Nm3 v.s. kg

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Nm3 v.s. kg

Post by Fred »

När jag sitter här och loggar lite tankningar på Spritmonitor så kommer en fundering upp...

Här i Sverige så köper vi ju vår fordonsgas i enheten Nm3 (Normal kubikmeter) medan, av vad jag har förstått, det vanligaste i Europa är att man handlar i enheten kg.

För mig känns vikt som en mycket mer exakt enhet än vad volym är när det gäller gasmängd. Ett kilo gas är alltid just ett kilo gas medan en kubikmeter gas kan ju variera ganska mycket beroende på temperatur.

En "Normal kubikmeter" är ett väldigt märkligt värde när man tänker på det. Jag skulle tro att ingen av oss någonsin tankat "en normalkubikmeter" eftersom temperaturen troligen aldrig kan vara just "normal". Detta är visserligen petitesser...men det handlar ju om att det bör vara tydligt för oss konsumenter när vi ska handla.

Vad tycker ni, borde vi propagera för att vi ändrar enhet till "kilo" här i Sverige också?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det tycker jag definitivt vi ska göra. Både för att anpassa oss mot omvärlden och för att det, som du själv skrev, känns som ett bättre mått.

Frågan är väl hur mätutrustningen på tankstationerna kan mäta vikt, det känns väl mer som om den skulle kunna mäta volym genom flödesmätning..? Men det han väl löst i Tyskland så det bör fungera även i Sverige.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Oavsett vilken enhet man använder så borde mätningen bygga på gasflödet och då är man alltid beroende av temperaturen.

Hur skulle ett system se ut som verkligen väger gasen?

Psykologiskt sett är det nog bra med normalkubikmeter då ett skyltat kilopris på 14-15 kronor skulle skrämma bort en del som funderar på att skaffa gasbil. :wink:

Helst skulle alla bränslen saluföras i samma enhet (kWh) så att man enkelt kan jämföra dem.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Nu vet jag inte hur gasmackar fungerar men gasflödesmätning och gasmängsmätning går att räkna om för aktuell temperatur vilket gör att mängden du ser skulle vara Nm3. Kolla in enheten på macken nästa gång du tankar. Står det Nm3 så skall det vara omräknat.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

anders wrote:Nu vet jag inte hur gasmackar fungerar men gasflödesmätning och gasmängsmätning går att räkna om för aktuell temperatur vilket gör att mängden du ser skulle vara Nm3. Kolla in enheten på macken nästa gång du tankar. Står det Nm3 så skall det vara omräknat.
På alla ställen jag tankat så står det Nm3...men i "1 Nm3" så betyder väl N:et "Normal"...dvs en kubikmeter gas under normala förhållanden...? Om det är temperaturkompenserat så borde det väl bli "1 m3" rätt och slätt...? Eller är jag helt ute och cyklar nu...? :oops:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Man mäter kubikmeter som sedan med hänsyn till aktuell temperatur räknas om till normalkubikmeter.

Finns lite att läsa här: http://www.sgc.se/rapporter/display.asp?ID=624
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har i och för sig inte läst kemi sedan gymnasiet, men såvitt jag vet så är 1 Nm en mycket exakt enhet som anger hur stor volym en kubikmeter gas har vid trycket 1,01325 bar (havsnivå) och 0 °C.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Någon mer än jag som är förvirrad? :roll:

Normalkubikmeter verkar vara väldigt komplicerat. Det är just det som är min poäng...ett kilo gas har väl alltid samma mängd energi även om volymen varierar beroende på temperatur och lufttryck, medan energin i en kubikmeter varierar... Är det då så att de normalkubikmetrar som vi tankar alltid innehåller lika mycket energi men att de tar olika stor plats i våra tankar?

Om vi anammade övriga europas sätt att mäta gasmängden, skulle det då bli enklare att hålla koll på snittförbrukningen?

(Jag tycker vi förutsätter att gasens kvalité är den samma i denna diskussion, annars blir det lite väl många parametrar att hålla reda på.)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Fred wrote:Är det då så att de normalkubikmetrar som vi tankar alltid innehåller lika mycket energi men att de tar olika stor plats i våra tankar?
Ja.

Just nu tänker du till exempel jättemycket på dem. =)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

torkel wrote:
Fred wrote:Är det då så att de normalkubikmetrar som vi tankar alltid innehåller lika mycket energi men att de tar olika stor plats i våra tankar?
Ja.

