Räckvidd?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
ogranste

Räckvidd?

Post by ogranste »

Hej
Jag funderar på hur långt jag skulle komma mellan Trelleborg och Göteborg på en gastankning med en V70Bi-fuel (om man håller fartgränsena på motorvägen)?

Är det skillnad på naturgas och Biogas? :?:
Veckopendlare
Håkan

Post by Håkan »

Har du tur kommer du ända fram... :P
Men jag skulle tro att du får tanka i Kungsbacka
Jag har kommit som längst 32mil men normalt 25 kanske.
Det beror på temp och hur mycket tryck det är i tankarna.

Tyvärr är räckvidden Volvos stora akilleshäl men det finss gott om tankställen på vägen.

Man brukar säga att
Biogas motsvarar ca 1,10-1,15l bensin och
Naturgas motsvara ca 1,25l bensin

Men jag har ett intryck av att naturgasen blir mer och mer inblandad med biogas så skillanden minskar

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Micke77

Post by Micke77 »

Jag har samma erfarenhet som Håkan skriver angående naturgasen att den skiftar i kvalité. Mina erfarenheter är ju längre norrut längs västkusten man kommer, ju mer biogas verkar vara inblandad. Att tanka naturgas i Malmö som är mina "hemmamackar" kommer jag längst antal mil på. Däremot har jag alltid en aning kortare räckvidd med Göteborgsgasen i tanken.
Mitt personliga rekord Malmö - Göteborg är att köra den sträckan med ett statoilsläp av den lilla sorten med höga plåtsidor och en liten plastkåpa överst utan att gasen tog slut. Bilen är en Volvo V70 -03 automat.
Jag brukar säga att sträckan Malmö - Göteborg klarar man utan problem även med en automatare. Även 120km/h genom Halland som är lagligt utgör inga hinder för räckvidden.

Det finns även fakta från leverantörerna som visar att naturgasen har rätt stora naturliga variationer som påverkar räckvidden.

Den stora ledningen från Danmark som är vår stora importkälla av naturgas kommer in till Klagshamn som ligger precis söder om Malmö. Därför är det inte konstigt att Malmö har låg andel biogas och halten ökar efterhand som ledningen passerar ett antal biogasverk.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply