snacket förrut...så vi kanske ska vänta lite med att skruva upp förväntningarna.

En sak jag undrat över, och skrivit till AGAs kontaktperson om utan ha fått något svar, är vad som kommer hända med tankstället i Mörby Centrum. OKQ8 där kommer rivas för att ge plats åt en "skyskrapa" och en större ombyggnad av hela centrumet.

Kanske ligger OKQ8 i Täby bra till...? För inte ska vi väl bli utan gasstation längs hela Norrtäljevägen...?

Edit:

Såg nu att AGA bytt kontaktperson för biogassatsningen så nu är ett nytt mail skickat!

Edit 2:

Enligt AGAs hemsida så är två tankställen planerade i närtid i Stockholm:

# Högdalen öppnar 2010

# Täby öppnar under 2009
Så där kanske jag fick mitt svar.

Detta är alltså AGA! E.on blir ju en NY aktör i stockholmsområdet vilket ju bara kan vara en fördel för oss konsumenter!! Jag känner mig bara mer och mer nöjd med att jag köpte min V70 Bi-Fuel för snart 1 1/2 år sedan!! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran

Post by Göran »

Genom lite skvaller från en bilhandlare idag fick jag reda på att förutom konstellationen Eon / OkQ8 så finns det fler bensinbolag som har planer på att börja komplettera sitt utbud med gas på en del av sina mackar.

Om detta stämmer så tror jag att det kommer att bli mycket lättare att komma åt gas i framtiden, Dessutom kommer sannolikt gasöknarna här i sydöstra Sverige att koloniseras.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran

Post by Göran »

fordonsgas.se står idag att Eon skall bygga två st . stationer i Göteborg. Byggnationen skall påbörjas efter semestern.
torkel

Post by torkel »

Whoa! Falutorget? Det är ju på samma ställe som Fordonsgas' populäraste tankställe (Gasklockan)!
Jonas

Post by Jonas »

torkel wrote:Whoa! Falutorget? Det är ju på samma ställe som Fordonsgas' populäraste tankställe (Gasklockan)!
Det är smart för Taxi, flera bilpooler, Renova och diverse kommunala förvaltnmingar brukar gilla Falutorget. Blir Eon biligare så kanske det blir lite bättre pris samtidigt som vi får (ännu) bättre tillgänglighet. För säga vad man vill om Fordonsgas men trots allt fungerar deras stationer oftast.

Den andra Eon-stationen , den som ska byggas i Bäckebol (OKQ8 förutsätter jag) är ju utanför IKEA, Elgiganten, Media Markt, COOP Forum, Bauhaus, MacDonalds... Smart det också. Dessutom parallellt med en vägsträcka om ca 2 mil motorväg som saknar gas idag, mellan Falutorget och Kungälv finns idag ingen gastankstation. Bäckebol funkar inte för folk som kommer från norr och ska förbi men helt klart funkar det att svänga av om man ska upp mot Kungälv. Jag passerar både Falutroget och Bäckebol flera gånger om dagen så jag bara längtar. S peciellt idag när Fordonsgas höjde till 12.75/nm3 :(
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wallander

Post by Wallander »

Jonas wrote:
torkel wrote:Whoa! Falutorget? Det är ju på samma ställe som Fordonsgas' populäraste tankställe (Gasklockan)!
Det är smart för Taxi, flera bilpooler, Renova och diverse kommunala förvaltnmingar brukar gilla Falutorget. Blir Eon biligare så kanske det blir lite bättre pris samtidigt som vi får (ännu) bättre tillgänglighet. För säga vad man vill om Fordonsgas men trots allt fungerar deras stationer oftast.

Den andra Eon-stationen , den som ska byggas i Bäckebol (OKQ8 förutsätter jag) är ju utanför IKEA, Elgiganten, Media Markt, COOP Forum, Bauhaus, MacDonalds... Smart det också. Dessutom parallellt med en vägsträcka om ca 2 mil motorväg som saknar gas idag, mellan Falutorget och Kungälv finns idag ingen gastankstation. Bäckebol funkar inte för folk som kommer från norr och ska förbi men helt klart funkar det att svänga av om man ska upp mot Kungälv. Jag passerar både Falutroget och Bäckebol flera gånger om dagen så jag bara längtar. S peciellt idag när Fordonsgas höjde till 12.75/nm3 :(
Nu får E.on skynda sig, Fordonsgas behöver konkurrens, gasen är dyr!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
taz

Post by taz »

shit har fordonsgas höjt igen? ... Jag har åkt från göteborg till karlskrona i några veckor nu.. bland annat idag... tankade i falkenberg (E.On) där va det billigt o bra... 8.70kr (jmf pris) ungefär jämfört med över 10kr för fordonsgas i gbg.. så det blir till att tanka en gång till i falkenberg på vägen hem imorgon ;) Önskade att man kunde haft ett par extratankar med sig också :D
taz

Post by taz »

Nån som hört någon datum gällande E.On:s gastankställen i GBG regionen? Om inte så kan jag maila dem o kolla läget...
taz

Post by taz »

Ställde frågan till E.On när tankstationerna kommer igång i GBG.. jag fick följande svar:

Hej!

Tack för ditt mail.

En av de nya tankstationerna kommer att ligga vid falutorget och en lite norr om Göteborg. Exakt placering är ännu ej klart där. Byggnationen beräknas vara klart i början av 2010.

Med vänliga hälsningar/With kind regards,
Emma

Fordonsgas/CNG
T 020-56 56 00
F +46-40-97 91 98
fordonsgas@eon.se
Danni

Post by Danni »

Hade aldrig hört namnet Falutorget på det stället förut - var tvungen att kolla upp det. Där har ju Fordonsgas en av sina mackar. PRISKRIG!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran

Post by Göran »

Enligt en artikel i smålandsposten 2009-08-19, tyvärr fanns inte det jag referar till med i nät upplagan.
Så kommer Eon de kommande tre åren att bygga 60 st tankställen dvs. en takt om 20 st /år främst utmed de större vägarna och i större städer. Dessutom finns tydligen en buffert av intresserade kommuner.
Min kanske optimistiska tolkning av det sista är att det kanske kan bli fler än de angivna 60 stationerna om man likt Älmhult kan få fram ett realistiskt uplägg.
taz

Post by taz »

Danni wrote:Hade aldrig hört namnet Falutorget på det stället förut - var tvungen att kolla upp det. Där har ju Fordonsgas en av sina mackar. PRISKRIG!
ja exakt! :) Det skall bli kul o se! :)
Post Reply