Just nu tänker du till exempel jättemycket på dem. =)
Humor :lol: :lol: :D :D

Prissättningen är för Nm3 men då gasen kan ha olika temperatur och därmed olika volym så mäts temperaturen och gasvolymen räknas om till Nm3. Det innebär att du tankat gas, vid givna volymen (temperaturen), som innehåller lika mycket energi som dom Nm3 gas du ser på mätaren.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hehe...bra Torkel! :D

Det är ju skönt att veta att prissättningen i alla fall är rättvis, Anders. Dock tycker jag ändå att vikt vore en tydligare enhet. Detta verkar ju övriga Europa tycka, och som medlem i EU borde väl Sverige göra på samma sätt?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Teorin bakom Normalkubikmeter
Gaslagarna

Boyles lag
Vid oförändrad temperatur T är produkten av trycket p och volymen V för en och samma gasmassa konstant. P x V= konstant

Gay-Lussacs lag
Gay Lussac upptäckte att volymutvidgningskoefficienten α är konstant oavsett gas α=1/273
Vid oförändrat tryck p är alltså kvoten mellan volym V och absolut temperatur T (mäts i Kelvin) för en och samma gasmassa konstant.
V/T= konstant.

Allmänna tillståndslagen
Detta är en sammanfattning av Boyles och Gay Lussacs lagar.
Som ger:
(P1 x V1) /T1 = (p2 x V2)/ T2

1 m3 är vid ca 1 bar (atmosfärstryck) och temperaturen 0°C (= 273° Kelvin) = 1 Nm3

Vid 200 bar är 1 Nm3 = 1/200 m3 dvs. 0,05 m3 eller 5 liter.
Ökar temperaturen till 20°C eller 293°K blir samma mängd gas vid 200 bars tryck = (1/200) x (293/273) = 0,0537 m3 alltså 1 Nm3 = 5,37 liter vid 200 bars tryck och 20°C.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Tack Göran, det var väldigt intressant att läsa! :D Jag känner igen mycket av det från skolan men inget av det hade fastnat... :oops:

Det som slår mig är dock att svenska fordonsgasleverantörer har valt ett otroligt komplicerat sätt att mäta mängden gas de säljer! För visst är det väl så som jag skrev tidigare: ett kilo gas är alltid ett kilo och har alltid samma mängd energi?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Länge har jag tänkt att det vore smart om branschen gick över till att sälja gas per kg i stället för per Nm3, just för att vikt är en mer begriplig storhet som det är enkelt att relatera till än det lite mer abstrakta begreppet normalvolym. Nu när jag följt den här diskussionen och läst lite i SGCs dokumentation som AndersH länkade till kan jag ändå se ett par fördelar med att hålla kvar vid normalkubikmeter.

Framförallt är det hur själva mätningen tekniskt går till som gör att jag tror att Nm3 blir ett rättvisare och exaktare mått. Om jag förstår det rätt mäter man flödet som man därefter kan omvandla till normalvolym givet att man också mäter trycket och temperaturen. Om man därefter skulle omvandla resultatet till vikt (massa) måste man känna till gasens densitet. Den kan man möjligen känna till vid pumpen (om man vet vilka proportionerna är mellan biogas och naturgas), men när gasen väl är i bilen finns det inte längre något som säger vad den har för beskaffenhet. Bilens tankmätare kan beräkna normalvolymen genom att mäta trycket och temperaturen och ta med tankens fysiska storlek som en konstant. En färddator som visar förbrukningen skulle ev kunna utgå från gasflödet till motorn (men jag vet egentligen inte om det finns sådana flödesmätare i någon av dagens gasbilar). M.a.o. av mättekniska skäl bör man redovisa gasmängden i normalkubikmeter.

Efter denna lilla utläggning återstår ändå att göra bedömningen av vad som är viktigast: Korrekta och enhetliga mätvärden eller eller pedagogiska/begripliga enheter.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fred wrote:Tack Göran, det var väldigt intressant att läsa! :D Jag känner igen mycket av det från skolan men inget av det hade fastnat... :oops:

Det som slår mig är dock att svenska fordonsgasleverantörer har valt ett otroligt komplicerat sätt att mäta mängden gas de säljer! För visst är det väl så som jag skrev tidigare: ett kilo gas är alltid ett kilo och har alltid samma mängd energi?

Mvh
/Fred
Ett kg gas skall alltid vara konstant i förhållande till energimängd liksom en Nm3 det är så att säga alltid samma mängd gas.
Som stålis skrev är det troligen lättare att mäta och beräkna fram måttet Nm3 än Kg för att få fram antalet Kg måste man köra en beräknings omgång till.
Men för de flesta idag är det nog lättare att relatera till Kg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply